×
×

امسال ۷ هزار تُن زیتون در گلستان برداشت می‌شود

  • کد نوشته: 475377
  • ۱۰ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • نویدرضا فراهانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: گلستان هشت هزار هکتار باغ زیتون (کنسروی و روغنی) و از ارقام “کرونایکی، میشن، مانزا، بلیدی، آریسونا، آرییکن، مانزالیا و ملکشاهی” دارد که اکنون نیمی از آنها بارور هستند. وی یادآور شد: برداشت زیتون کنسروی در گلستان از نیمه دوم شهریور آغاز و تا اواخر مهر […]

    امسال ۷ هزار تُن زیتون در گلستان برداشت می‌شود
  • نویدرضا فراهانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: گلستان هشت هزار هکتار باغ زیتون (کنسروی و روغنی) و از ارقام “کرونایکی، میشن، مانزا، بلیدی، آریسونا، آرییکن، مانزالیا و ملکشاهی” دارد که اکنون نیمی از آنها بارور هستند.

    وی یادآور شد: برداشت زیتون کنسروی در گلستان از نیمه دوم شهریور آغاز و تا اواخر مهر ادامه دارد ضمن اینکه برداشت گونه روغنی آن از اواخر مهر آغاز و به مدت یک ماه ادامه دارد.

    فراهانی، سطح باغ های بارور زیتون کنسروی و روغنی در گلستان را به ترتیب ۲ هزار و ۵۰۰ و هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام  و اضافه کرد: امسال پیش بینی هر ۲ نوع محصول زیتون در استان هفت هزار تُن است.

    معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: به سبب بروز خشکسالی و سرمای و یخبندان اواخر سال ۹۹ بر عملکرد تولید باغ های زیتون و سایر باغ های مثمر استان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد تاثیر منفی گذاشت.

    وی اظهار امیدواری کرد در سال آینده با بهبود شرایط آب و هوایی باردهی درختان زیتون استان گلستان بهتر از سال جاری شود.

    به گفته فراهانی امسال متوسط برداشت از هر هکتار زیتون در گلستان هزار و ۵۰۰ کیلوگرم و قیمت فروش توافقی آن به کارخانه‌های فرآوری هر کیلوگرم بین ۱۸۰ هزار تا ۲۵۰ هزار ریال است.

    وی اضافه کرد: هم اکنون ۱۸ کارخانه ۲ منظوره فرآوری زیتون با ظرفیت اسمی حدود ۱۵ هزار تن در  استان گلستان فعال هستند.

    بیشتر باغ های زیتون گلستان به سبب داشتن شرایط اقلیمی مناسب و زمین‌های مستعد در نواحی شرقی و شمالی آن احداث شده است.

    استان گلستان در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد اما از این ظرفیت بهره چندانی نمی‌برد که اصلی ترین دلیل آن نبود واحدهای صنایع تکمیلی و فرآوری محصولات باغی، دامی، زراعی و شیلاتی است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *