×
×

افزایش قیمت مرغ ناشی از افزایش قیمت جهانی خوراک طیور است

  • کد نوشته: 2954
  • ۲۰ مرداد ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، مرتضی رضایی امروز در آیین آغاز به کار چهارمین نمایشگاه ملی خوراک دام، طیور و آبزیان که در بوستان گفت‌وگو در حال برگزاری است، اظهار داشت: سالانه ۷۵ میلیون تن خوراک دام و طیور در کشور موردنیاز است که کمتر از ۱۰ میلیون تن آن وارداتی است. وی در […]

  • به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، مرتضی رضایی امروز در آیین آغاز به کار چهارمین نمایشگاه ملی خوراک دام، طیور و آبزیان که در بوستان گفت‌وگو در حال برگزاری است، اظهار داشت: سالانه ۷۵ میلیون تن خوراک دام و طیور در کشور موردنیاز است که کمتر از ۱۰ میلیون تن آن وارداتی است.

    وی در مورد واردات برخی نهاده‌ها ازجمله دانه سویا و ذرت که این روزها به دلیل افزایش نرخ ارز به عنوان دو نهاده مهم تولیدکنندگان دام و طیور سبب افزایش قیمت تمام‌شده شده است، گفت: این دو محصول به دلیل آب‌بری بالایی که دارند و شرایط اقلیمی این کشور به عنوان آب مجازی وارد می‌شوند که فشار آبی برای تأمین نهاده و تولید دام و طیور نداشته باشیم.

    رضایی همچنین اظهار داشت: در حوزه تولید خوراک دام صنعتی ۲۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی شده است که تنها نصف آن فعال است و ازآنجاکه بحث تأمین خوراک دام و طیور و آبزیان بحث کاملاً فنی، علمی و تکنولوژیک است، توصیه می‌شود تا تولیدکنندگان این بخش از خوراک آماده استفاده کنند؛ چراکه علاوه بر آن‌که سلامت تولید را تضمین می‌کند در کنار آن هر تولیدکننده‌ای بخواهد به صورت سنتی خوراک دام خود را تولید کند باید حداقل ۱۲ نهاده اولیه را تهیه کرده و خود اقدام به این کار کند که مشکلات خاص خود را دارد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام همچنین در مورد تأثیر خوراک دام بر افزایش تولید و بهره‌وری گفت: در گونه‌های مختلف این موضوع متفاوت است اما درمورد تولید ماهیان سردآبی ازجمله ماهی قزل‌آلا ضریب تبدیل ما یک است که مطابق با استاندارد جهانی است یعنی به ازای هر کیلوگرم خوراک یک کیلوگرم ماهی تولید می‌کنیم. البته این مسئله در حوزه طیور ضریب تبدیل زیر ۲ است و در مورد گاو شیری بسته به کیفیت جیره‌بندی متفاوت است.

    * مردم از مرغ‌های کوچک‌تر استفاده کنند

    رضایی به صراحت گفت که ما در ضریب تبدیل و نسبت خوراک طیور به تولید نسبت به همه جای دنیا عقب‌تر هستیم و دلیل آن این است که متأسفانه فرهنگ مردم ما مرغ درشت را می‌پسندد درحالی‌که این محصول دورریز زیادی دارد و تولیدکننده برای تولید مرغ درشت و سنگین ضریب تبدیلش خراب می‌شود و به مردم توصیه می‌کنیم مرغ سایز و کوچک را استفاده کنند که هم سلامت بیشتری دارد و هم ضریب تبدیل بیشتری.

    وی همچنین در مورد افزایش قیمت مرغ به مرز ۱۱ هزار تومان در هر کیلوگرم در بازار گفت: این قیمت فقط مربوط به بازار نیست بلکه ناشی از تغییرات قیمتی نهاده‌ها است و اینکه قیمت‌های جهانی خوراک طیور افزایش پیدا کرده است، بنابراین قیمت مرغ از این موضوع تبعیت می‌کند.

    معاون حجتی از ارائه توضیحات بیشتر در مورد وضعیت قیمت مرغ در بازار خودداری کرد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام همچنین در مورد وضعیت بازار تخم‌مرغ هم گفت: به دلیل شیوع آنفلوآنزای پرندگان در سال قبل با مشکلاتی مواجه شدیم که امسال جوجه ریزی بسیار زیادی در حوزه پولت و مرغ تخم‌گذار انجام شده و تمام سعی‌مان بر این است که تولید تخم‌مرغ به اندازه نیاز داخل باشد و در صورت کسری، نیاز را برای تعادل قیمت از طریق واردات تأمین می‌کنیم.

    به گزارش فارس، چهارمین نمایشگاه خوراک دام، طیور و آبزیان با عنوان فیدکس‌پو از امروز تا ۲۲ مرداد با حضور نمایندگان ۲۸ کشور خارجی ازجمله آلمان، اسپانیا، انگلستان، برزیل، چین، ترکیه، روسیه، دانمارک، فرانسه،‌ ژاپن، کانادا و کره جنوبی و سایر کشورها در حال برگزاری شد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *