×
×

تغذیه با گندم مشکلات متابولیکی برای دام و طیور به همراه دارد/ کنجاله کلزا نسخه جایگزین کنجاله سویا

  • کد نوشته: 2965
  • ۲۱ مرداد ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • تورج صارمی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصای خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه طی یکی دو ماه اخیر همزمان با خرید تضمینی گندم شنیده شد که برخی از تولیدکنندگان دام و طیور به طور مستقیم گندم را از کشاورز به عنوان تغذیه دام کیلویی ۱۲۰۰ تومان خریداری کرده‌اند، گفت: استفاده از گندم به عنوان تغذیه […]

  • تورج صارمی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصای خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه طی یکی دو ماه اخیر همزمان با خرید تضمینی گندم شنیده شد که برخی از تولیدکنندگان دام و طیور به طور مستقیم گندم را از کشاورز به عنوان تغذیه دام کیلویی ۱۲۰۰ تومان خریداری کرده‌اند، گفت: استفاده از گندم به عنوان تغذیه دام توصیه نمی‌شود، چرا که معمولا گندم درجه ۳ و ۴ که قابلیت تبدیل به آرد را ندارد، به صورت مبسوط و در ترکیبی با چند نوع آنزیم برای غذای دام قابل استفاده است.

    وی تصریح کرد: اگر به دلیل عدم اطلاعات فنی این اتفاق توسط دامداران بیفتد، برای دام و طیورمشکلات متابولیکی ایجاد می‌شود که به هیچ عنوان استفاده از گندم انسانی برای تغذیه دام توصیه نمی‌شود.

    خبرنگار فارس پرسید با توجه به افزایش قیمت کنجاله سویا و وارداتی بودن این محصول که سبب افزایش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی در کشور می‌شود، چه نسخه جایگزینی برای این محصول وارداتی دارید، گفت: کنجاله سویا در تغذیه طیور نقش اساسی پیدا کرده است و شاید اگر هم اکنون بخواهیم این جایگزینی را انجام دهیم، به سرعت اتفاق نیفتد اما با قید فوریت می‌توانیم استفاده از کنجاله کلزا را توصیه کنیم.

    وی در ادامه و در توضیح بیشتر این موضوع خاطرنشان کرد: استفاده از هرگونه خوراک دام و طیور از جمله کنجاله کلزا نیاز به فرآوری خاص دارد، اما در نهایت ما به دنبال روش‌هایی هستیم که اقلام متنوعی از خوراک دام و طیور را مانند سایر کشورهای دنیا استفاده کنیم.

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام همچنین استفاده از دانه غلات، دانه جو، سبوس گندم و اقلام علوفه‌ای مانند یونجه و ذرت را از جمله مواردی عنوان کرد که توسط وزارت جهاد کشاورزی به عنوان موارد جایگزین کنجاله سویا مد نظر است.

    به گزارش خبرنگار فارس، قیمت کنجاله سویا و ذرت طی سه ما اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۰۰ درصدی داشته تا حدی که قیمت تمام شده مرغ را به دلیل نوسان نرخ ارز بسیار بالا برده است. از طرف دیگر از آنجایی که آمریکا و برزیل به عنوان دو تولید کننده اصلی کنجاله سویا هستند، در راستای اقتصاد مقاومتی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن هستند تا نکته‌های جایگزین به عنوان خوراک دام از محل تولید داخلی ارائه شود؛ همچنین به دلیل افزایش قیمت کنجاله برخی دامداران و تولیدکنندگان طیور به سمت خرید گندم خوراکی و درجه یک از کشاورزان روی آوردند که تبعات خاص خود را چه در تامین گندم کشور و سلامت دام در پی دارد.

    خبرگزاری فارس

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *