×
×

روند کاهشی قیمت مرغ در بازار

  • کد نوشته: 8618
  • ۱۷ خرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • عظیم ‌حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار مرغ تعریفی ندارد، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار تومان […]

    روند کاهشی قیمت مرغ در بازار
  • عظیم ‌حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار مرغ تعریفی ندارد، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار تومان است.

    وی افزود: با وجود کاهش تعرفه صادرات مرغ به یک هزار و ۵۰۰ تومان و برقراری تعادل در بازار، اما مسئولان بار دیگر تعرفه را به نرخ قبلی افزایش دادند که این امر روند نزولی قیمت در بازار مرغ را به همراه داشته است.

    حجت با اشاره به اینکه کمبودی در تولید مرغ وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به وضعیت مناسب جوجه ریزی و تولید، قیمت مرغ در همین دامنه خواهد بود.

    این مقام مسئول از آغاز صادرات مرغ خبر داد و گفت: برخی تجار بازار‌های عراق و افغانستان رایزنی‌هایی در خصوص صادرات مرغ داشتند و تنها نگرانی ما این است که با بازگشت تعرفه به نرخ سابق، بازار‌های هدف را از دست بدهیم.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ بیان کرد: هم اکنون خرید تضمینی مرغ با وزن ۱.۶۰۰ کیلوگرم در حال انجام است تا با توسعه صادرات قدری از زیان مرغداران کاهش یابد.

    وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از صادرات مرغ در دسترس نیست، بیان کرد: هم اکنون صادرات مرغ به بازار‌های هدف در حال انجام است و تاکنون گمرک آمار دقیقه را ارائه نکرده است.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مرغداران در فروش مرغ متضرر هستند، بیان کرد: در حال حاضر پشتیبانی امور دام هر کیلو مرغ مازاد مرغداران را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می کند که با نرخ مصوب فاصله معناداری دارد.

    وی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: بنابر اعلام دولت مبنی بر بازگشایی رستوران ها بعد از ماه مبارک رمضان و ازدیاد تقاضا برای خرید پیش بینی می شود که نرخ مرغ به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان برسد.

    حجت ادامه داد: با آغاز برنامه شرکت پشتیبانی امور دام و خرید مرغ تا وزن ۱۶۰۰ گرم با نرخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و برنامه ریزی میان مدت برای صادرات می توان بازار را کنترل کرد.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه هزینه تمام شده مرغداران ترکیبی از نهاده دولتی و نهاده آزاد است، افزود: در حال حاضر قیمت واقعی هر کیلو مرغ با احتساب ترکیب نهاده‌های دولتی و آزاد ۱۵ هزار تومان و نهاده آزاد ۱۷ هزار تومان است.

    به گفته وی، طی ماه‌های اخیر مرغداران در فروش مرغ متحمل زیان هستند، اما با بهبود نسبی قیمت مرغ انگیزه مرغداران برای جوجه ریزی افزایش یافت که امیدواریم تا پایان هفته با بهبود قیمت مرغ، تولیدکنندگان دچار چالش نشود.

    حجت با اشاره به اینکه نرخ منطقی مرغ در بازار متفاوت است، بیان کرد: با توجه به قیمت گوناگون نهاده‌های دامی، قیمت واقعی مرغ متفاوت است.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه توزیع نهاده از سوی پشتیبانی امور دام صد درصد مصرف را شامل نمی‌شود، گفت: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده با نرخ مصوب پشتیبانی امور دام تامین و مابقی از بازار آزاد خریداری می‌شود.

    ی درباره آخرین وضعیت توزیع نهاده دامی بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان است که با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها انتظار می‌رود قیمت متعادل شود.



    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه هزینه تمام شده تولید متفاوت است، اظهار کرد: هزینه تمام شده مرغداران ترکیبی از نهاده دولتی و نهاده آزاد است به طوریکه با احتساب ترکیب نهاده دولتی و آزاد قیمت واقعی هر کیلو مرغ ۱۵ هزار تومان و نهاده آزاد ۱۷ هزار تومان است.

    به گفته وی، طی ماه های اخیر مرغداران در فروش مرغ متحمل زیان هستند، اما با بهبود نسبی قیمت مرغ انگیزه مرغداران برای جوجه ریزی افزایش یافت که امیدواریم تا پایان هفته با بهبود قیمت مرغ، تولیدکنندگان دچار چالش نشود.

    این مقام مسئول افزود: در بحث خرید مرغ با سایز مناسب ۱۶۰۰ گرم،میزان مصرف نهاده ها پایین تر است که با این وجود صنعت نسبت به گذشته ارزبری کمتری دارد.

    حجت با اشاره به اینکه نرخ منطقی مرغ در بازار متفاوت است، بیان کرد: با توجه به قیمت گوناگون نهاده های دامی، قیمت واقعی مرغ متفاوت است.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را یک هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: قیمت فعلی جوجه یکروزه با نرخ تمام شده تولید یک هزار و ۱۰۰ تومان اختلاف دارد که افزایش قیمت جوجه یکی از عوامل نوسان قیمت مرغ گوشتی در بازار به شمار می رود.

    حجت با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد، بیان کرد: ماه گذشته ۱۰۰ میلیون جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت گرفت که با این وجود پیش بینی می‌شود که نرخ مرغ به تعادل برسد.

    وی با اشاره به اینکه بازگشایی تالار‌ها تا حدودی بر بهبود بازار مرغ تاثیر گذار است، بیان کرد: میزان جوجه ریزی صورت گرفته در واحد‌های مرغداری جوابگوی تامین بازار در آینده خواهد بود و پیش بینی می‌شود که با بازگشایی تالار‌های پذیرایی قیمت مرغ به نرخ تعادلی که ۱۴ هزار تومان است، برسد.

    حجت در پایان قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۴ هزار تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : دام طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *