×
×

زعفران‌های آسیاب‌شده مضر است

  • کد نوشته: 479791
  • ۸ مرداد ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • مدیرکل استاندارد استان تهران ضمن ابراز نگرانی از رواج زعفران‌های آسیاب‌شده، از شهروندان خواست با توجه به شروع ایام عزاداری محرم و توزیع نذورات، از مصرف زعفران‌های آسیاب‌ شده خودداری کنند. به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل استاندارد استان تهران، عباس نوری […]

    زعفران‌های آسیاب‌شده مضر است
  • مدیرکل استاندارد استان تهران ضمن ابراز نگرانی از رواج زعفران‌های آسیاب‌شده، از شهروندان خواست با توجه به شروع ایام عزاداری محرم و توزیع نذورات، از مصرف زعفران‌های آسیاب‌ شده خودداری کنند.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل استاندارد استان تهران، عباس نوری در خصوص رواج نوعی زعفران تقلبی در بازار  توضیح داد: این نوع زعفران تقلبی که اساساً زعفران نیست، از مخلوط پودر قند با رنگ‌های مصنوعی و اضافه کردن اسانس زعفران، طعم، رنگ و عطر زعفران دارد و به عنوان زعفران آسیاب‌شده در بسته بندی‌های فاقد موارد نشانه‌گذاری عرضه می‌شود.

    وی با بیان اینکه مصرف رنگ‌های مصنوعی برای سلامتی بی‌خطر نیست، افزود: برخـی از عـوارض ایـن رنگ‌هـا شـامل اثـرات سـرطان‌زایـی، تضعیـف سیسـتم ایمنـی،   ایجـاد آلـرژی و کهیـر، اختـلالات رفتـاری و بیـش فعالـی در کـودکان، آســیب هــای جــدی کبــدی و اختــلال در متابولیســم  و آســم است.

    مدیرکل استاندارد استان تهران همچنین توصیه کرد که شهروندان از خرید زعفران‌های مذکور خودداری کرده و از فرآورده‌های بسته‌بندی شده، دارای نشان استاندارد ملی ایران و کد ردیابی ۱۰ رقمی که قابلیت استعلام از سامانه پیامکی ۱۵۱۷ را داراست، استفاده کنند.

    افزودن رنگ‌هــای مصنوعــی بــه زعفــران جهــت افزایــش قــدرت رنگی آن‌هــا است کــه معمــول‌تریــن ایــن رنـگ‌هــا شــامل تارترازیـن، سان ست یلو، کینولین یلو، کارموزین و … است؛ این گونه رنگ‌های سنتتیک جهت رنگ آمیزی مواد ناخالص افزوده شده به زعفران  و همسان‌سازی مواد ناخالص از نظر رنگ ظاهری با زعفران اصل است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *