×
×

بازی گرانی گوشت در آستانه ماه رمضان/چرا قیمت گوشت قرمز پایین نمی‌آید؟

  • کد نوشته: 2544
  • ۲۶ اردیبهشت ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • تنظیم بازار گوشت قرمز به عنوان یکی از کالاهای اصلی سبد مصرفی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما در روزهای اخیر با نوساناتی در بازار روبه‌رو شد. علی‌رغم وعده‌ای که مسئولان دادند طی هفته‌های اخیر نرخ گوشت گوسفندی در مغازه‌ها از ۵۰ هزار تومان فراتر رفته است که با وجود افزایش تقاضا در […]

  • تنظیم بازار گوشت قرمز به عنوان یکی از کالاهای اصلی سبد مصرفی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما در روزهای اخیر با نوساناتی در بازار روبه‌رو شد.

    علی‌رغم وعده‌ای که مسئولان دادند طی هفته‌های اخیر نرخ گوشت گوسفندی در مغازه‌ها از ۵۰ هزار تومان فراتر رفته است که با وجود افزایش تقاضا در روزهای آتی نگرانی‌هایی مبنی بر آشفتگی مجدد بازار گوشت میان خانوارها به وجود آمده است.

    آخرین بررسی‌ها حاکی از آن است که هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه ۵۳ هزار، سردست و ماهیچه گوسفندی ۶۳ هزار، گوشت گوساله ۴۷ هزار و مخلوط ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان است.

    یکی از فعالان بازار گوشت در شرق تهران می‌گوید: قیمت دام زنده به دلیل کمبود با نوساناتی در میادین روبه‌رو شده است و شرایط به گونه‌ای است که در برخی مواقع، دامی برای کشتار وجود ندارد و در نهایت این موضوع تأثیر مستقیمی بر نرخ گوشت در قصابی‌ها داشته است.

    وی افزود: با توجه به کمبود دام در میادین امکان پیش‌بینی قیمت گوشت در روزهای آتی وجود ندارد و تنها از مسئولان امر تقاضا داریم که جلوی صادرات دام را بگیرند تا با کاهش روز افزون عرضه در میادین میوه و تره بار روبه‌رو نشویم.

    حال جای این سوال در بین افکار عمومی مطرح است که چرا مسئولان با وجود اظهاراتی مبنی بر واردات گسترده گوشت گرم، توان کنترل قیمت در بازار داخل را ندارند؟

    علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل نوسان قیمت گوشت در بازار، اظهار کرد: در روزهای اخیر قیمت دام زنده به سبب کمبود گوشت در بازار با نوساناتی روبه‌رو شد.

    وی با اشاره به تاثیر محدودیت عرضه در قیمت دام زنده، افزود: با توجه به آنکه سیستم پرواربندی تولید به سبب نبود زیرساخت های لازم و حجم بالای واردات کنجاله سویا و ذرت هزینه بر است،بنابراین صرفه اقتصادی برای دامدار ندارد و درنهایت قیمت دام به دلیل کمبود عرضه در مواقعی همچون فصل بهار دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار می گیرد.

    به سبب فقدان زیرساخت‌های لازم، سیستم متمرکز گوشت به سبب واردات بالای کنجاله سویا و ذرت هزینه بر است، به همین دلیل نرخ دام در سیستم پرواربندی تولید صرفه اقتصادی برای دامدار ندارد و با وجود محدودیت در عرصه های مقطعی، قیمت دام ناشی از کمبود عرضه دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار می گیرد.

    عزیزاللهی با اشاره به اینکه قیمت گوشت قرمز تابع عرضه و تقاضاست، بیان کرد: با توجه به آنکه عرضه گوشت در مقاطعی از سال همچون بهار به سبب وضعیت مناسب عرصه‌های مرتعی و امتناع دامداران برای افزایش وزن بیشتر دام کاهش می‌یابد؛ بدیهی است که قیمت با روند صعودی در بازار روبه‌رو شود.

    مدیرعامل اتحادیه دامداران ادامه داد: با توجه به آنکه هزینه‌های تولید دام به طور دایم در حال افزایش است؛ بنابراین تولیدکننده کاری از دستش بر نمی‌آید، چرا که با کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت به طور خودکار بالا می‌رود.

    به گفته وی، دامداران تنها موظف‌اند که از کاهش تولید به طور دایم در بازار جلوگیری کنند و از طرفی مسئولان تنظیم بازار، پشتیبانی امور دام و سازمان حمایت به عنوان متولیان امر باید اقدام به خرید و ذخیره سازی به موقع و عرضه محصول در بازار کنند تا با افزایش سرسام آور قیمت‌ها در بازار روبه‌رو نشویم.

    عزیزاللهی نرخ هر کیلو دام زنده را ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان در بازار اعلام کرد و گفت: در برخی مواقع فروش دام با نرخ ۲۳ هزار تومان به اتحادیه گزارش شده است که بنده این نرخ را تأیید می‌کنم.

    مدیرعامل اتحادیه دامداران درباه قیمت گوشت در آستانه ماه رمضان، گفت: با توجه به کاهش عرضه دام، بدیهی است که نوسان قیمت گوشت در ماه رمضان در بازار ادامه یابد، البته مدیرعامل پشتیبانی امور دام اعلام کرده است که ذخایر به اندازه کافی در سردخانه‌ها موجود است و جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر افزایش قیمت گوشت در بازار نیست.

    وی با اشاره به اینکه در گذشته کمبود گوشت داخلی با گوشت منجمد وارداتی جبران می‌شد، بیان کرد: این در حالی است که هم اکنون با واردات گوشت گرم، تقاضایی برای گوشت منجمد برزیلی در بازار وجود ندارد.

    عزیزاللهی ادامه داد: اگر گوشت به اندازه کافی در سردخانه های پشتیبانی امور دام وجود داشته باشد، بازار گوشت مدیریت خواهد شد و در غیر این‌صورت با افزایش مصرف در ماه رمضان و کاهش عرضه، قیمت دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار می گیرد.
    قیمت دام زنده ۱۰ درصد گران شد

    حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران در گفت‌وگو با خبرنگارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش ۱۰ درصدی قیمت دام زنده در بازار خبر داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی، این نوسان ۱۰ درصدی قیمت به جیب دامدار نرفته است.

    وی نرخ هر کیلو دام سنگین را ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان و دام سبک را ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان اعلام کرد.

    نعمتی نرخ واقعی هر کیلو لاشه با احتساب هزینه‌های حمل و نقل ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: فروش با نرخ های بالاتر در مغازه ها را مسئولان تنظیم بازار باید جوابگو باشند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *