×
×

زیان مرغداران از مرز ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان گذشت

  • کد نوشته: 7920
  • ۱۱ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • برومند چهارآیین کارشناس صنعت طیور در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است. وی افزود: با توجه به […]

    زیان مرغداران از مرز ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان گذشت
  • برومند چهارآیین کارشناس صنعت طیور در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

    وی افزود: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که روند زیان بار صنعت ادامه یابد و امیدی نیست که مرغداران از آوار مازاد تولید خلاص شوند.

    چهارآیین ادامه داد: طی پنج ماه اخیر زیان مرغداران گوشتی رقمی از مرز ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته است.

    این کارشناس صنعت طیور با اشاره به اینکه مازاد تولید مرغداران بسیار چشمگیر است، بیان کرد: بنابر دستورالعمل وزیر جهاد کشاورزی روزانه حداقل یک هزار تن مرغ مازاد باید از سطح بازار جمع آوری شود که امیدواریم پشتیبانی امور دام زیرساخت‌های لازم را برای تحقق این امر ایجاد کند.

    وی یکی از دلایل مازاد تولید را کاهش قدرت خرید افراد در اقتصاد دانست و گفت: در مواقعی که هزینه درآمد خانوار بالا رود، سهم خرید مواد غذایی کاهش می‌یابد و در شرایط فعلی کاهش درآمد خانوار بازار مواد غذایی را تحت تاثیر خود قرار داده است که با این وجود تولیدکنندگان همچنان در حاشیه زیان خواهند بود.

    چهارآیین درباره آینده بازار مرغ افزود: با توجه به مازاد تولید پیش بینی می‌شود که زیان مرغداران تا نیمه نخست امسال ادامه یابد و همواره امیدواریم با جمع آوری مازاد تولید تا حدی خسارت مرغداران کاهش یابد.

    عضو هیئت مدیره سابق کانون سراسری مرغداران گوشتی اتخاذ تصمیم فوری کاهش جوجه ریزی را یکی از راهکار‌های جلوگیری از زیان مرغداران دانست و گفت: اگر میزان جوجه ریزی واحد‌های مرغداری به ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون قطعه کاهش یابد، این امر تا حدودی از زیان مرغداران می‌کاهد، اما اگر این تصمیم همین امروز اجرایی شود، در ۷۰ روز آینده اثر آن را در بازار می‌بینیم.

    به گفته وی، با وجود مازاد ماهیانه حداقل ۳۰ هزارتن گوشت مرغ انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر تخم مرغ نطفه دار به جای ورود به کارخانه‌های جوجه کشی به بازار مصرف عرضه شود.

    این کارشناس صنعت طیور با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی به شدت نابه سامان است، بیان کرد: قیمت کنونی هر کیلو ذرت از مرز ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان فراتر رفته است و امیدواریم با توزیع مناسب نهاده التهاب بازار فروکش کند.

    وی ادامه داد: در سال گذشته با عرضه نهاده در سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی دست دلالان بسته شد، از این رو آن‌ها تلاش کردند تا این بازار از رونق بیفتد.

    چهار آیین قیمت مرغ در بازار را پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به روند کنونی عرضه و تقاضا، مرغداران در حاشیه زیان هستند.

    وی با بیان اینکه مازاد تولید آواری برای صنعت مرغداری به شمار می‌رود، بیان کرد: با توجه به مازاد چشمگیر تولید، امکان جمع آوری یک روزه مرغ از سطح بازار وجود ندارد به همین خاطر راه چاره‌ای جز نابودی مرغ مادر و کشتار با سن پایین وجود ندارد.

    عضو هیئت مدیره سابق کانون مرغداران گوشتی با اشاره به راهکار‌های کاهش زیان مرغداران بیان کرد: جمع آوری تخم مرغ نطفه دار، توزیع در بازار مصرف خوراکی یا خرید تضمینی مازاد مرغ از جمله راهکار‌های کاهش کاهش زیان مرغداران به شمار می‌رود، اما این موضوع حداقل ۲۱ روز بعد جواب می‌دهد.

    وی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ ۱۴ هزار تومان اعلام‌کرد و گفت: بنابر ماده ۵ و ۶ اساسنامه پشتیبانی امور دام، خرید مرغ زنده راهکار رفع معضل کنونی است و هیچ نکته مبهمی برای کمک به تولیدکننده نداریم، اما متاسفانه در فاز اجرا به گونه‌ای قانون اجرا کردیم که به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده و به نفع دلالان است.

    این کارشناس صنعت طیور درباره تاثیر صادرات مرغ به بازار‌های هدف گفت: با توجه به قطع امید تجار بازار‌های هدف از ما، روزانه در داخل بیش از یک هزار تن مازاد داریم، در حالیکه با صادرات مستمر تولیدکنندگان داخل می‌توانند برای مصرف داخل و صادرات برنامه ریزی کنند.

    چهار آیین با اشاره به اینکه سالیانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود، بیان کرد: این در حالی است که ظرفیت صنعت برای تولید مرغ بیش از ۳ میلیون تن است که صادرات سالیانه ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ نقش معناداری در بازار ندارد.

    وی در پایان با اشاره به اینکه ۲۰ تا ۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی مازاد در واحد‌های مرغداری صورت گرفته است، تصریح کرد: مازاد ماهیانه ۲۵ میلیون قطعه رقمی معادل ۵۰ هزار تن گوشت مازاد است که این امر نشان می‌دهد صادرات ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن مرغ در ماه دردی را دوا نمی‌کند.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری: دام، طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *