×
×

خرید و فروش برنج مازندران در بورس به ۷۰۰ تن رسید

  • کد نوشته: 476496
  • ۲۰ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • سیداسماعیل یزدان پناه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این که خرید و فروش برنج مازندران در بورس از شهریور ماه امسال شروع شد ، افزود که قیمت عرضه برنج طی این مدت در نوسان بود و امروز هرکیلوگرم برنج سفید طارم در بورس۴۷ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت رقم […]

    خرید و فروش برنج مازندران در بورس به ۷۰۰ تن رسید
  • سیداسماعیل یزدان پناه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این که خرید و فروش برنج مازندران در بورس از شهریور ماه امسال شروع شد ، افزود که قیمت عرضه برنج طی این مدت در نوسان بود و امروز هرکیلوگرم برنج سفید طارم در بورس۴۷ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت رقم خورده است.

    عرضه برنج مازندران در بورس با ۳۹ هزار تومان در شهریور ماه آغاز شده است .

    وی با بیان این که امروز کشاورزان اصلا دغدغه ای برای فروش برنج ندارند ، گفت : اگرچه مقدار خرید و فروش در بازار بورس به نسبت مقدار تولید بسیار ناچیز است ، اما امسال با بورسی شدن برنج شاخص قیمتی این محصول در یک رقابت شفاف واقعی شده است.

    یزدان پناه با این تعبیر که دیگر سر کشاورزان برنجکار کلاه نمی رود و در واقع دست دلالان و واسطه ها در قیمت گذاری برنج کاملا کوتاه شده است، افزود : نکته قابل توجه و مهم برای عرضه برنج در بورس خرید و فروش نقدی آن است و همین روش سبب شده است تا دیگر شالیکاران دغدغه فروش محصول با دریافت چک و تبعات آن را نداشته باشند.

    وی با اظهار این که مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران کیفیت برنج مازندران را هنگام عرضه در بورس تضمین می کند و ضمانت کننده تحویل محصول به خریدار با کیفیت خریداری شده ، است افزود : البته علاوه بر کشاورزان برنجکار ، هر شهروند ایرانی می تواند به خرید و فروش برنج به عنوان یک کالای بورسی ورود کند و سود مورد نظر خود را ببرد.

    یزدان پناه یکی از مزیت های عرضه محصولات کشاورزی در بازار بورس را شفاف سازی قیمت و کوتاه کردن دست دلالان دانست و گفت : در واقع بورسی شدن محصولات استراتژیک کشاورزی به نوعی جایگزین قانون خرید تضمینی است که با هدف حمایت از تولید محصولات راهبردی کشاورزی در دست اجرا قرار گرفته است.
    وی افزود : وقتی کشاورزی که قصد عرضه محصولش در بازار بورس را دارد و برنجش را به مرکز تجارت تحویل می دهد ، این مرکز گواهی سپرده کالایی برایش صادر می کند که که نوعی اوراق بهادار معتبر محسوب می شود و کشاورز هم می تواند با ارائه این گواهی به مرکز ، محصولش را دوباره تحویل بگیرد و هم می تواند از گواهی سپرده کالایی برای دریافت تسهیلات بانکی استفاده کند و یا آن را به دیگران واگذار نماید.

    مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج یکی از نقایص اساسی موجود در بازار برنج مازندران را حاشیه سود زیاد آن برای دلالان و واسطه ها پس از خروج محصول از دست کشاورز دانست و گفت که با بورسی شدن ، این حاشیه سودهای غیرواقعی حذف شده و برنج ایرانی با قیمت مناسب تری به دست مصرف کننده می رسد.

    یزدان پناه ساماندهی بازار فروش و عرضه برنج ، برند سازی و اطمینان خاطر برای مصرف کننده جهت خرید برنج سالم و بدون ناخالصی و نیز جلوگیری از واردات برنج و ظرفیت برای صادرات این محصول از دیگر مزیت های بورسی شدن برنج مازندران برشمرد.

    به گزارش ایرنا ،نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی برنج سفید طارم مازندران است  و کشاورزان مازندرانی می توانند با عرضه برنج تولیدی خود بر اساس استانداردهای تعریف شده، گواهی سپرده دریافت کرده و محصول تولیدی خود را از طریق بورس به بازار عرضه کنند.یعنی هر کشاورزی برنجکار با گرفتن کد بورسی می تواند محصولش را طبق استاندارد های تعریف شده برای عرضه وارد این مرکز کند.

    وقتی کشاورز برنجش را برای عرضه در بازار بورس وارد این مرکز می کند ، کیفیت بالا و ممتاز برنج با معیار موسسه استاندارد بویژه درصد شکستگی و نبود سفیدک های برنج  توسط کارشناسان خبره پایانه مورد بررسی قرار می گیرد و برنج نیز با قیمت تعیین شده از سوی کشاورز وارد معاملات بورس  می شود. هر موقع خریدار برنج عرضه شده توسط کشاورز را نیز از بازار بورس خریداری کرد ، می تواند با پرداخت ۱۶درصد از قیمت روز معاملات ، برنج را با کیسه های ۱۰ کیلویی در درب منزل تحویل بگیرد.

    مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران مستقر در آمل ۱۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد که ۵۰ هزار مترمربع آن انبار برنج و ۶ هزار مترمربع نیز واحدهای تجاری و خدماتی ، سالن معاملات است. این مرکز دارای پنجره واحد برای صادرات است و ظرفیت  نگهداری، سورتینگ ، بسته بندی  ،خرید، فروش و صادرات ۷۰۰ هزار تن برنج را دارد.

    طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۹۸ تن شلتوک در استان تولید شد که حدتود ۷۰ درصد آن از ارقام محلی طارم محلی و هاشمی بوده است.  

    مازندران حدود ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *