×
×

توصیه به کاهو کاران با گرم شدن تدریجی هوا

  • کد نوشته: 8717
  • ۲۶ خرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • تبسم قطبی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن فصل گرما و افزایش آلودگی کاهو به ویروس‌ پژمردگی لکه‌ای گوجه‌فرنگی در سطح مزارع و استفاده نابه جای کشاورزان از سموم با هدف جلوگیری از خسارت این بیماری، اطلاع رسانی در این مورد در سطح جامعه از اهمیت زیادی برخوردار […]

    توصیه به کاهو کاران با گرم شدن تدریجی هوا
  • تبسم قطبی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن فصل گرما و افزایش آلودگی کاهو به ویروس‌ پژمردگی لکه‌ای گوجه‌فرنگی در سطح مزارع و استفاده نابه جای کشاورزان از سموم با هدف جلوگیری از خسارت این بیماری، اطلاع رسانی در این مورد در سطح جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است.

    وی ادامه داد: در ۲ الی۳ سال گذشته خسارت این ویروس به کاهو به  گونه ای‌ بوده که در برخی مناطق کشاورزان قادر به برداشت محصول و عرضه آن به بازار نشدند.  این ویروس علاوه بر وارد کردن خسارت به کشاورزان، در افزایش قیمت کاهو در بازار نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین به دلیل اینکه کاهو از سبزیجاتی است که مصرف تازه‌خوری دارد، هر گونه لکه برگی و تغییر ظاهر در فروش و مصرف آن اهمیت دارد. از سویی کشاورزان به علت عدم اطلاع از علت بیماری به استفاده بی‌رویه از سموم می پردازند که نه تنها تاثیری در کاهش علایم و کنترل بیماری ویروسی ندارد، بلکه به علت باقی ماندن برخی سموم در گیاه، برای مصرف کنندگان مضراتی نیز در پی دارد.

    عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور اضافه کرد: بنابراین آشنایی کاهوکاران با علایم ویروس‌ پژمردگی لکه‌ای گوجه‌فرنگی و رعایت دستورالعمل‌ها و توصیه‌های کارشناسان در صورت مشاهده علایم ویروس در هر منطقه، بایستی توسط تمامی کشاورزان صورت گیرد، در غیر این‌صورت با اپیدمی بیماری در منطقه و خسارات جبران ناپذیر آن مواجه خواهند شد.

     قطبی تصریح کرد: در مورد بیماری های ویروسی در گیاهان نیز مانند اغلب بیماری های ویروسی انسانی داروی خاصی برای درمان بیماری وجود ندارد. بهترین راه کنترل آلودگی‌های ‌ویروسی، آشنایی با علایم بیماری‌های ویروسی و پیشگیری از آلوده شدن گیاهان به آن است.

    به گفته وی مصرف سموم به‌طور مستقیم، کاربردی در مدیریت و کنترل ویروس ندارد و مصرف هیچ سمی برای مبارزه، کنترل یا حذف ویروس در گیاهان توصیه نمی‌شود. تنها به منظور کنترل حشره تریپس که ناقل ویروس‌ پژمردگی لکه‌ای گوجه‌فرنگی است باید از حشره‌کش‌های توصیه شده و مجاز برای تریپس ها در مزارع سبزی وصیفی (دیکلرووس ۵/۰ در هزار، فلونیکامید ۲/۰ در هزار، دلتامترین ۳/۰ در هزار، سایپرمترین ۳/۰ در هزار، پروتئوس ۷۰۰ میلی لیتر در هکتار، اسپینوساد ۲۰۰ میلی لیتر در هکتار و موونتو۶۰۰ میلی لیتر در هکتار) استفاده شود.

    عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در پایان گفت: با توجه به گرم شدن هوا و افزایش حشره تریپس که ناقل این ویروس در کاهو است، رعایت نکات بهداشتی از جمله عدم استفاده از وسایل مشترک باغبانی در گلخانه‌های تکثیری و مزارع کاهو، عدم کشت سایر میزبان‌های این ویروس مثل سبزیجات، گوجه‌فرنگی، فلفل در مجاورت مزارع کاهو، حذف علف‌های هرز، آموزش صحیح کاهوکاران در مدیریت حشره تریپس، حذف گیاهان مشکوک به محض مشاهده علایم در سطح مزرعه و گلخانه، حذف و امحا کامل گیاهان مشکوک به آلودگی ویروسی از طریق دفن کردن یا سوزاندن آن‌ها توصیه می‌شود.

    ایسنا

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *