×
×

جزییات آغاز ثبت سفارش برای واردات برنج/ انتقال پول به پاکستان ۱۵ تا ۱۶ درصد هزینه دارد

  • کد نوشته: 478255
  • ۲۰ فروردین ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا ، مسیح کشاورز با اشاره به افزایش نرخ مواد غذایی و غلات در بازارهای جهانی، گفت: ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت برنج در مبدا افزایش داشته است؛ این افزایش نرخ باعث خواهد شد قیمت برنج خارجی تا به دست مصرف‌کنندگان نهایی برسد […]

    جزییات آغاز ثبت سفارش برای واردات برنج/ انتقال پول به پاکستان ۱۵ تا ۱۶ درصد هزینه دارد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا ، مسیح کشاورز با اشاره به افزایش نرخ مواد غذایی و غلات در بازارهای جهانی، گفت: ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت برنج در مبدا افزایش داشته است؛ این افزایش نرخ باعث خواهد شد قیمت برنج خارجی تا به دست مصرف‌کنندگان نهایی برسد قیمت آن به کیلویی ۴۰ هزار تومان برسد.

    کشاورز با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین دنیا را با چالش تامین مواد غذایی درگیر کرده است، گفت: چین از جمله کشورهایی است که اقدام به افزایش ذخایر استراتژیک و احتیاطی خود کرده است و برای جایگزین کردن کمبود گندم، اقدام به خرید برنج‌های پرمحصول کشورهای ویتنام و تایلند کرده که همین مسئله در قیمت‌ این محصول در بازارهای جهانی تاثیر مستقیم گذاشته است.

    این فعال اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر به آخر فصل زراعی برنج در پاکستان و هندوستان نزدیک شده‌ایم از این‌رو حجم برنج در این کشورها کاهش پیدا کرده است و آنها برای فروش حجم باقی‌مانده برنج، افزایش نرخ ۱۰ تا ۲۰ درصدی در نظر گرفته‌اند.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد که تعداد منابع تامین‌کننده برنج را افزایش بدهیم؟ گفت: ذائقه مردم به برنج پاکستانی و هندی عادت کرده است و با افزایش نرخ برنج در پاکستان و هند قیمت این محصول در سایر کشورها نیز افزایش پیدا می‌کند علاوه‌بر این کشورهای آمریکای لاتین و شرق آسیا از ما دور هستند و هزینه حمل ونقل ازاین کشورها برای ما زیاد تمام می‌شود.

    کشاورز با اشاره به تسریع خرید برنج از سوی کشورهای عربی، افزود: واردکنندگان برنج  هفته گذشته با وزارت کشاورزی به توافق رسیده‌اند تا ثبت سفارش را از ابتدای هفته جاری برای واردات برنج آغاز کنند. در حال حاضر ذخایر بخش‌خصوصی برای تامین نیاز ماه‌های فروردین و اردیبهشت به اتمام رسیده است؛ ابتدای ماه فروردین و اردیبهشت بهترین زمان برای خرید برنج خارجی است.

    دبیر انجمن واردکنندگان برنج میزان واردات برنج در سال گذشته را حدود ۱ میلیون تن عنوان کرد و افزود: سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار تن از برنامه واردات عقب ماندیم. اگر بنا به پیش‌بینی‌ها در سال جاری نیز با کمبود تولید برنج داخلی مواجه خواهیم شد بهتر است که دولت هر چه سریع‌تر برای کسری آن اقدام کند چراکه ظرفیت برنج خارجی به اتمام می‌رسد و آنها نیز افزایش نرخ بیشتری برمحصول خود اعمال می‌کنند .

    وی در پاسخ به این پرسش که بحث تهاتر با پاکستان صورت جدی‌تری به خود گرفته است برنج نیز جزو محصولاتی است که بحث تهاتر آن مطرح شده است آیا جزییاتی در این زمینه دارید؟ گفت: زمانی‌که عمران خان نخست‌وزیر پاکستان بود من با وی ملاقات کردم تا روند واردات برنج از این کشور به ایران سرعت بیشتری به خود بگیرد. همچنین با مسئولان بانک مرکزی این کشور نیز وارد مذاکره شدیم اما در نهایت این مذاکرات منتج به نتیجه نشد و بانک‌های آنها اجازه فعالیت به ما را ندادند امیدواریم که با تغییر سیاست‌های داخلی در آن کشور شاهد تهاتر باشیم. هم اکنون واردکنندگان برای انتقال پول به پاکستان حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد هزینه می‌کنند اگر امکان تهاتر ایجاد شود این هزینه به صفر می‌رسد از این‌رو ما از تهاتر استقبال می‌کنیم.

    دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه در ماه رمضان برای نرخ برنج قیمت مصوب تعیین شد، افزود: در این ماه واردکنندگان سود خود را صفر کردند تا برنج خارجی در این ماه با قیمت کیلویی ۳۰ و ۳۱ هزار تومان عرضه شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *