×
×

تولید ۳۵ تنی ارقام روغنی زیتون در باغات کشاورزان پیشرو

  • کد نوشته: 476235
  • ۹ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز از وزارت جهاد کشاورزی، جواد میرعرب رضی با بیان این مطلب افزود: عملکرد تولید ارقام روغنی زیتون در باغات متراکم کشاورزان پیشرو تا حدود ۳۵ تن در هکتار می رسد. مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی افزایش مصرف سرانه روغن زیتون در کشور را از برنامه‌های دفتر زیتون و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در […]

    تولید ۳۵ تنی ارقام روغنی زیتون در باغات کشاورزان پیشرو
  • به گزارش ایرانفودنیوز از وزارت جهاد کشاورزی، جواد میرعرب رضی با بیان این مطلب افزود: عملکرد تولید ارقام روغنی زیتون در باغات متراکم کشاورزان پیشرو تا حدود ۳۵ تن در هکتار می رسد.

    مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی افزایش مصرف سرانه روغن زیتون در کشور را از برنامه‌های دفتر زیتون و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای سلامت جامعه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مصرف سرانه این روغن ارزشمند برای هر نفر در ایران نزدیک به ۱۸۰ گرم است و به دنبال این هستیم تا در یک برنامه ۱۰ ساله این عدد را به حداقل ۴۰۰ گرم در سال برسانیم.

    میرعرب با بیان اینکه در سال گذشته ۹ هزار تن روغن زیتون در کشور تولید و یک هزار و ۱۲۰ تن وارد شده است، تصریح کرد: حداقل مصرف این روغن را سالانه ۱۵ هزار تن در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم ظرف ۱۰ سال آینده میزان مصرف سالانه روغن زیتون با احتساب جمعیت ۹۲ میلیون نفری به ۳۷ هزار تن برسد.

    ۱۰۹ هزار تن پیش‌بینی تولید زیتون سالجاری

    وی درباره تاثیر خشکسالی بر باغات زیتون گفت: پیش بینی تولید امسال دانه‌های زیتون در کشور حدود ۱۰۹ هزار تن بود که با موج خشکسالی احتمال می دهیم درصد کمی کاهش عملکرد تولید داشته باشیم.

    مجری طرح زیتون به برداشت دانه های زیتون از استان های زیتون خیز کشور اشاره کرد و اذعان داشت: برداشت ارقام روغنی زیتون نیز از نیمه مهرماه آغاز می شود.

    وی با بیان اینکه درختان زیتون، مقاوم به خشکسالی و عوامل فرسایشی هستند و میزان کربن مناسبی را جذب می کنند، گفت: در برنامه های ترسیب کربن در دنیا از این درختان به نیکی یاد می شود، اما این درختان زیتون برای عملکرد تولید مناسب نیاز به آبیاری منظم و به حد کفایت دارند و بی تاثیر از خشکسالی نخواهند بود.

    میرعرب درباره برنامه امسال در حوزه زیتون اظهارداشت: امسال توسعه باغات زیتون در سطح ۴ هزار هکتار و اصلاح باغات قدیمی در سطح ۱۵ هزار هکتار برنامه ریزی شده است.

    وی اضافه کرد: ما به دنبال ایجاد باغات متراکم که کمک بیشتری به تولید دانه های روغنی می کنند و همچنین جوانسازی، اصلاح، هرس و تغذیه باغات برای افزایش کمیت و کیفیت تولید هستیم.

    مجری طرح زیتون به تلاش برای ثبت روز جهانی زیتون در تقویم ایران اشاره و تصریح کرد: با همکاری شورای ملی زیتون درخواست ثبت روز پنجم آذر مصادف با ۲۶ دسامبر به عنوان روز جهانی زیتون را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه داده ایم.

    وی  گفت: ۲۶ دسامبر روز جهانی زیتون در یونسکو ثبت شده است و این روز نماد صلح، دوستی و سلامتی در جهان است.

    به گزارش ایرنا، طبق آمارها  از مجموع ۷۵ هزار هکتار باغ زیتون در کشور ۵۸ هزار هکتار باغات بارور و ۱۷ هزار هکتار غیر بارور است.

    میزان تولید کل محصول زیتون در کشور در سال ۹۹ را حدود ۱۲۰ هزار تن عنوان کرد.

    همچنین برای اصلاح ۱۵ هزار و ۸۳۹ هکتار باغ زیتون کشور برنامه ریزی شده است.

    در سال ۷۲ سطح زیر کشت زیتون چهار هزار و ۸۰۰ هکتار و تولید این محصول هفت هزار تن بوده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *