×
×

تبعات حذف گوشت قرمز از سبد تغذیه/به زودی طیف گسترده‌ای از افراد دچار سوتغذیه می‌شوند

  • کد نوشته: 463215
  • ۱۴ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از سلامت نیوز، دکتر سیدعلی کشاورز، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که کاهش مصرف گوشت قرمز در جامعه چه پیامدها و تبعاتی برای سلامت جامعه خواهد داشت؟ گفت: به هر حال کمبود دریافت پروتئین حیوانی در بخشی از جامعه […]

    تبعات حذف گوشت قرمز از سبد تغذیه/به زودی طیف گسترده‌ای از افراد دچار سوتغذیه می‌شوند
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از سلامت نیوز، دکتر سیدعلی کشاورز، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که کاهش مصرف گوشت قرمز در جامعه چه پیامدها و تبعاتی برای سلامت جامعه خواهد داشت؟ گفت: به هر حال کمبود دریافت پروتئین حیوانی در بخشی از جامعه وجود داشت و وقتی که مصرف گوشت قرمز به نصف کاهش پیدا کند مسلما این اقشار پایین جامعه هستند که دچار مشکل می شوند و طبیعتا بالاخص کودکان و نوجوانان، زنان باردار و شیرده اینها افرادی هستند که در معرض آسیب قرار می گیرند و جای تردیدی نیست که شاهد طیف گسترده ای از افراد باشیم که دچار سوتغذیه می شوند.

    وقتی مصرف گوشت به نصف کاهش پیدا می کند نتیجه این است که بیشترین اثر را در خانواده های فقیر دارد

    وی افزود: مسولان امر عنوان می کنند کاهش مصرف در سطح ملی است ولی شما تصور کنید گوشت قرمز شامل گوشت گوسفند وگوساله گران ترین گوشت در ایران است و وقتی مصرف گوشت به نصف کاهش پیدا می کند نتیجه این است که بیشترین اثر را در خانواده های فقیر دارد. کسی که ثروتمند باشد قیمت گوشت ۱۰ برابر هم که باشد می خرد ولی بیشتر دهک های پایین جامعه که وضع اقتصادی خوبی ندارند بیشترین کاهش مصرف مربوط به گروه های فقیر جامعه می شود.

    تبعات عدم مصرف گوشت قرمز در سنین پایین

    وی در مورد تبعات عدم مصرف گوشت قرمز در سنین پایین تر اظهار داشت: خب طبیعتا گوشت قرمز بهترین منبع پروتئین و آهن است و ویتامین ۱۲ است بنابراین بر روی رشد قدی و مغزی تاثیر می گذارد و یک فرد به حداکثر رشد مغزی و جسمی که در آینده حداکثر پویایی و توانمندی را داشته باشد نخواهد رسید، آسیبی که در نهایت اگر جامعه ای این شرایط را داشته باشد بر روی اقتصاد آینده هم اثرات سوء خواهد داشت.

    دکتر کشاورز در مورد اینکه آیا کمبود مصرف گوشت قرمز باعث بروز بیماری ها در افراد نیز می شود گفت: بالاخره وقتی بدن ضعیف شد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری ها هستید، هم عمر متوسط کم می شود هم خطر ابتلا به بیماری ها بیشتر می شود مثل کرونا، انواع بیماری های ویروسی باکتریایی و …طبیعتا افرادی که سوء تغذیه دارند ابتلای آنها بیشتر است.

    راه های جایگزین مصرف گوشت

    این متخصص تغذیه درباره راه های جایگزین مصرف گوشت تصریح کرد: بالاخره راه های جایگزین وجود دارد اما وقتی گوشت قرمز گران می شود سایر مصارف گوشتی هم گران می شود از جمله ماهی مراغ و … ولی به هر حال چاره ای نیست که از تخم مرغ و حبوبات می توان به عنوان جایگزین تا حدودی استفاده کرد. مرغ و ماهی اگر نبود طبیعتا از تخم مرغ و حبوبات به عنوان جایگزین می شود استفاده کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *