×
×

با ویژگی‌های تغذیه‌ای خرمالو، بیشتر آشنا شویم

  • کد نوشته: 475984
  • ۳۰ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، می‌دانید وقتی یک عدد خرمالو مصرف می‌کنید، چند کالری و چه مقدار موادغذایی مفید دریافت می‌کنید؟ هر عدد خرمالو حدوداً ۱۶۸ گرم وزن دارد. این مقدار خرمالو ۱۱۸ کیلوکالری انرژی دارد. ۳۱ گرم هیدرات‌کربن، یک گرم پروتئین گیاهی، ۳ گرم چربی مفید و ۶ گرم […]

    با ویژگی‌های تغذیه‌ای خرمالو، بیشتر آشنا شویم
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، می‌دانید وقتی یک عدد خرمالو مصرف می‌کنید، چند کالری و چه مقدار موادغذایی مفید دریافت می‌کنید؟ هر عدد خرمالو حدوداً ۱۶۸ گرم وزن دارد. این مقدار خرمالو ۱۱۸ کیلوکالری انرژی دارد. ۳۱ گرم هیدرات‌کربن، یک گرم پروتئین گیاهی، ۳ گرم چربی مفید و ۶ گرم فیبر دارد. خرمالو علاوه بر این حاوی ۵۵ درصد از میزان نیاز روزانه ویتامین (A)، ۲۲ درصد از میزان نیاز روزانه ویتامین (C)، شش درصد از میزان نیاز روزانه ویتامین (E)، پنج درصد از نیاز روزانه ویتامین (K) و ۲۲ درصد از میزان نیاز روزانه ویتامین (B6)، ۸۰ درصد از میزان نیاز روزانه پتاسیم، ۹ درصد از میزان نیاز روزانه مس و ۳۰ درصد از میزان نیاز روزانه منگنز را داراست. این میوه مفید حاوی ویتامین (B1)، (B2)، فولیک‌اسید، منیزیم و فسفر است.

    خانه آنتی‌اکسیدان است
    اشاره کردیم که خرمالو حاوی چه ویتامین‌هایی است. ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ هستند، به همین دلیل با از بین بردن رادیکال‌های آزاد و از بین بردن استرس‌های اکسیداتیو ناشی از هضم غذا، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. علاوه بر این همین ویژگی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

    با التهاب خداحافظی کنید
    بعضی از بیماری‌ها در واقع نوعی التهاب هستند. بیماری تورم مفاصل، دیابت، بعضی از انواع حساسیت‌ها، حساسیت‌های پوستی و…. از جمله همین بیماری‌های التهابی هستند. یکی از راهکارهای کنترل و کاهش این نوع التهاب‌ها، استفاده از موادغذایی حاوی ویتامین (C) است؛ به این دلیل که این ویتامین آنتی‌اکسیدان بوده و بدن را در مقابل ابتلا به التهاب‌ها مقاوم کرده و یا عوارض بیماری‌های التهابی را کاهش می‌دهد. خرمالو سرشار از ویتامین (C) است. پروتئین‌های واکنشی ویتامین (C) و اینترکولین ۶، دلیل اصلی ویژگی ضدالتهابی ویتامین (C) هستند.

    آرامش گوارش مهم است
    در فصل پاییز به دلیل سرما، آلودگی هوا، تاریک شدن زودهنگام، تحرک بدنی پایین می‌آید. بنابراین خطر بروز یبوست یا اختلال در عملکرد دستگاه گوارش دور از انتظار نیست. یکی از راهکارهای جلوگیری از ابتلا به این عارضه، مصرف موادغذایی حاوی فیبر است. خرمالو فیبر بالایی دارد. به همین دلیل مصرف روزانه یک عدد از این میوه می‌تواند خطر ابتلا به یبوست را کاهش دهد.

    قندی که تنظیم شده است
    سرمای هوا، فعالیت بدنی و ذهنی یا هر دو، نیاز بدن به شیرینی‌ها را زیاد می‌کنند. به همین دلیل ممکن است شما احساس گرسنگی و سرگیجه کنید. برای تأمین نیاز بدن به هیدرات‌کربن، یکی از منابع مفید، خوراکی‌های حاوی قند طبیعی هستند. خرمالو یکی از این میوه‌هاست. مصرف آن به ‌عنوان میان‌وعده می‌تواند به تنظیم میزان قند خون کمک کند.

    چشم‌هایی تیز مانند عقاب
    خرمالو، حاوی دو ترکیب شامل «لوتئین» و «زئاگزانتین» است. این دو از انواع کارتنوئیدها هستند. بنابراین مصرف خرمالو می‌تواند به حفظ سلامت سلول‌های بینایی کمک کرده و روند پیری سلول‌های چشم را به تعویق اندازد. افرادی که به مقدار کافی لوتئین و زئاگزانتین دریافت می‌کنند تا ۴۰ درصد کمتر از افرادی که کمتر از این دو ترکیب استفاده می‌کنند، در معرض خطر آسیب‌های چشمی قرار دارند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *