×
×

بیش از ۹۲ درصد واکسن تب برفکی داخلی است

  • کد نوشته: 476644
  • ۲۵ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • علیرضا اکبرشاهی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری دامی سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: بنابر آمار از ابتدای سال تا ۱۹ آذر، بیماری تب برفکی گاوی در ۲۷۱ کانون و گوسفندی ۸۲ کانون رخ داده، درحالیکه مدت مشابه سال قبل ۶۷۳ کانون در بخش گاوی و ۵۰۸ کانون در بخش گوسفندی رخداد […]

    بیش از ۹۲ درصد واکسن تب برفکی داخلی است
  • علیرضا اکبرشاهی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری دامی سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: بنابر آمار از ابتدای سال تا ۱۹ آذر، بیماری تب برفکی گاوی در ۲۷۱ کانون و گوسفندی ۸۲ کانون رخ داده، درحالیکه مدت مشابه سال قبل ۶۷۳ کانون در بخش گاوی و ۵۰۸ کانون در بخش گوسفندی رخداد بیماری داشتیم که این امر  بیانگر کاهش تعداد کانون بیماری ناشی از واکسیناسیون بوده است.

    وی افزود: در حال حاضر ۳ شرکت تولیدکننده داخل واکسن تب برفکی در کشور فعال هستند، همچنین از سه کشور واکسن وارد می شود. امسال از کل واکسن تب برفکی مصرفی در کشور بیش از ۹۲ درصد تولید داخل و کمتر از ۸ درصد وارداتی است.

    مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری دامی گفت: دامداران براساس شرایط ایمنی گله با مشاوره که با مسئولان صنفی دارند، نسبت به برنامه ریزی واکسیناسیون اقدام می کنند.

    به گفته وی، طی یک تا ۲ سال اخیر مشکلی در بحث تامین واکسن تب برفکی همانند سال های قبل نداشتیم.

    این مقام مسئول گفت: تب برفکی جز بیماری‌هایی است که امکان مهار و ریشه کنی آن به سهولت وجود ندارد و خیلی از کشورهای دنیا در بحث ریشه کنی نتوانستند موفق عمل کنند.

    وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی ۵ مرحله برای مهار این بیماری تدوین کرده و کشورها بسته به شرایط شان در یکی از این ۵ مرحله هستند و کشور ما هم مشابه خیلی از کشورهای اطراف دنیا در مرحله ۲ قرار دارد که با واکسیناسیون می توان این بیماری را کنترل کرد.

    اکبرشاهی درباره تاثیر قاچاق دام بر گسترش تب برفکی در کشور گفت: با توجه به نوسانات ارز و قاچاق از داخل به خارج و بالعکس، همواره خطر انتقال بیماری تب برفکی و سویه های جدید وجود دارد؛ بنابراین مهار بیماری موضوع ساده ای نیست.

    مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری دامی ادامه داد: سازمان دامپزشکی نسبت به تعهداتی که به بهداشت جهانی دارد، در راستای کاهش بیماری تب برفکی می خواهد گام بردارد، بدین منظور از مرحله دوم به مرحله سوم برنامه ملی کاهش کنترل تب برفکی را تدوین کرده، هم اکنون در استان ها در حال اجراست.

    وی گفت: براساس این برنامه در ۵ محور تقسیم بندی شده اعم از محور بررسی ها، محور کنترلی بحث مرتبط با واکسیناسیون و نمونه برداری، تشخیص آزمایشگاهی و نمونه برداری تشخیص سویه ها، آموزش و ترویج با همکاری سازمان “تات” به دامداران و ارزیابی و نظارت در دستور کار قرار دارد.

    به گفته اکبرشاهی، حرکت از مرحله ۲ به مرحله ۳ کار بسیار سختی است که شاید ۴ تا ۵ سال به سبب حمل و نقل غیرمجاز زمان بر خواهد بود.

    این مقام مسئول گفت: ۳۰ درصد جمعیت دام سبک مربوط به دام عشایر است که قسمت عمده دام عشایر در کنترل و ریشه کنی بیماری نقش مهمی دارند، بدین منظور برنامه ویژه ای برای بهداشت عشایر گذاشتیم.

    وی ادامه داد: امسال در خصوص برنامه واکسیناسیون دامداران به چند بخش همچون گاوداری های صنعتی، دام روستایی و عشایر تقسیم بندی شده است که هم اکنون واکسیناسیون رایگان برای دام عشایر در حال اجراست و برای دام سبک و سنگین روستایی هم براساس ارزیابی خطر واکسیناسیون رایگان را اجرا می کنیم.

    اکبرشاهی در پایان گفت: برخی از مناطق شهرستان به عنوان نقاط پرخطر، اجرای واکسیناسیون که در کاهش تعداد بیماری اهمیت دارد، واکسیناسیون رایگان را انجام می دهیم و مابقی دامداران خود باید بهای واکسن را بپردازند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *