×
×

امسال اولین قفس ماهی وارد دریا می‌شود / پرورش در خوریات منتظر سرمایه‌گذار

  • کد نوشته: 480750
  • ۱۹ آذر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • فتح الله ابوعلی در گفت و گو با ایسنا در خصوص توسعه شیلات در سواحل خوزستان اظهار کرد: به جز خوریات مجموعا ۲۳۰ کیلومتر سواحل در حاشیه خلیج فارس وجود دارد که تاکنون از آن‌ها در زمینه آبزی‌پروری استفاده نشده است. وی افزود: در حال حاضر دو طرح در عمق ساحل و در حاشیه رودخانه […]

    امسال اولین قفس ماهی وارد دریا می‌شود / پرورش در خوریات منتظر سرمایه‌گذار
  • فتح الله ابوعلی در گفت و گو با ایسنا در خصوص توسعه شیلات در سواحل خوزستان اظهار کرد: به جز خوریات مجموعا ۲۳۰ کیلومتر سواحل در حاشیه خلیج فارس وجود دارد که تاکنون از آن‌ها در زمینه آبزی‌پروری استفاده نشده است.

    وی افزود: در حال حاضر دو طرح در عمق ساحل و در حاشیه رودخانه زهره هندیجان در قالب استفاده از آب دریا در هنگام مَد در دست اجرا است که وسعت دو طرح حدود یک هزار و۵۰۰ هکتار است. یکی از طرح ها با مساحت ۳۹۵ هکتار بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قبل از پایان سال جاری به بهره‌برداری می رسد و از فصل میگو سال آینده وارد مدار تولید خواهد شد. طرح دیگر که یک هزار و ۱۰۰ هکتار است تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا سال آینده عملیات اجرایی آن به حدی برسد که بتوانیم در فصل کشت سال ۱۴۰۲ بخشی از آن را وارد مدار تولید کنیم.

    ابوعلی ادامه داد: به جز این دو طرح حدود ۳ هزار هکتار اراضی به صورت پراکنده در هندیجان وجود دارد که برای پرورش آبزیان قابل استفاده هستند. همچنین طرح دیگری با مساحت حدود ۶ هزار هکتار در سواحل ملی هندیجان در دست اجرا است که مطالعات آن تکمیل شده است و در حال حاضر فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار داده شده است.

    مدیر کل شیلات خوزستان با بیان اینکه طرح ساحلی بزرگی در شهرستان ماهشهر در حال اجرا است که مکان‌سنجی و ارزیابی آن انجام شده است، تصریح کرد: در حال حاضر در حال رایزنی برای تکمیل مطالعات آن هستیم.

    وی بیان کرد: در ماهشهر یک طرح ۱۲ هزار هکتاری داریم که مطالعات اولیه آن انجام شده است و تنها به مطالعات تکمیلی نیاز دارد. همچنین طرحی در چوئبده داریم که ۵ هزار هکتار است. بخشی از عملیات آن در گذشته انجام شده است و در حال حاضر در حال تکمیل ظرفیت‌های تولیدی آن هستیم و طرح‌های توسعه آن در حال مطالعه است که امیدواریم به بهره‌برداری برسد.

    ابوعلی با اشاره به اینکه برای طرح‌های ساحلی سال گذشته از رودخانه بهمنشیر آبادان استفاده کردیم، عنوان کرد: اخیرا طرحی را برای توسعه مجتمع چوئبده و طرح پرورش آبزیان دریایی در آبادان پیگیری کردیم تا بتوانیم مجموع آن‌ها را در قالب مساحتی بزرگ که بیش از ۲۸ هزار هکتار است انجام دهیم و امیدواریم بتوانیم برنامه‌ریزی خوبی در این زمینه انجام دهیم و استفاده خوبی از سواحل آبادان داشته باشیم.

    تاکنون به جزء صیادی استفاده دیگری از دریا نداشته‌ایم

    وی با بیان اینکه تاکنون از دریا به جزء صیادی استفاده دیگری نداشته‌ایم و در این زمینه پرورش ماهی در قفس و در خوریات را مد نظر داریم، افزود: دو طرح پرورش ماهی در قفس در دریا مصوب شده است که یکی از آن‌ها آماده انتقال قفس‌ها به دریا است و طرح دیگر مقدمات کار آن در حال فراهم شدن است؛ برنامه کاری که فعلا در سطح خوریات و دریا داریم پرورش ماهی در قفس است که حدود ۸ هزار تن است.

    ابوعلی گفت: بنابراین در حال حاضر پرورش ماهی در قفس در دریا در حال عملیاتی شدن است و در سال جاری قفس یکی از مزارع وارد دریا می‌شود. همچنین حدود یک ماه است که فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای خوریات داده شده است و منتظر سرمایه‌گذار هستیم تا بتوانیم به تولید ماهی در قفس در خوریات ورود کنیم و این طرح تا سال آینده عملی خواهد شد.

    مدیر کل شیلات خوزستان در زمینه استفاده از کل ظرفیت سواحل استان برای افزایش تولیدات شیلات استان، گفت: این موضوع به نوع گونه‌ای که پرورش می‌دهیم بستگی دارد. مثلا ممکن است بعضی طرح‌ها در زمینه میگو و بعضی در زمینه دیگر آبزیان دریایی مطالعه شوند. یعنی ترکیب میگو و ماهی باشد که در آن صورت میزان تولیدات متفاوت خواهد بود.

    وی ادامه داد: اگر همه طرح‌های ذکر شده کامل اجرا شوند در مجموع ۸۰ هزار تن به تولیدات شیلات استان اضافه خواهد شد.

    عدم نیاز به آب شیرین مهم‌ترین مزیت تولید شیلات در دریا

    ابوعلی با بیان اینکه یکی از مهمترین مزیت‌های تولید شیلات در دریا عدم نیاز به آب شیرین است، افزود: سواحل و دریا این مزیت را دارند که ما دیگر به آب شیرین نیاز نخواهیم داشت و با توجه به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ما کمبود آب شیرین است، وقتی به سمت دریا می‌رویم به آب شیرین نیاز نداریم و این یکی از مهمترین مزیت‌های تولید شیلات در سواحل دریا است.

    مدیرکل شیلات خوزستان گفت: عمده محصولاتی که با آب دریا تولید می‌شوند محصولاتی هستند که مزیت صادراتی دارند که در آن صورت ما می‌توانیم به راحتی محصولات خود را صادر کنیم و ارزآوری خوبی را برای کشور داشته باشیم. همچنین از طرفی با توجه به اینکه در سواحل دریا هیچ محدودیت مکانی در زمینه کمبود زمین و یا نگرانی در زمینه کمبود آب وجود ندارد ما می‌توانیم با سرعت بیشتری کارها را انجام دهیم و اشتغال فراوانی را ایجاد کنیم.

    وی در خصوص طرح‌های کلی شیلات استان تصریح کرد: ما برنامه‌ داریم تا در قالب آن بتوانیم از آب بهره‌وری بهتری داشته باشیم. یعنی آن آبی را که در اختیار داریم به صورت بهتری استفاده کنیم. مثلا با یکسری برنامه‌ریزی‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا بتوانیم بهره‌وری آب را بالا ببریم، عملکرد را در واحد سطح افزایش دهیم و مصرف آب کاهش یابد.

    ابوعلی افزود: همچنین برنامه داریم از آب‌های مصرفی بخش کشاورزی تولیدات شیلات داشته باشیم و بالعکس. این عملیات به افزایش تولیدات هر دو بخش کمک می‌کند. به این ترتیب که آب استخرها برای محصولات باغی، زراعی، یونجه و غیره استفاده شود که سبب افزایش تولید محصولات می‌شود.

    مدیر کل شیلات خوزستان عنوان کرد: برنامه‌ریزی ما بر این اساس است که از آب شیرین (آب دسته اول) استفاده نکنیم و بتوانیم از آب‌های نامتعارف استفاده کنیم. یعنی از آب‌های خروجی بخش کشاورزی که به شکل گل و لای است استفاده کنیم.

    وی ادامه داد: در سال‌های گذشته کارهای اجرایی را در زمینه تکمیل مزارع آغاز کردیم و در حال توسعه این کار نیز هستیم و امیدواریم بتوانیم کار را پیش ببریم و بدون نیاز به منابع آبی جدید از همان آب‌های موجود استفاده کنیم و بهره‌وری آب را افزایش دهیم و همچنین استفاده از ظرفیت سدها و دریاچه‌ها نیز جزو برنامه‌های ما است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *