×
×

ایران توانایی توزیع غلات اوکراین را ندارد/ سلامت محصولات وارداتی در مبدا و مقصد کنترل می‌شود

  • کد نوشته: 479980
  • ۱۶ شهریور ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، محمدرضا مرتضوی در پاسخ به این پرسش که در خبرها آمده است که ایران می‌خواهد هاب توزیع نهاده‌های دامی روسیه و اوکراین شود آیا زیرساخت‌های این مهم در ایران فراهم شده است؟ گفت: برای توزیع محموله اوکراین نیاز است که یک راه […]

    ایران توانایی توزیع غلات اوکراین را ندارد/ سلامت محصولات وارداتی در مبدا و مقصد کنترل می‌شود
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، محمدرضا مرتضوی در پاسخ به این پرسش که در خبرها آمده است که ایران می‌خواهد هاب توزیع نهاده‌های دامی روسیه و اوکراین شود آیا زیرساخت‌های این مهم در ایران فراهم شده است؟ گفت: برای توزیع محموله اوکراین نیاز است که یک راه دریایی در دریای سیاه مانند گذشته باز شود.

    وی با بیان اینکه ابتکار توزیع غلات و نهاده اوکراین و روسیه به‌دست ترکیه افتاده است، خاطر نشان کرد: راه دریایی در دریای سیاه زیر نظر سازمان ملل و با همکاری و نظارت ترکیه و روسیه باز شده است و هر تاجری می‌تواند نهاده‌های دامی را از این کشور خریداری و توزیع کند.

    مرتضوی تصریح کرد: ایران خریدار سنتی ذرت، جو و دانه‌های روغنی اوکراین است؛ واردات گندم از اوکراین در حجم کمی صورت می‌گرفت چراکه ما گندم مورد نیاز را از روسیه، آلمان و کشورهای حوزه بالتیک خریداری می‌کنیم.

     رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه ایران نمی‌تواند واسطه خوبی برای توزیع نهاده‌های دامی اوکراین باشد، گفت: به نظر می‌رسد ما می‌توانیم به میزان مصرف نهاده از اوکراین خریداری کنیم.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ایران به ۷ میلیون تن ذرت و ۱.۵ میلیون تن روغن خام از اوکراین نیاز دارد، افزود: ممکن است تعدادی از تجار ایرانی اقدام به خرید نهاده‌های دامی از اوکراین کنند و در سایر کشورهای توزیع کنند اما تجربه به من نشان داده است که اگر ما بتوانیم نیاز خود را خریداری و توزیع کنیم کار مهمی انجام دادیم.

    مرتضوی ادامه داد: شرکت‌های دولتی در ایران توانایی صادرات مجدد کالاهای اساسی را ندارند و ممکن است صادرات مجدد از ایران در حجم محدودی به لبنان صورت بگیرد.

    به گفته وی؛ سلامت محصولات وارداتی از اوکراین در مبدا و مقصد کنترل خواهد شد.

     رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با اشاره به کاهش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی، گفت: مسیر قیمت‌ها رو به کاهش است همچنین روس‌ها تعرفه صادراتی بر کالاهای اساسی را کاهش دادند و به نظر می‌رسد تا پایان شهریور شاهد کاهش بیشتر نرخ این محصولات باشیم.

    بنا به اظهارات مرتضوی؛ درکوتاه مدت شاهد کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی نرخ کالاهای اساسی به ویژه گندم در بازارهای جهانی خواهیم بود.

    وی با اشاره به تاثیر میزان تولید گندم در نرخ این محصول، افزود: میزان تولید گندم در کانادا رشد قابل توجهی داشت و اگر بازار روسیه و اوکراین باز شود بدون تردید در قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر امسال نیاز مشتری خوبی مانند ایران حدود ۲ تا ۳ میلیون تن کاهش پیدا کرده است از این‌رو با کاهش تقاضا شاهد ریزش قیمت‌ها خواهیم بود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *