×
×

بازار روغن در آرامش است/افزایش یک میلیون تنی واردات

  • کد نوشته: 477880
  • ۱۴ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، درحالی که گزارشاتی مبنی بر کمبود روغن در برخی از شهرستان‌ها شنیده می‌شد، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از تأمین کافی این کالا و آرامش در بازار آن خبر می‌دهند. براین اساس در هفته‌های اخیر گزارشات متعدد مردمی از استان‌های مختلف حاکی از کمبود روغن حکایت می‌کند. پیگیری‌های […]

    بازار روغن در آرامش است/افزایش یک میلیون تنی واردات
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، درحالی که گزارشاتی مبنی بر کمبود روغن در برخی از شهرستان‌ها شنیده می‌شد، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از تأمین کافی این کالا و آرامش در بازار آن خبر می‌دهند.

    براین اساس در هفته‌های اخیر گزارشات متعدد مردمی از استان‌های مختلف حاکی از کمبود روغن حکایت می‌کند. پیگیری‌های صورت گرفته از برخی اتحادیه‌ها که مصرف روغن آنها بالا است نیز نشان می‌دهد با کمبود روغن نباتی مواجه هستند.

    با این حال مسئولان وزارت جهاد گفته اند کمبود روغن خوراکی و نباتی به هیچ عنوان در کشور وجود ندارد و به هر اندازه که مردم و اصناف نیاز به روغن داشته باشند وزارت جهاد توانایی تأمین آن را دارد. مسئولان وزارت جهاد گفته اند رصد لحظه‌ای بازار در خصوص بازار کالاهای اساسی صورت می‌گیرد و هیچ کمبودی در بازار کالاهای اساسی وجود ندارد.

    در این زمینه محمد حسین زاده، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اخبار متعددی در خصوص کمبود روغن در بازار در فضای مجازی مطرح شده است که یکی از وظایف دولت بررسی و صحت سنجی این موارد است تا قبل از وقوع حادثه دنبال راه کار باشد گفت: در فضای مجازی طی روزهای اخیر دیده ایم که مردم از کمبود روغن در برخی از شهرستانها گلایه کرده اند به همین دلیل به نظر می‌رسد وظیفه اصلی وزارت جهاد بررسی این شرایط است تا مشخص شود آیا این گلایه‌ها به حق است و یا یک جو سازی علیه دولت است.

    مشکلی در تأمین روغن مورد نیاز کشور وجود ندارد

    وی ادامه داد: زمانی که تنشی به بازار کالاهای اساسی وارد می‌شود، به سادگی نمی‌توان آن را جبران کرد. به عنوان مثال در سال گذشته کشور در مقطعی با کمبود روغن مواجه شد در حالی که نیاز ماهیانه تقریباً حدود ۱۷۰ هزار تن روغن است اما دولت با عرضه ۲ برابری هم نتوانست تا مدتها بازار را آرام کند. زیرا مردم وقتی التهابی را در بازار مشاهده می‌کنند قطعاً به سمت احتکار کالاهای اساسی روی می‌آوردن چه بسا که اکنون این اتفاق درخصوص برنج نیز رخ داده باشد.

    از ابتدای سال تا کنون قریب به دو میلیون و سیصد هزار تن کالا برای بخش صنعت روغن از محل واردات روغن خام و دانه روغنی تأمین شده که حدود یک میلیون تن بیشتر از سال قبل است

    وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل به نظر می‌رسد دولت و بخش خصوصی با همکاری یک دیگر اقدام به واردات اقلام مورد نیاز کنند تا در ایام پایانی سال شاهد کمبود کالا در بازار نباشیم.

    منابع آگاه می‌گویند که اتفاقات رخ داده در بازار روغن عمدتاً ناشی از مباحث مطرح شده مبنی بر تغییر نرخ ارز بوده که منجر به احتکار روغن از سوی برخی صنوف شده است هر چند که بخش خصوصی نیز در واردات روغن به مشکل برخورده و نیاز است که وزارت جهاد کشاورزی هر چه سریع‌تر اقدام به رفع مشکلات بخش خصوصی کند تا تجار بتوانند اقدام به واردات و تولید روغن کنند. همچنین گفته می‌شود دولت از ذخایر خود برای تأمین نیاز بازار استفاده می‌کند و بنابراین مشکلی تا آخر سال در حوزه روغن وجود ندارد.

    واردات روغن یک میلیون تن از سال قبل بیشتر بوده است

    در همین زمینه یک منبع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر بحث کمبود روغن در شهرستان‌های کشور را رد کرد و گفت: در هیچ فروشگاه و قفسه‌ای کمبود روغن وجود ندارد و در همه فروشگاه‌ها عرضه به اندازه کافی انجام می‌شود.

    وی اضافه کرد: هفته گذشته در بازدیدهای میدانی که از شهرستان‌های کشور داشتیم هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشت و بازار روغن کاملاً در آرامش و ثبات به سر می‌برد.

    این مقام مسئول تاکید کرد که از ابتدای سال تا کنون قریب به دو میلیون و سیصد هزار تن کالا برای بخش صنعت روغن از محل واردات روغن خام و دانه روغنی تأمین شده که حدود یک میلیون تن بیشتر از سال قبل است.

    وی تصریح کرد: هیچگونه نگرانی و مشکلی در زمینه تأمین روغن وجود ندارد و امسال برای این کالا بازار بسیار آرامی خواهیم داشت.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *