×
×

انباشت ۶۰ هزار رأس دام سنگین در واحد‌های دامداری

  • کد نوشته: 6237
  • ۲۵ آبان ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • ناصر مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور ، با اشاره به اینکه بازار دام تعریف چندانی ندارد، اظهار کرد: باتوجه به ممنوعیت صادرات و واردات بی‌رویه گوشت، مقدار زیادی دام روی دست دامدار باقی مانده است که استمرار این روند ضربه مهلکی به تولید گوشت داخل وارد می‌کند. رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور قیمت هر […]

    انباشت ۶۰ هزار رأس دام سنگین در واحد‌های دامداری
  • ناصر مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور ، با اشاره به اینکه بازار دام تعریف چندانی ندارد، اظهار کرد: باتوجه به ممنوعیت صادرات و واردات بی‌رویه گوشت، مقدار زیادی دام روی دست دامدار باقی مانده است که استمرار این روند ضربه مهلکی به تولید گوشت داخل وارد می‌کند.

    رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور قیمت هر کیلو گوساله زنده را ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به کاهش چشم‌گیر قیمت نسبت به ابتدای سالم دامدار هر کیلو گوساله زنده با زیان ۵ تا ۶ هزار تومانی در بازار عرضه می‌کند.

    این مقام مسئول ادامه داد: قیمت هر کیلو گوشت گوساله از ۱۱۰ هزار تومان به ۸۰ هزارتومان در بازار رسیده و تنها ممکن است در برخی مغازه‌های شمال شهر با نرخ‌های گزافی عرضه شوند که این امر نشان می‌دهد دام به میزان کافی در کشور وجود دارد.




    مقدسی در واکنش به اظهار نظر برخی مسئولان مبنی بر آنکه آزادسازی صادرات دام بر تلاطم قیمت گوشت در بازار دامن می‌زند، بیان کرد: هم‌اکنون ۶۰ هزار رأس دام سنگین و ۳۰۰ هزار رأس دام سبک در دامداری‌ها انباشت شده که این امر بر زیان دامدار دامن زده است از این رو مسئولان امر باید با اعمال مدیریت و نظارت دقیق مجوز صادرات دام را صادر کنند چراکه ادامه روند ممنوعیت صادرات به نابودی تولید داخل منجر می‌شود.

    او با انتقاد از واردات بی‌رویه گوشت در چند ماه اخیر به کشور، گفت: از ابتدای سال رقمی بالغ بر ۱۰۰ هزار تن گوشت وارد کشور شده در حالی که طبق تولید داخل و نیاز کشور، نباید میزان واردات به بیش از ۵۰ هزار تن می‌رسید که متأسفانه این امر تنها در سایه مجدد وزارت بازرگانی و واگذاری مسئولیت امور بازرگانی وزارت جهاد به وزارت صمت اتفاق افتاده است که اگر روندی بی‌رویه واردات به داخل ادامه یابد، بدون تردید صنعت گوشت کشور نابود خواهد شد.

    ۲۰ هزار تن شیرخشک در کارخانه‌ها دپو شده است 

    رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در بخش دیگر اظهارات خود با اشاره به اینکه رقمی بالغ بر ۲۰ هزار تن شیر خشک در کارخانه‌ها دپو شده است، گفت: باتوجه به آنکه در شرایط فعلی تحریم امکان ارز آوری از صادرات نفتی وجود ندارد به همین خاطر از مسئولان امر انتظار می‌رود که مجوز صادرات شیر خشک مازاد را صادر کنند چرا که هم‌اکنون کارخانه‌های شیرخشک با مشکل دپوی محصول در انبار‌ها روبه‌رو هستند.

    این مقام مسئول ادامه داد: باوجود آنکه تمامی کشور‌ها برای واردات شیر خشک تعرفه می‌گذارند، جای این سوال مطرح است که چرا مسئولان دولتی برای صادرات شیرخشک تعرفه گذاشته‌اند؟ در حالی که واردات در قبال صادرات باید با ارز مشخصی صورت گیرد تا کارخانه‌های لبنی نتوانند به بهانه گران بودن شیرخشک داخل نسبت به خارجی اقدام به واردات شیرخشک بدون تعرفه کنند.

    مقدسی با اشاره به اینکه خرید شیر خام با نرخ ۲ هزار و ۷۵۰ تومان تا ۲ هزار و ۹۰۰ تومان از دامداران کذب است، بیان کرد: هم اکنون هر کیلو شیر خام با قیمت پایه ۲ هزار و ۳۹۰ تومان از دامداران درب دامداری خریداری می‌شود و به هیچ عنوان کارخانه‌های لبنی با نرخ ۲ هزار و ۷۵۰ تومان تا ۲ هزار و ۹۰۰ تومان شیر از دامداران خریداری نکرده‌اند.

    او در پایان، تصریح کرد: کارخانه‌های لبنی با بیان اظهاراتی مبنی بر خرید شیر خام با نرخ‌های ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به بالا به دنبال افزایش قیمت محصولات خود در بازار هستند و از آنجا که ۷۰ درصد محصولات لبنی آن‌ها شامل قیمت‌گذاری و تنها ۳۰ درصد کالای لوکس به شمار می‌رود، جای این سوال مطرح است که آیا مسئولان امر اندازه‌گیری دقیقی بر توزیع محصولات لبنی مشمول قیمت‌گذاری کارخانه‌های لبنی دارند یا خیر؟

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : دام،طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *