×
×

جزئیات توزیع کالاهای اساسی

  • کد نوشته: 2952
  • ۲۰ مرداد ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، «ایران» در ادامه نوشت: در آن نشست به مواد شوینده هم اشاره شد که قرار است در لیست کالاهای اساسی قرار گیرند تا قیمت آنها کنترل شود و مردم پول بیشتری را پرداخت نکنند. در نهایت ۱۶ مردادماه لیست کالاهای اساسی توسط ۳ وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و بهداشت و […]

  • به گزارش ایسنا، «ایران» در ادامه نوشت: در آن نشست به مواد شوینده هم اشاره شد که قرار است در لیست کالاهای اساسی قرار گیرند تا قیمت آنها کنترل شود و مردم پول بیشتری را پرداخت نکنند. در نهایت ۱۶ مردادماه لیست کالاهای اساسی توسط ۳ وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و بهداشت و درمان تهیه و به دولت ارائه شد؛ وزارتخانه‌هایی که تأیید ثبت سفارش کالا را عهده‌دار هستند. بر این اساس اگر کالای مشابه تولید داخل باشد یا حجم واردات آن زیاد باشد، این وزارتخانه‌ها می‌توانند ثبت سفارش را باطل کنند. در این میان کالاهایی اولویت واردات دارند که نیاز کشوراست. طبق آخرین لیست نهایی شده ۲۵ گروه کالایی مجاز به واردات با ارز دولتی هستند و مابقی کالاها برای تأمین ارز باید سراغ بازار ارز ثانویه و بازار آزاد بروند.در جدول پیش رو اسامی کالاهای که می‌توانند ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرند، آماده است.

    فروشگاه‌های زنجیره‌ای، عرضه‌کننده کالاهای اساسی شدند

    یک منبع مطلع در وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره واردات کالاهای اساسی و نحوه توزیع آن گفت: تمام کالاهای اساسی با ارز دولتی در شبکه‌های منتخب توزیع می‌شود. شبکه‌های منتخب شامل تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور (دولتی و خصوصی) و شرکت‌های تعاونی است.

    وی با بیان اینکه عرضه کالاهای اساسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های تعاونی باعث می‌شود توزیع کالا یکنواخت و مناسب صورت گیرد، اظهار کرد: فقط یک فروشگاه زنجیره‌ای ۷۰۰ شعبه در ایران دارد. بدین جهت با قطعیت می‌توان گفت که عرضه به شکل عنوان‌شده منطقی و مورد تأیید مردم و کارشناسان است. توزیع کالاها بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای چون اتکا، شهروند، رفاه، افق کوروش، هایپر و جانبو خواهد بود.

    این منبع مطلع خاطرنشان کرد: سوپر مارکت‌های بزرگ و آنهایی که شکایت به جهت افزایش قیمت نداشتند هم می‌توانند به‌عنوان مباشر به کالاهای اساسی دسترسی پیدا کنند. لذا به مردم اطمینان می‌دهیم که عرضه کالاها بدون مشکل خواهد بود و همه دسترسی به کالاهای اساسی خواهند داشت.

    وی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های تعاونی سهم قابل توجهی در تأمین کالاهای مصرفی دارند از این‌رو برای آنکه نظام کنترلی، شفاف و مشخص باشد، فروشگاه‌ها انتخاب شدند.

    وی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نشست‌های متعددی را با مسئولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای گذاشته است و آنها با فرآیند جدید توزیع کالا آشنا شدند و آمادگی‌های لازم ایجاد شده است. لذا از این پس کالاها از طریق شبکه‌های عنوان‌شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

    ایجاد سامانه برای رصد کالاها با ارز دولتی

    این منبع مطلع از سامانه‌ای خبر داد که بواسطه آن می‌توان کالاهای اساسی را رصد و بر اساس آن میزان واردات و توزیع را ساماندهی کرد. در سامانه پیش‌بینی شده، میزان عرضه کالای اساسی به فروشگاه‌ها، میزان واردات، میزان کالاهای خریداری‌شده توسط مردم و میزان ارز اختصاص‌یافته، در نظر گرفته می‌شود. لذا هیچ‌کدام واردکنندگان و عرضه‌کنندگان نمی‌توانند خارج از سامانه پیش‌بینی شده، اقدامی انجام دهند.

    شاید پودر شوینده هم جزء کالاهای اساسی شود

    وی درباره اینکه چرا پودر شوینده در لیست کالاهای اساسی دیده نشده است و این موضوع از سوی رئیس جمهوری وعده داده شده بود، خاطرنشان کرد: در لیست اولیه کالاهای اساسی پودر شوینده گنجانده نشده است اما در بازنگری، احتمال افزوده‌شدن برخی از کالاها وجود دارد. این لیست قطعی و نهایی نیست. اگر در کالایی دچار کمبود، بحران و گرانی شویم نسبت به افزودن آن به لیست کالاهای اساسی اقدام خواهیم کرد.

    هیچ کمبودی احساس نمی‌شود

    این منبع آگاه در مورد اینکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه کالاهای اساسی با محدویت مواجه است، تصریح کرد: قبول دارم مقدار فروش کالا بخصوص در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به گذشته افزایش یافته است اما کالا به اندازه کافی وجود دارد و هیچ کمبودی احساس نمی‌شود. لذا از مردم می‌خواهیم به سمت احتکار خانگی نروند. طی چند وقت اخیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش کالا به مردم را محدود کردند و اجازه نمی‌دهند مردم بیش از ۲ الی ۳ بسته یا قوطی روغن، رب، ماکارونی، برنج و … خریداری کنند. این محدودیت از زمانی اتفاق افتاد که چند هفته پیش مردم به خاطر نگرانی از کمبود کالا سراغ فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفتند و در یک شبانه‌روز  قفسه‌های کالاهای اساسی را خالی کردند. دولت نیز از فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان خواست که عرضه کالا با محدودیت روبه‌رو شود تا وضعیت ارزی کشور مشخص و شفاف شود.

    ٧۵٠ ردیف کد هشت رقمی در زمره کالاهای اساسی

    مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: ۲۵ کالا یا گروه کالایی مشمول نظام کنترلی و نظارت ارز با هدف حصول اطمینان از توزیع کالاهای اساسی، ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی قرار گرفت.

    وی خاطرنشان کرد: اقلام یادشده در جدول یا مواد اولیه آنها در مواردی که نیاز به واردات داشته باشد، شامل حدود ۷۵۰ تعرفه کد هشت رقمی خواهد بود که با ارز نرخ رسمی وارد کشور می‌شود. در سامانه جامع تجارت و ثبت سفارش این کالاها با کد «یک»مشخص شده‌اند.

    وی در ادامه افزود: آنچه که در تهیه و تدوین این اقلام محوریت داشته است، اول از همه توجه به اقلام ضروری و مورد مصرف مردم و در درجه دوم امکان کنترل و نظارت بر شبکه تامین و توزیع این کالاها به نحوی که بتوان کالاها را با نرخ مناسب به دست مردم رساند، بوده است.

    به‌روز‌رسانی کالاهای اساسی در دستور کار دولت

    بر اساس مصوبه هیأت وزیران که از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شده است، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است نسبت به تأمین ارز کالا‌های فهرست گروه یک شامل کالا‌های اساسی، ضروری، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به نرخ رسمی ارز اقدام کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد با همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به بازنگری و به‌روزرسانی فهرست کالا‌های مذکور و اعلام آن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند. همچنین وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شدند کنترل و نظارت لازم را به‌منظور حصول اطمینان از توزیع کالا‌های اساسی، ضروری، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی وارد شده بر اساس فهرست پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، بر مبنای نرخ رسمی از زمان ورود کالا تا عرضه آن در شبکه خُرده‌فروشی (مراحل تأمین، پخش، توزیع و رسیدن به دست مصرف کننده) به عمل آورند.

    سازمان حمایت ناظر بازار

    سازمان حمایت وظیفه بازرسی و نظارت برای جلوگیری از سوء‌استفاده و انحراف را دارد. همچنین عنوان شده است در کلیه مراحل، از ثبت سفارش و تأمین ارز تا مراحل ترخیص، حمل و توزیع، مورد نظارت قرار می‌گیرد و به منظور بهره‌گیری از نظارت مردمی، با شفافیت کامل اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود.

    قیمت کالاها تا ۹۸ ثابت خواهد ماند

    واردکنندگان این کالاها باید از پیشینه مثبت عملکرد برخوردار باشند و رعایت کلیه ضوابط قیمت گذاری، عرضه بموقع و نحوه توزیع را تعهد کنند.وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت این کالاها را برای مصرف‌کننده نهایی اعلام می‌کند و نرخ ارز برای این دسته از کالاها، تا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸، تغییر نخواهد کرد.

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *