×
×

توصیه‌های سازمان دامپزشکی برای ذبح دام در عید قربان/شماره ۱۵۱۲ برای درخواست ناظر بهداشتی

  • کد نوشته: 5360
  • ۲۰ مرداد ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه برنامه نظارتی و بهداشتی در عید سعید قربان برای ذبح دام چگونه خواهد بود، گفت:  ۳۶۰۰ همکار بهداشتی و شرعی (۳ هزار نفر ناظر بهداشتی و ۶۰۰ نفر ناظر شرعی) در مراکز ذبح و قربانگاه‌ها حضور خواهند داشت […]

  • علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه برنامه نظارتی و بهداشتی در عید سعید قربان برای ذبح دام چگونه خواهد بود، گفت:  ۳۶۰۰ همکار بهداشتی و شرعی (۳ هزار نفر ناظر بهداشتی و ۶۰۰ نفر ناظر شرعی) در مراکز ذبح و قربانگاه‌ها حضور خواهند داشت و دام‌ها  را از نظر شرعی و بهداشتی نظارت خواهند کرد.

    *شماره تلفن  ۱۵۱۲ برای درخواست ناظر بهداشتی

    وی ادامه داد: همچنین ۲۵۰۰ اکیپ سیار هم مرتب گشت‌زنی خواهند کرد و مردم می‌توانند با شماره تلفن ۱۵۱۲ هر گونه درخواست خود را مطرح کنند تا اکیپ‌های سیار با حضور در محل کشتار دام،‌سلامت دام و گوشت آن را نظارت کنند.

    رفیعی‌پور گفت: شماره تلفن ۱۵۱۲ برای آن عده افرادی است که می‌خواهند دام خود را به مناسبت‌ مختلف یا طبق خواسته خودشان جلوی درب و یا خارج از کشتارگاه‌ها و قربانگاه‌ها ذبح کنند و ناظران شرعی با تماس تلفنی شهروندان در محل حضور پیدا می‌کنند تا دامی که آنها ذبح می‌کنند را بررسی و نظارت کنند.

    رفیعی پور گفت: سازمان طرح تشدید نظارت بهداشتی را به مناسبت‌های خاص برگزار می‌کند و تفاوت آن با نظارت‌های بهداشتی روزهای معمول این است که در همان روز تا زمانی که مردم درخواست و مراجعه‌ای داشته باشند اکیپ‌های نظارتی موظف به ارائه خدمات هستند.

    * ۴۰۰ راس دام سال گذشته پس از نظارت از چرخه مصرف خارج شد 

    به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار رأس دام در کشور ذبح شد که پس از نظارت ناظران بهداشتی و شرعی به ۴۰۰ رأس آنها به دلیل ابتلا به بیماری اجازه مصرف ندادند. همچنین سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گوشت لاشه نیز به دلیل بیماری از گردونه مصرف خارج شد. همچنین ۳۰ تا ۳۵ هزار عضو دام نیز از مصرف حذف شدند.

    وی تأکید کرد: ناظران بهداشتی ما تنها علایم بالینی را می‌بینند و اگر دامی مبتلا به بیماری باشد تشخیص می‌دهند و درباره آن قضاوت می‌کنند اما برخی بیماری‌ها هستند که چون دام زنده است اگر بیماری ویژه‌ای مانند تب کریمه، تب مالت و انگل داشته باشد علایم مشهودی از خود ندارد بنابراین برای جلوگیری از انتقال این گونه بیماری‌ها سازمان دامپزشکی توصیه‌هایی می‌کند که با رعایت آنها می‌توان از انتقال بیماری جلوگیری کرد.

    *توصیه سازمان دامپزشکی

    رفیعی‌پور توصیه کرد که هر گونه گوشت گرم را حداقل ۲۴ ساعت در دمای یخچال یعنی دمای صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد نگه دارند و قبل از این زمان به هیچ عنوان گوشت را مصرف نکنند.

    رئیس سازمان دامپزشکی کشور توضیح داد که نگه داشتن ۲۴ ساعته در یخچال برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری‌هایی نظیر کریمه کنگو و تب مالت و بیماری‌های انگلی است که در ظاهر علایم بیماری از خود نشان نمی‌دهند اما برای اطمینان باید در یخچال نگهداری شوند تا از سلامت آنها اطمینان حاصل کنیم.

    وی گفت: شماره تلفن ۱۵۱۲ و همچنین ۲۵۰۰ اکیپ سیار در روز عید قربان و قبل از نماز عید آماده پاسخگویی به درخواست شهروندان هستند که اگر بخواهند دام خود را در خارج از کشتارگاه‌ها ذبح کنند بلافاصله در آنجا حضور یافته و از سلامت دام به آنها اطمینان دهند.

    رفیعی‌پور همچنین به افراد خیر توصیه کرد که بهترین نیت برای ذبح دام کشتار در مراکز بهزیستی و کمیته امداد است که با کمک خود به افراد بی‌بضاعت و ناتوان می‌توانند از دعای خیر خود بهره‌مند شوند.

    سرویس خبری : دام ،طیور و آبزیان

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *