×
×

خرما ۲۵ درصد گران شد/ آغاز عرضه مستقیم در میادین میوه و تره‌بار

  • کد نوشته: 478169
  • ۱۵ فروردین ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر ، مقداد تکلوزاده با اشاره به اینکه قیمت خرما نسبت به سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است، گفت: این رقم از نرخ رسمی تورم نیز کمتر است ضمن اینکه ما در کشور حدود ۴۰۰ نوع خرما داریم که هزینه‌های […]

    خرما ۲۵ درصد گران شد/ آغاز عرضه مستقیم در میادین میوه و تره‌بار
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر ، مقداد تکلوزاده با اشاره به اینکه قیمت خرما نسبت به سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است، گفت: این رقم از نرخ رسمی تورم نیز کمتر است ضمن اینکه ما در کشور حدود ۴۰۰ نوع خرما داریم که هزینه‌های تولید، نگهداری و راندمان تولید آنها با هم متفاوت است.

    وی اضافه کرد: در دنیا ۴۵۰۰ رقم خرما وجود دارد.

    این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان عمدتاً دو نوع خرمای مضافتی و کبکاب (دشتستانی) در کشور مصرف می‌شود که ۹۰ درصد خرمای مضافتی در کرمان و مابقی آن در سیستان و بلوچستان و بخش اندکی نیز در استان هرمزگان تولید می‌شود، خرمای کبکاب نیز در بوشهر تولید می‌شود و قیمت این محصولات در مبادی تولید حداکثر ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

    وی اضافه کرد: ممکن است در برخی نقاط به دلیل افزایش تقاضا، خرما را با قیمت‌های گزاف به مردم عرضه کنند که این سودجویی است و نمی‌توان آن را به کل کشور تعمیم داد.

    تکلوزاده تصریح کرد: با توافقی که وزارت جهاد کشاورزی با میادین میوه و تره بار انجام داده عرضه مستقیم خرما در این مراکز انجام می‌شود همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز دو هفته قبل از آغاز ماه مبارک رمضان حاشیه سود خود را کاهش داده‌اند و خرما را با نرخ‌های کمتری عرضه می‌کنند که این اقدام تا آخر ماه مبارک ادامه دارد.

    وی با بیان اینکه خرما نسبت به کالاهای دیگر افزایش قیمت قابل توجهی نداشته است، با اشاره به افزایش قیمت خرمای پیارم به حدود کیلویی ۱۵۰ هزار تومان، گفت: ممکن است خرمای پیارم با کیفیت بالا به این قیمت در برخی مناطق عرضه شود اما کل تولید خرمای پیارم در سال حدود ۲۵ هزار تن است که عمدتاً نیز صادر می‌شود.

    تکلوزاده با تاکید بر اینکه در عرضه خرما هیچ مشکلی وجود ندارد، افزود: ۱.۳ میلیون تن خرما سالانه در کشور تولید می‌شود که بین ۳۵ تا ۴۰ درصد آن (حدود ۳۰۰ هزارتن) در ماه مبارک رمضان مصرف می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *