×
×

دلارهای عراقی، آجیل را گران کرد!

  • کد نوشته: 3116
  • ۱۷ شهریور ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، در کنار رشد قابل‌توجه قیمت انواع محصولات و خوراکی‌ها نرخ انواع آجیل و خشکبار روند صعودی به خود گرفته و با توجه به هزینه‌های جاری خانوار از این به بعد خرید آجیل و خشکبار آن‌چنان دست‌یافتنی نخواهد بود. این رشد قابل‌توجه قیمت آجیل در حالی با رشد نرخ دلار همراه شده که […]

  • به گزارش ایسنا، در کنار رشد قابل‌توجه قیمت انواع محصولات و خوراکی‌ها نرخ انواع آجیل و خشکبار روند صعودی به خود گرفته و با توجه به هزینه‌های جاری خانوار از این به بعد خرید آجیل و خشکبار آن‌چنان دست‌یافتنی نخواهد بود. این رشد قابل‌توجه قیمت آجیل در حالی با رشد نرخ دلار همراه شده که حجم تولید آجیل و خشکبار در کشور کاهش یافته و عملا میزان عرضه و تقاضای بازار دستخوش تغییرات بسیاری شده است.

    در این رابطه مصطفی احمدی – رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران – به ایسنا، گفت: آجیل و خشکبار یک محصول صادراتی است و وابستگی قابل‌توجهی به نرخ ارز دارد، اظهار کرد: تغییرات قیمتی آجیل و خشکبار به میزان تولید، نوسانات نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد.

    وی ادامه داد: آجیل و خشکبار باوجودآنکه محصولی صادراتی است اما در زمانی که نیاز بازار داخلی به واسطه تولید تأمین نشود از طریق واردات نیاز رفع می‌شود که با توجه به این موارد نرخ آجیل و خشکبار کاملاً منطبق بر نرخ ارز به ویژه دلار تعیین می‌شود.

    او با اشاره به خرید و فروش برخی از اقلام آجیل توسط تجار عراقی و افغانی، گفت: به طور مسائل هر کیلو تخمه محبوبی تا سه ماه گذشته به قیمت ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شد که در حال حاضر این قیمت به کیلویی ۱۹ هزار تومان افزایش یافته و دلیل اصلی این رشد قیمت خرید تجار خارجی در محل تولید با دلار به قیمت کیلویی دو دلار است.

    احمدی با بیان اینکه در گذشته تجار خارجی خریدهای خود را از بازار تهران انجام می‌دادند، تأکید کرد: برای بازار صادراتی آجیل و خشکبار طی سال‌های گذشته زحمات بسیاری کشیده شده و بیان رخدادهای فعلی به‌منزله مخالفت با صادرات آجیل و خشکبار نیست، بلکه دولت باید برای ساماندهی بازار داخلی، بازار صادراتی را به‌درستی مدیریت کند.

    رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران تأکید کرد: میزان تولید اقلام آجیل و خشکبار در سال جاری به واسطه سرمازدگی باغات و خشکسالی سال گذشته به طور میانگین تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در سال گذشته تولیدکننده و عرضه‌کننده آجیل و خشکبار به دنبال مشتری برای محصولات خود بودند.

    وی در رابطه با مصرف داخلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشتری آن‌چنانی در بازار داخلی وجود ندارد و اگر در پیک مصرف آجیل و خشکبار که عموماً آبان و آذرماه است روال فعلی ادامه پیدا کند، قیمت‌ها رشد بیشتری خواهند داشت.

    احمدی تأکید کرد: در گذشته به جز تخمه‌ژاپنی تمام اقلام آجیل و خشکبار به کشور وارد می‌شد که متأسفانه در شرایط فعلی به واسطه خرید تجار عراقی سر زمین به قیمت سه دلار، قیمت تخمه‌ژاپنی با رشد قابل‌توجهی همراه شده و این محصول نیز برای رفع نیاز بازار داخلی به کشور وارد می‌شود.

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *