×
×

دلالان با پیش خرید زعفران به دنبال کسب سود هستند

  • کد نوشته: 476423
  • ۱۶ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برداشت زعفران تا نیمه دوم آذر ادامه دارد؛ چرا که در مناطق گرمسیر آبیاری دیرتر آغاز شده است. او گفت: هم اکنون بازار زعفران متلاطم است و نوسانات زیادی دارد که بخشی از آن به جوسازی بازار بر می‌گردد. حسینی ادامه داد: علی رغم آنکه […]

    دلالان با پیش خرید زعفران به دنبال کسب سود هستند
  • علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برداشت زعفران تا نیمه دوم آذر ادامه دارد؛ چرا که در مناطق گرمسیر آبیاری دیرتر آغاز شده است.

    او گفت: هم اکنون بازار زعفران متلاطم است و نوسانات زیادی دارد که بخشی از آن به جوسازی بازار بر می‌گردد.

    حسینی ادامه داد: علی رغم آنکه قیمت واقعی زعفران در ۲ سال گذشته تحت تاثیر نوسانات بازار نبود، اما شتاب گرانی کنونی در بازار هم مشکوک است. همواره معتقدیم که اتفاق مدیریت شده در بازار اتفاق می‌افتد.

    عضو شورای ملی زعفران گفت: دلالان محصول زعفران را طی ۲ تا ۳ سال پیش خریداری کرده و در انبار‌ها نگه داری می‌کنند تا بتوانند سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند.

    او ادامه داد: با توجه به تغییرات قیمت زعفران چند بار در طول روز، حداقل و حداکثری نمی‌توان اعلام کرد. به طور کلی بازار باید به گونه‌ای مدیریت شود تا در سال‌های آتی با تولید انبوه روبه‌رو نشویم.

    به گفته این مقام مسئول، هم اکنون هیچ نهادی نظارت بر بازار ندارد که در نهایت ضعف در نظارت منجر به مدیریت ناقص تولید و تجارت و نوسان قیمت زعفران در بازار شده است.

    او گفت: قیمت هر کیلو محصول صادراتی ۲۳ تا ۳۵ میلیون تومان است. در شرایط کنونی نوسانات قیمت و افزایش حدود ۲ تا ۳ برابری نسبت به سال قبل موجب شده تا خریداران خارجی نتوانند تصمیماتی برای صادرات بگیرند که با این وجود بعید است که رشد ۴۰ درصدی صادرات نسبت به سال قبل محقق شود.

    عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به شرایط خشکسالی نمی‌توان برآورد دقیقی از تولید تا پایان فصل برداشت داشت، اما تولید نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود. هر چند به دلیل شناسنامه دار نبودن مزارع زعفران این احتمال وجود دارد که آمار‌های اعلامی با واقعیت اختلاف داشته باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *