×
×

تاملی بر بازار شیرینی در شب عید ۹۸/قنادان چه می‌گویند؟

  • کد نوشته: 4455
  • ۲۰ اسفند ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال، طبیعتا صنف قنادی و فعالان این عرصه، با جنب و جوش هر چه بیشتری به فعالیت می‌پردازند و به تبع می‌باید آمادگی خود را برای تامین شیرینی شب عید تقویت کنند. به واقع، در میان ایام سال، شب […]

  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال، طبیعتا صنف قنادی و فعالان این عرصه، با جنب و جوش هر چه بیشتری به فعالیت می‌پردازند و به تبع می‌باید آمادگی خود را برای تامین شیرینی شب عید تقویت کنند.

    به واقع، در میان ایام سال، شب عید نقطه اوج و حداکثریِ فعالیت و کسب و کار قنادان محسوب می‌شود.

    البته التهابات اقتصادی و افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز این صنف، شرایط متفاوتی را برای فعالان این عرصه، رقم زده و بسیاری از قنادان، از شرایط موجود، تصور و ذهنیت مطلوب و مساعدی ندارند.

    یکی از اصلی‌ترین و جدی‌ترین دغدغه‌های این صنف، به افزایش و رشد قیمت مواد اولیه این صنف اعم از کارتن (برای تهیه جعبه شیرینی) شکر، روغن، آرد و… باز می‌گردد.

    حمید رضا زمانی، یکی از فعالان این صنف در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به کسادی و تنزل کسب و کار این صنف، اظهار کرد: متاسفانه سال ۹۷، یکی از سخت‌ترین سال‌ها در میان سنوات فعالیتی صنف ما به شمار می‌رفت و برای بنده که سابقه ۱۹ سال فعالیت در این عرصه را در کارنامه صنفی خویش دارم، هیچ سالی به مانند امسال شرایط کسب و کار نامساعد و نامطلوب نبوده است.

    وی افزود: به واقع، گرانی کالا‌های اساسی و بسیاری از اقلام موجود در بازار باعث شده است تا خرید و تهیه شیرینی از اولویت خرید بخش قابل توجهی از خانوار‌های ایرانی خارج شود و این موضوع در مناطق فقیر نشین بصورت بسیار جدی و پر رنگ تری نمود داشته است.

    زمانی در ادامه بیان کرد: فعالیت در حوزه مذکور (قنادی) همواره به عنوان یکی از مشاغل پر درآمد و پر سود مطرح بوده ، اما تغییرات، تحولات و فشار‌های اقتصادی باعث شده است شرایط حاکم بر کسب و کار این صنف با تغییرات جدی و ملموسی همراه شود.

    وی افزود: این در شرایطی است که صنف قنادی از ظرفیت اشتغالزایی قابل توجهی برخوردار است و به تبع کسادی و استمرار دامنه دار رکود در بازار این صنف باعث می‌شود بسیاری از قنادان به تغییر شغل، خاتمه فعالیت و محدود سازی فعالیت خویش مبادرت ورزند که قطعا این موضوع باعث از دست رفتن فرصت‌های شغلی متعدد و بسیاری خواهد شد.

    این فعال در عرصه توزیع و عرضه شیرینی در ادامه تصریح کرد: با خارج شدن شیرینی از اولویت خرید بسیاری از خانوارها، عملا امکان افزایش قیمت‌ها برای جبران افزایش هزینه‌ها وجود ندارد و ما نیز در این میان، مستاصل مانده ایم که با هزینه‌های سنگین موجود چه کنیم.

    برنامه‌ای برای افزایش قیمت شیرینی در دستور کار نیست

    طبیعتا شهر تهران، به عنوان پایتخت کشور و یکی از پرجمعیت‌ترین شهر‌های ایران می‌باید به عنوان یکی از اصلی‌ترین کانون‌های فعالیت در این عرصه به شمار رود.

    چندی پیش، علی بهرمند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران در خصوص شرایط حاکم بر قنادی‌ها و میزان تولید شیرینی در شب عید، مطرح کرد: با تدابیر اتخاذ شده آمادگی لازم برای عرضه شیرینی از سوی قنادی‌ها وجود دارد و کمبودی در زمینه تامین شیرینیِ مورد نیاز مردم احساس نمی‌شود.

    وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه شیرینی پزی می‌افزاید: علی رغم افزایش اشاره شده قیمت‌ها در این بخش، دستورکاری برای افزایش نرخ شیرینی وجود ندارد و این موضوع به تمامی قنادی‌ها ابلاغ شده است.

    بهرمند در ادامه می‌گوید:  تصمیم بر این است تا شیرینی مورد نیاز مردم برای شب عید با حداقل سود تامین شود.

    رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران می‌افزاید: در تهیه برخی اقلام اساسی مورد نیاز این صنف همچون آرد، شکر و روغن با مشکلاتی مواجه هستیم، اما برای اینکه فشاری به مردم برای خرید شرینی مورد نیاز شب عید تحمیل نشود این تصمیم (عدم افزایش قیمت شیرینی) اتخاذ شده است.

    تهیه روغن، شکر و آرد بصورت آزاد/فعالیت کوتاه مدت قنادی هایِ نوظهور در شب عید

    بهرمند در ادامه به رسانه‌ها می‌گوید: متاسفانه کارخانجات تولید روغن، این محصول را بصورت مستقیم در اختیار قنادی‌ها قرار نمی‌دهند و همین موضوع بسترساز شکل گیری بازار سیاه شده است.

    وی می‌افزاید:  آرد و شکر نیز همچون روغن بصورت آزاد تهیه می‌شود و این موضوع به یکی از جدی‌ترین معضلات و مشکلات این صنف تبدیل شده است.

    این عضو اتحادیه مذبور می‌گوید: سیستم جامع تهیه آرد نیز آنچنان که باید به روز و پیشرفته نیست و این نارسایی نیز مزید بر علت شده است تا مشکلات قنادان افزون‌تر شود، اما ما پیگیر موضوع هستیم تا کمبود‌های موجود در سامانه اشاره شده، مرتفع شود.

    وی در ادامه بیان می‌کند: نظارت کافی در ارتباط با فعالیت قنادی‌ها در شب عید از طریق سیستم‌ها و دستگاه‌های ذی ربط لحاظ می‌شود و اتحادیه نیز به عنوان عنصری مکمل در حوزه نظارتی ایفای نقش خواهد کرد تا میزان تخلفات به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

    بهرمند در ادامه با اشاره به فعالیت قنادی‌های نوظهوری که صرفا در ماه پایانی سال با اجاره مغازه به فعالیت در این عرصه مبادرت می‌ورزند، عنوان کرد: متاسفانه در بسیاری از این مراکز به توزیع شیرینی و شکلات بی کیفیت مبادرت ورزیده می‌شود و با توجه به فعالیت کوتاه مدت این واحد‌ها امکان پیگیری و برخورد جدی با این مراکز به نحو شایسته و مطلوبی موجود ندارد.

    محمد رضا خزایی، یکی از قنادان فعال در غرب استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، ضمن انتقاد جدی از فعالیت قنادی‌های نوظهور و مقطعی گفت: متاسفانه در طول سال با وجود تحمل سختی‌های بسیار، تنها روزنه امید ما به عرضه و فروش شیرینی در روز‌های پایانی سال معطوف می‌شود که این ایام نیز به واسطه فعالیت قنادی‌های نوظهور که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و اساسا تعهدی را نیز نسبت به مشتری قائل نیستند، تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

    وی افزود: به واقع، مراکز این چنینی، با عرضه و فروش شیرینی با قیمت‌های پایین تر، وضعیت کسب و کار ما را بغرنج‌تر می‌کنند، اما باید این واقعیت برای مردم مبرهن شود که قیمت پایین‌تر شیرینی‌های این واحدها، صرفا به دلیل استفاده از مواد اولیه نامرغوب است و اساسا در شرایط فعلی بازار، حاشیه سود قنادی‌ها به میزانی تنزل پیدا کرده است که عملا امکان فروش و عرضه شیرینی با قیمت پایین‌تر از میزان موجود، وجود ندارد، مگر اینکه تخلف یا تقلبی در این حوزه شکل بگیرد که این نمونه از تخلفات و تقلبات در شیرینی فروشی‌هایی که صرفا در ماه اسفند مشغول به فعالیت می‌شوند بسیار شایع است.

    عرضه ۱ هزار و ۵۰۰ تن شکر با نرخ دولتی/قول مساعد برای عرضه روغن با نرخ دولتی

    رئیس اتحادیه قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی‌های تهران با اشاره به اینکه شکر  یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه مورد نیاز قنادی هاست، اظهار کرد: بخشی از این محصول به واسطه بازرگانی دولتی تامین شده و مقرر است طی روز‌های آتی، شکر هر چه بیشتری (به مقدار نیاز قنادی‌ها که ۳ هزار تن در ماه برآورد می‌شود) به واحد‌های قنادی توزیع و عرضه شود.

    وی می‌افزاید: در حال حاضر ۱ هزار و ۵۰۰ تن شکر دولتی توزیع شده و با توجه به کم شدن زمینه و ضریب فروش روغن نباتی، قول مساعد برای عرضه این محصول با نرخ دولتی نیز داده شده است.

    بهرمند در تشریح نرخ اقلام و محصولات اساسی و اولیه مورد نیاز قنادی‌ها به رسانه‌ها می‌گوید: قیمت هر حلب ۱۶ کیلویی روغن نباتی در  روز‌های گذشته با ۳۰ هزار تومان افزایش، همراه شده و در خصوص آرد نیز خوشبختانه به واسطه عرضه آرد از طریق سامانه جامع، شاهد افزایش قیمتی در خصوص این محصول نیستیم.

    (به واقع مابه التفاوت  نرخ آرد در بازار آزاد  با آردی که از طریق سامانه توزیع می‌شود، بسیار است، بصورتی که بنابر اظهارات بهرمند قیمت آرد در کیسه‌های ۴۰ کیلوگرمی در بازار آزاد ۱۵۰ هزار تومان است در شرایطی که همین آرد از طریق سامانه جامع با قیمت ۶۴ هزار تومان در اختیار قنادی‌های قرار می‌گیرد)

    علی اکبر صامتی، یکی از قنادان فعال در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در تشریح بازار این صنف در این ایام اظهار کرد:  اساسا کسب و کار قنادی‌ها در سال گذشته بسیار بد، بغرنج و نامطلوب بود و امید آن می‌رود در روز‌های پایانی سال شاهد بروز تحولی جدی در این عرصه باشیم.

    وی در خصوص بازار شب عید نیز بیان کرد: واقعیت این است که قضاوت در خصوص بازار شب عید از هم اکنون بصورت دقیق و قطعی وجود ندارد، زیرا بخش عمده فروش شیرینی قنادی‌ها، در این مقطع در هفته پایانی اسفند و ۳ تا ۴ روز مانده به عید محقق می‌شود، اما به هر ترتیب می‌توان از وضعیت فعلی و موجود بازار، پیش بینی‌ها و گمانه زنی‌هایی در خصوص بازار شب عید و روز‌های پایانی سال داشت که در حال حاضر این پیش بینی‌ها امیدوار کننده به نظر نمی‌رسد.

    این قناد فعال  تصریح کرد: اساسا بخش قابل توجهی از خانوار‌ها به خرید شیرینی‌های ارزان قیمت متمایل شده اند که این موضوع ریشه در کاهش قدرت خرید مردم دارد.

    گفتنی است بنابر اظهارات رئیس اتحادیه قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی‌های تهران، نرخ مصوب شیرینی در شب عید امسال به شرح ذیل است:

    هر کیلوگرم شیرینی تَر ۲۶ هزار تومان، شیرینی‌های پاپیونی، زبان و برنجی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و شیرینی دانمارکی با ۲۱ هزار تومان و کیک یزدی با ۱۵ هزار تومان در هر کیلو، در قالب ارزان‌ترین شیرینی‌های موجود در بازار قابل تعریف هستند.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *