×
×

انتقاد کشاورزان از نحوه پرداخت وجه گندم

  • کد نوشته: 8858
  • ۷ تیر ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از تاخیر ۴۰ روزه در پرداخت مطالبات گندمکاران اظهار کرد: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون حدود ۴ میلیون تن گندم با ارزش بالغ بر بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان خریداری […]

    انتقاد کشاورزان از نحوه پرداخت وجه گندم
  • علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از تاخیر ۴۰ روزه در پرداخت مطالبات گندمکاران اظهار کرد: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون حدود ۴ میلیون تن گندم با ارزش بالغ بر بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان خریداری شده که تاکنون تنها ۵۰ درصد مطالبات پرداخت شده است.

    ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است

    او افزود: با رسیدن به پیک برداشت گندم این‌ نگرانی وجود دارد که تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران بیشتر شود و همواره اتفاق سال گذشته در خصوص واردات گندم مجدد رخ دهد.

    ایمانی از احتمال واردات گندم به کشور خبر داد و گفت: دولت، تا زمانیکه گندم در سیلو‌ها موجود باشد، اقدام به واردات نمی‌کند، اما در مواقعی که گندم در دست دلال و واسطه است برای تامین ذخایر استراتژیک چاره‌ای جز واردات ندارد.



    نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با توجه به تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران و ورود دلالان و واسطه‌ها به امر خرید و نگهداری در انبارها، سال بعد گندم با قیمت‌های گزاف تحویل دولت داده می‌شود چرا که این محصول به عنوان یکی از اقلام خشکبار، فساد پذیر نیست.

    قیمت تراکتور بیش از ۱۰۰ درصد گران شد

    او با اشاره به اینکه قیمت فروش گندم سنخیتی با هزینه‌های تولید ندارد، بیان کرد: سال گذشته قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم یک هزار و ۷۰۰ تومان و تراکتور ۵۵ میلیون تومان بود، در حالی که امسال با وجود رشد ۸۰۰ تومانی قیمت خرید گندم، نرخ تراکتور با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی به ۱۳۵ میلیون تومان رسیده است.

    بار تحریم بر دوش بخش کشاورزی است

    ایمانی با بیان اینکه بار تحریم بر دوش بخش کشاورزی است، گفت: علی رغم زحمات فراوان تولید، تاخیر طولانی مدت و قطره چکانی مطالبات و آغاز کشت دوم در برخی استان ها، همخوانی بین درآمد کشاورزان و هزینه‌های تولید وجود ندارد و بار تحریم تنها بر دوش بخش کشاورزی است و به عبارت دیگر این بخش رشد اقتصادی را مثبت می‌کند.

    رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در صادرات غیرنفتی از جایگاه بالایی برخوردار است، بیان کرد: این در حالی است که با تاخیر در پرداخت مطالبات، صادرات غیرنفتی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

    او در پایان قیمت جهانی گندم را ۱۸۰ تا ۲۵۰ دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به سختی تامین ارز و نرخ بالای گندم در بازار‌های جهانی، هر کیلو گندم بالای ۳ هزار تومان تمام می‌شود.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *