×
×

توسعه گلخانه ها راهی برای پایان عطش زمین های کشاورزی/ خبری از ریسک کشاورزی در گلخانه نیست

  • کد نوشته: 3801
  • ۱۷ آذر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  خشکسالی سال های اخیر و افت آب های زیرزمینی همگان را بر آن داشته تا با هشیاری نسبت به آینده زمین بدون آب، راهکارهایی  برای کاهش مصرف آب و عطش زمین های های کشاورزی بیندیشند. اگرچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی توسعه گلخانه ها را راهکاری […]

  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  خشکسالی سال های اخیر و افت آب های زیرزمینی همگان را بر آن داشته تا با هشیاری نسبت به آینده زمین بدون آب، راهکارهایی  برای کاهش مصرف آب و عطش زمین های های کشاورزی بیندیشند.
    اگرچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی توسعه گلخانه ها را راهکاری موثر در کاهش مصرف آب می دانند اما بسیاری از کارشناسان بر این باروند که گلخانه های موجود در کشور از لحاظ تکنولوژی و استاندارد قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته اروپایی نیست.
    با وجود آنکه کمتر از ده درصد گلخانه های کشور قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته اروپایی هستند، از مسئولان دولتی انتظار می رود بودجه بیشتری به بخش کشاورزی اختصاص دهند تا با توسعه کشت گلخانه ها بتوانیم از بحران فعلی کمبود منابع آب خارج شویم.
    ناگفته نماند که توسعه گلخانه های مدرن علاوه بر کنترل مصرف آب، بذر و نهاده های تولید،کاهش ریسک در ایجاد اشتغال و رقابت پذیری تولید با رقبا در بازارهای جهانی تاثیر بسزایی دارد.
    حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت گلخانه های کشور نسبت به کشورهای پیشرفته اروپایی و اهمیت توسعه این واحدها با خبر شویم:

    ضرورت استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در احداث واحدهای گلخانه ای

    علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه گلخانه ها نقش بسزایی در رونق صادرات محصولات کشاورزی دارد، اظهار کرد: براساس آخرین آمار، گلخانه هایی که در دهه ۷۰ به بعد در ایران احداث شدند، هیچ کدام از استانداردهای جهانی برخوردار نیستند که بتواند در توسعه صادرات اثر گذار باشد.
    وی افزود: استفاده از کارشناسان و تکنولوژی های روز دنیا در احداث واحدهای گلخانه ای منجر به افزایش کیفیت محصول، رونق صادرات و پایداری تولید خواهد شد.
    خان محمدی با اشاره به اینکه تعداد محدودی از گلخانه های کشور مجهز به تکنولوژی های روز دنیا هستند، بیان کرد: این در حالی است که اکثر گلخانه های کشور فاقد استانداردهای جهانی هستند که به سبب افزایش مصرف انرژی و نهاده های تولید، جوابگوی هزینه های تولید و سرمایه گذاری نیستند.
    مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اینکه ۹۹۹ هزار هکتار گلخانه مدرن در اسپانیا موجود است، تصریح کرد: اگر گلخانه های موجود در کشور مطابق با استانداردهای جهانی باشد، دیگر نیازی نیست که در فضای آزاد اقدام به کشت محصولات کرد.

    اکثر گلخانه های کشور کم بازده و سنتی هستند/خبری از ریسک کشاورزی در واحدهای گلخانه ای نیست

    عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه اکثر گلخانه های کشور کم بازده و سنتی هستند، اظهار کرد: اگرچه گلخانه های دنیا به سمت مدیریت کشاورزی تک بوته ای پیش می رود به طوریکه هر بوته ای که کشت می شود به سبب دارابودن شناسنامه ابتدا تا انتهای کشت را رصد می کند، اما در کشور کشاورزی سنتی حاکم است.
    وی با انتقاد از این مسئله که گلخانه های کشور سنتی هستند، افزود: این درحالی است که در گلخانه های مدرن کشورهای توسعه یافته مصرف آب، بذر و کود و سم کنترل شده است.
    پاپی زاده عملکرد گلخانه های سنتی نسبت به فضای آزاد را ۱۵ برابر و گلخانه های مدرن ۵۰۰ درصد اعلام کرد و گفت: این امر بدان معناست که به سبب کاهش هزینه های تولید، امکان رقابت پذیدی در بازارهای هدف بالاست.
    این مقام مسئول ادامه داد: با گذشت ۱۳ سال از ایجاد شهرک های کشاورزی، اما زیر ساخت های لازم برای احداث گلخانه ها فراهم نشده است چرا که بستر حمایتی لازم از سوی مسئولان ذی ربط برای واحدهای گلخانه ای مهیا نشده است.
    وی با اشاره به ضرورت بازارسازی محصولات گلخانه ای در بازارهای صادراتی بیان کرد: با وجود آنکه برخی گلخانه داران برای احداث یک هکتار گلخانه ۵ میلیارد تومان هزینه کردند، اما هم اکنون بازاری برای عرضه محصولاتشان وجود ندارد که در نهایت ازدیاد محصول روی دست کشاورزان موجب شده تا آنها درآمد لازم را نداشته باشند.
    عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد: با توجه به کاهش استقبال افراد برای احداث گلخانه از دولت انتظار می رود که در کنار تزریق تسهیلات و معافیت ها به فکر بازار محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی باشد چرا که ورود یکباره محصول به بازار، ضرر و زیان کشاورز را به همراه دارد.
    وی با اشاره به اینکه مدیریت الگوی کشت گلخانه ها باید در دستور کار قرار گیرد، بیان کرد: هم اکنون در عمده گلخانه ها محصولاتی همچون گوجه فرنگی، توت فرنگی، خیار و سبزی کشت می شود که نبود مشتری در بازارهای داخلی و صادراتی موجب شده تا محصول روی دست کشاورزان بماند که به همین خاطر انتظار می رود دولت الگوی کشت محصولات گلخانه ای برای بازار داخلی و صادراتی را مدیریت کند.
    وی با اشاره به اینکه ریسک کشاورزی سنتی و فضای آزاد بالاست،بیان کرد: این در حالی است که در فضای گلخانه هیچ گونه ریسک و خطری نظیر خشکسالی، بارندگی، سیل و …وجود ندارد.
    عضو کمیسیون کشاورزی در پایان از مازاد تولید محصولاتی نظیر سبزی و صیفی خبر داد و گفت: این در حالی است که با ایجاد شهرک های خاص کشاورزی علاوه بر ایجاد ارز آوری بالا می توان از مازاد تولید محصولات به سبب رونق صادرات جلوگیری کرد چرا که هم اکنون صادرات محصولات کشاورزی به شدت از تولید عقب است.

    سطح کنونی گلخانه های کشور ۱۳ هزار هکتار است

    غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه ها و گیاهان زینتی وزارت جهادکشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی سطح کنونی گلخانه های کشور را ۱۳ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با احداث ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار گلخانه تا پایان سال، سطح گلخانه های کشور به ۱۶هزار هکتار می رسد.
    وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای استفاده بهینه از آب و افزایش بهره وری بستر ویژه ای همچون توسعه سامانه های نوین آبیاری تحت فشار، انتقال آب و تجهیز و نوسازی اراضی، انتقال کشت از فضای باز به گلخانه را در دستور کار خود قرار داده است.
    باشگاه خبرنگاران جوان
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *