×
×

جزئیات ضرایب سود فروش ۷ گروه کالایی منتشر شد

  • کد نوشته: 478105
  • ۲۵ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، طبق اعلام اتاق اصناف ایران، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جداول “ضرایب سود و هزینه‌های شبکه توزیع و عرضه تا مصرف کننده برای کالاهای مصرفی- سرمایه‌ای و مصرفی با دوام” را در راستای اجرای پروژه شفاف‌سازی قیمت از طریق درج […]

    جزئیات ضرایب سود فروش ۷ گروه کالایی منتشر شد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، طبق اعلام اتاق اصناف ایران، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جداول “ضرایب سود و هزینه‌های شبکه توزیع و عرضه تا مصرف کننده برای کالاهای مصرفی- سرمایه‌ای و مصرفی با دوام” را در راستای اجرای پروژه شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده منتشر کرده است.

    بر اساس این گزارش در بین کالاهای مصرفی، مجموع ضرایب سود و هزینه‌های شبکه توزیع و عرضه تا مصرف کننده برای خوراکی‌ها بین ۲۱ تا ۲۷.۷ درصد و برای شوینده‌ها و محصولات بهداشتی بین ۲۲.۱ تا ۲۸.۸ درصد است.

    در بین کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی بادوام، این مجموع ضرایب برای لوازم خانگی بزرگ ۱۰.۲ درصد، لوازم خانگی کوچک ۱۴.۴ درصد، لوازم مصرفی خودرو ۱۵.۴ و  برای لوازم یدکی خودرو ۱۸.۵ درصد ذکر شده است.

    همچنین در این گزارش تاکید شده که هیچ مبلغی تحت هیچ عنوان از قبیل مالیات، حمل و غیره نمی‌تواند به ضرایب یاد شده اضافه شود، چرا که در قیمت تولیدکننده لحاظ شده است.  

    جزئیات ضرایب سود فروشندگان ۷ گروه کالایی منتشر شد

    طرح خرید شفاف چیست؟

    طرح خرید شفاف از حدود ۳ ماه پیش آغاز شده و تا تابستان ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

    بر اساس این طرح کلیه واحدهای تولیدی و واردکننده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از چهارم دی ماه، انواع لنت‌ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی و انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و مایکروفر نیز از ۲۷ آذرماه مکلف به درج قیمت تولیدکننده شده بودند و واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویه‌جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بسته‌بندی شده، فرآورده‌های پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه‌آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم‌خانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل، ۵۱ قلم لوازم یدکی خودرو نیز از ۲۳ بهمن ملزم به اجرای این طرح هستند. سایر کالاها نیز در آینده به این طرح اضافه خواهد شد.

    طبق اعلام مسئولان اجرای طرح اگر قیمت نهایی خریدار در کالای تند مصرف بیش از ۲۰ درصد و در کالاهای کند مصرف بیش از ۳۰ درصد باشد، مصداق گران فروشی است.

    البته اخیرا مقرر شد در دوره گذار و به طور موقت قیمت تولیدکننده و مصرف کننده همزمان درج شود تا مردم با این طرح آشنا شوند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *