×
×

توزیع ۳۳۵ هزار تن شکر با نرخ مصوب برای تنظیم بازار / تصمیمی برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم اتخاذ نشده است

  • کد نوشته: 4434
  • ۱۹ اسفند ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در جشنواره عکس خوشه که با همکاری شهرداری تهران برگزار شد، با انتقاد از اظهار نظر برخی افراد مبنی‌بر تأمین نیاز گندم کشور از طریق واردات، اظهار کرد: اگرچه برخی افراد اظهار نظری مبنی‌بر عدم کشت گندم و تأمین […]

  • به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در جشنواره عکس خوشه که با همکاری شهرداری تهران برگزار شد، با انتقاد از اظهار نظر برخی افراد مبنی‌بر تأمین نیاز گندم کشور از طریق واردات، اظهار کرد: اگرچه برخی افراد اظهار نظری مبنی‌بر عدم کشت گندم و تأمین نیاز کشور از طریق واردات را مطرح می‌کنند، اما به اعتقاد بنده این افراد یادگیری‌شان در زمینه گندم بسیار پایین است و به همین خاطر باید به جامعه این دانش را بدهیم که گندم کم آب‌ترین و مثمر‌ترین گیاه در حفظ محیط زیست است که حذف آن آسیب جدی‌ به محیط زیست وارد می‌کند.

    وی افزود: حذف کشت گندم از کشور منجر به از بین رفتن تولید، اشتغال و ضربه به حفظ منابع زیرزمینی می‌شود.

    سیف ادامه داد: سال آینده جشنواره عکس، فیلم مستند و فیلم صد ثانیه‌ای برای گندم و کلزا اجرا خواهیم کرد.

    مجوز واردات ۴۰۰ هزار تن شکر به بخش خصوصی / مشکل سهمیه بندی آرد نانوایان مرتفع شد

    یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه افزایش بارندگی در تولید گندم کیفی تأثیر بسزایی دارد، اظهار کرد: بارش‌های مناسب در استان‌های همچون گستان، فارس، اردبیل و خوزستان منجر به تولید گندم کیفی و افزایش راندمان شده است.

    وی با اشاره به اینکه مشکل سهمیه‌بندی آرد نانوایی‌ها مرتفع شده است، افزود: ماه گذشته ۱۶۰ هزار تن گندم و این ماه ۲۱۵ هزار تن گندم در اختیار نانوایی‌های آزادپز کشور قرار گرفته است.

    سیف با اشاره به اینکه گندم و آرد در اختیار تمام نانوایی‌ها قرار گرفته است، بیان کرد: با وجود آنکه مجوز ۹۵ درصد نانوایی‌ها دارای اشکال بود، اما سهمیه به آن‌ها تعلق گرفت و به آن‌ها فرصت داده شد که تا پایان فروردین مشکل خود را رفع کنند و در غیر این صورت توسط اتحادیه مربوطشان تعطیل خواهند شد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تاکنون تصمیمی برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده اتخاذ نشده است، اظهار کرد: البته دولت با مشوق‌هایی همچون پرداخت کرایه حمل و نقل و پرداخت نقدی نرخ خرید در نظر دارد که بخشی از افزایش هزینه‌های کشاورزان را جبران کند.

    وی درباره اینکه آیا اختلاف قیمت خرید تضمینی گندم با بازار‌های جهانی زمینه را برای قاچاق گندم از مرز‌های کشور نمی‌شود، اظهار کرد: بحث گندم با دام کاملا متفاوت است و قیاس این دو با یکدیگر کار درستی نیست چرا که قیمت هر کیلو دام در مرز‌های کشور ۴ تا ۵ دلار بوده در حالی که قیمت هر کیلو گندم در مرز‌ها حدود ۳۰ سنت است.

    سیف ادامه داد: وقتی راجع به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم صحبت می‌کنیم، درواقع راجع به افزایش قیمت نان بحث می‌کنیم و از آنجا که ۲۵ درصد کالری دهک‌های پایین جامعه را نان تشکیل می‌دهد، از این رو برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و ثبات قیمت نان، دولت باید منابعی را تأمین کند که به همین خاطر به سرعت نمی‌توان در این باره اظهار نظر کرد.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در بخش دیگر سخنان خود از کاهش قیمت شکر در آینده خبر داد و گفت: در اسفند ماه سال گذشته، دولت برای جلوگیری از ضرر و زیان تولید کنندگان ۱۱۳ هزار تن شکر مازاد بر نیاز را از بازار جمع آوری کرد که امسال بارندگی‌های مناسب و تأخیر در برداشت نیشکر شکافی را میان عرضه و تقاضا ایجاد کرد که با توجه به شروع برداشت نیشکر از روز‌های گذشته و عرضه به بازار قیمت به تعادل خواهد رسید.

    وی ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی در راستای تنظیم بازار از ۱۵ اسفند طرح توزیع ۳۳۵ هزار تن شکر به استان‌های کشور را مطرح کرده است که با توجه به مصرف ماهانه ۱۸۰ هزار تن و حداکثر ۲۰۰ هزار تن در اسفند ماه کمبودی در توزیع نداریم.

    سیف از مجوز واردات ۴۰۰ هزار تن شکر به بخش خصوصی خبر داد و گفت: همچنین تاکنون شرکت بازرگانی دولتی ۶۱۲ هزار تن واردات به منظور ذخایر استراتژیک خود انجام داده است.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *