×
×

توزیع نامناسب کالا دلیل بروز چالش در تنظیم بازار است

  • کد نوشته: 4471
  • ۲۲ اسفند ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمدرضا جعفریان مشاور اتاق اصناف ایران در برنامه اقتصادی رادیو گفتگو تصریح کرد: وضعیت کنونی تنظیم بازار باید آسیب شناسی شود چراکه در بخش توزیع کالا، نظارتی صورت نمی‌گیرد و چند سالی که با مشکل مواجه است. در یکی ۲ سال گذشته برای کالا‌های اساسی، ارز ۴۲۰۰ […]

  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمدرضا جعفریان مشاور اتاق اصناف ایران در برنامه اقتصادی رادیو گفتگو تصریح کرد: وضعیت کنونی تنظیم بازار باید آسیب شناسی شود چراکه در بخش توزیع کالا، نظارتی صورت نمی‌گیرد و چند سالی که با مشکل مواجه است. در یکی ۲ سال گذشته برای کالا‌های اساسی، ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده، ولی همچنان دیده می‌شود که تنظیم بازار دچار چالش است.

    جعفریان افزود: بزرگترین مشکل در تنظیم کردن بازار نبود نظارت است چرا که در کشور کمبود کالایی وجود ندارد و مشکل از روند توزیع کالا است.

    مشاور اتاق اصناف ایران تصریح کرد: اتحادیه‌های صنفی می‌توانند بازوی قوی برای دولت در تنظیم بازار باشند، ولی متاسفانه هیچ اختیاراتی نظیر اطلاعت ثبت سفارش، موجودی انبار‌ها و … به اتحادیه‌ها داده نمی‌شود.

     

    وی ادامه داد: مصرف کننده در کشور جایگاهی ندارد و سازمان حمایت از مصرف کنندگان هیچ اهمیتی به مردم و همچنین تولیدکنندگان نمی دهد.

    در ادامه برنامه حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سیستم های فعال در رساندن کالا به دست مردم اصناف، فروشگاه های زنجیره ای، شرکت های تعاونی، میادین میوه و تره بار و شرکت های تعاونی هستند و این شبکه گسترده نیاز به بازرسی دارد.

    گرمابی اظهار کرد: در بودجه ۹۸ اختیاراتی به دولت داده شده تا با توجه به شرایط اقتصادی، کالاهای خود را با ارز نیمایی یا ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین و در بازار قیمت گذاری کند تا کالایی که به دست مصرف کننده می رسد تفاوت قیمتی زیادی نداشته باشد.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دراز مدت برای تنظیم بازار بطور حتم باید ساختارها اصلاح شود و در کوتاه مدت، نظارت از سمت وزارت صمت، جهاد کشاورزی و اصناف باید بیشتر شود.

    ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانسته چاره ای برای کنترل قیمت ها باشد

    احمد کیمیایی عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی گفت: با تحریم ها و اتفاقات اخیر، شاهد آن بودیم که اقتصاد کشور آن طور که باید پایه های قوی و محکمی ندارد و دست خوش اصلاح ساختار است چرا که با چالش های روبرو، در برخی از شاخص های اقتصاد کشور با مشکل مواجه شده ایم.

    کیمیایی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی و پایین نگه داشتن آن برای تامین کالاهای اساسی مهمترین قدم دولت باید باشد. البته ارز ۴۲۰۰ تومانی در حال حاضر نتوانسته چاره ای برای کنترل قیمت ها باشد و باید با برنامه ریزی های اصولی، فضایی ایجاد شود نا مردم در تهیه و تامین کالاهای اساسی خود مشکل نداشته باشند.

    وی ادامه داد: دولت متاسفانه تصمیمات و بخشنامه ها را صادر می کند و بعد با بخش خصوصی مشورت می کند . ارتباط بخش خصوصی کمتر از سابق شده و هیچ‌نقشی در تصمیم گیری ها ندارد.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *