×
×

تولید کلزا به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد/صرفه جویی ۶۰۰ هزار دلاری از محل کاهش واردات روغن

  • کد نوشته: 5249
  • ۹ مرداد ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از رشد ۱۵ درصدی خرید تضمینی دانه‌های روغنی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت ۳۵۵ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شده که نسبت […]

  • علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از رشد ۱۵ درصدی خرید تضمینی دانه‌های روغنی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت ۳۵۵ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ هزار تن رشد داشته است.

    وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی کلزا روبه پایان است، افزود: با وجود وقوع سیل در ۴ استان عمده تولید کلزا، پیش بینی می‌شود که امسال تولید کلزا به ۴۰۰ هزار تن برسد.

    مهاجر از پرداخت ۹۴ درصدی مطالبات کلزاکاران خبر داد و گفت: تاکنون حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است.

    مجری طرح دانه‌های روغنی با اشاره به اینکه حدود ۱۶۰ هزار تن روغن از کلزا خریداری شده استحصال خواهد شد، بیان کرد: براین اساس رقمی حدود ۶۰۰ هزار دلار از محل کاهش واردات صرفه جویی می‌شود.

    مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای سال زراعی جدید برنامه ریزی کرده ایم که سطح زیر کشت کلزا را حداقل به ۴۰۰ هزار هکتار افزایش دهیم که با این وجود پیش بینی می‌شود تولید کلزا به رقمی حدود ۷۵۰ هزار تن برسد.

    وی درباره آخرین وضعیت تولید سویا افزود: با توجه به افزایش قیمت برنج و ارزان بودن قیمت سویا، کشاورزان استان‌های مازندران و گلستان رغبت چندانی به تولید سویا ندارند، اما با وجود تمامی مشکلات پیش بینی می‌شود که تولید سویا به ۸۰ هزار تن برسد.

    مهاجر تولید کنجد را ۶۰ تا ۷۰ هزار تن، گلرنگ را بیش از ۳۰ هزار تن وآفتابگردان روغنی را ۴۰ هزار تن پیش بینی کرد و گفت: بخشی از آفتابگردان روغنی به سبب بالابودن قیمت آجیل، جذب بازار آزاد می‌شود.

    مجری طرح دانه‌های روغنی درباره آخرین وضعیت قیمت تضمینی کلزا برای سال زراعی جدید بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، پیشنهاد ما برای خرید تضمینی کلزا در سال زراعی ۹۹-۹۸ به شورای اقتصاد بالای ۵ هزار تومان است و چنانچه قیمت در همین حد باشد، کشاورزان نسبت به استمرار کشت امیدوار می‌شوند و در غیر این صورت طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی نابود می‌شود.

    به گفته مهاجر، اگر مسئولان شورای اقتصاد با نرخ بالای ۵ هزار تومانی خرید تضمینی کلزا موافقت کنند، سال آینده به سبب افزایش تولید حداقل ۳۰ درصد نیاز کشور از منابع داخل تامین می‌شود.

    وی در پایان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات دانه‌های روغنی را امری ضروری دانست و گفت: با توجه به مسائل بهداشتی، نبود کیفیت لازم روغن وارداتی و افزایش سکته قلبی و مصرف بیش از حد روغن در کشور انتظار می‌رود که ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات روغن حذف شود.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *