×
×

تولید بذر بومی خربزه در کشور

  • کد نوشته: 462119
  • ۱۱ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایسنا ، علیرضا سبحانی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تامین نیاز کشور در این حوزه گفت: بذر استاندارد خربزه خاتونی از جمله محصولات ما بود که به‌واسطه تولید آن، تاییدیه دانش بنیان نیز دریافت کردیم. وی با اشاره به تولید نخستین رقم اصلاح شده خربزه در کشور، […]

    تولید بذر بومی خربزه در کشور
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایسنا ، علیرضا سبحانی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تامین نیاز کشور در این حوزه گفت: بذر استاندارد خربزه خاتونی از جمله محصولات ما بود که به‌واسطه تولید آن، تاییدیه دانش بنیان نیز دریافت کردیم.

    وی با اشاره به تولید نخستین رقم اصلاح شده خربزه در کشور، افزود: عملکرد و خصوصیات کیفی این محصول در مقایسه با ارقام وارداتی از برتری قابل توجهی برخوردار است و به مراتب قیمت پایین‌تری دارد.

    به گفته این فعال فناور، عملکرد بالا، کیفیت مطلوب میوه، شبکه بندی و رنگ مناسب در کنار بازارپسندی از مهم‌ترین ویژگی‌های این رقم است.

    سبحانی با اشاره به عملکرد بالای بذر ایران‌ساخت، ادامه داد: این گونه گیاهی بالاترین عملکرد را در ۴۷۰۰ بوته در هکتار به دست آورده است. ظرفیت تولید این رقم بیش از ۵۰ تن در هکتار است که تحت شرایط مطلوب زراعی و مدیریت صحیح به دست می‌آید.

    وی افزود: مصرف بذر در هکتار این محصول یک کیلوگرم و میزان مصرف آب با توجه به روش آبیاری بین ۶ تا ۱۰ هزار متر مکعب در هکتار است. به طوری‌که مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره آن بیان کرد: برای دستیابی به عملکرد بالا، تغذیه مناسب و کنترل آفات و بیماری ها در قالب برنامه تدوین شده در دستور کار قرار گرفته است.

    به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، بذر استاندارد خربزه درگزی نیز از ارقام اصلاح شده خربزه در کشور است که کیفیت مطلوب میوه با طعم و درصد قند بالا، یکنواختی و بازارپسندی از مهم ترین ویژگی های این رقم به شمار می‌رود.

    به گفته سبحانی، این گونه خربزه، گیاهی زودرس است که بالاترین عملکرد درتراکم ۴۷۰۰ بوته در هکتار را حاصل می‌کند. پتانسیل تولید این رقم بیش از ۳۵ تن در هکتار است که تحت شرایط مطلوب زراعی و مدیریت صحیح به دست می آید.

    این فعال زیست‌بوم فناوری و نوآوری، با اشاره به مزیت های این محصول گفت: ما به صورت مستقیم ۱۰ فرصت شغلی ایجاد کردیم، اما پیش بینی می شود بواسطه تولید این محصول، بیش از ۱۰۰۰ فرصت شغلی نیز به صورت غیرمستقیم ایجاد شود. تا پیش از تولید این بذر، ما شاهد بودیم که بذرها به صورت غیراستاندارد و بدون بسته بندی در بازار توزیع می شد که خوشبختانه در این عرصه نیز تحولی ایجاد شد.

    به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، امروز ما این توان را داریم که نیاز کشور را در تولید بذر تامین کنیم، اما نیاز به حمایت داریم و مشخصا محدود کردن واردات بذر می تواند یک کمک بسزا در این عرصه باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *