×
×

ساز‌وکار واردات ذرت از آرژانتین و کانادا فراهم شود/ کاهش بارگیری کالاهای خریداری شده از بنادر اوکراین و روسیه

  • کد نوشته: 477835
  • ۹ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، محمد مهدی نهاوندی با بیان اینکه اوکراین و روسیه جزو تامین‌کنندگان اصلی نهاده‌های دامی و غلات در دنیا محسوب می‌شوند، گفت: بحران اوکراین به معنی توقف کامل واردات ذرت و گندم به ایران نیست و بخشی از نیاز ما که حدود ۳۰ […]

    ساز‌وکار واردات ذرت از آرژانتین و کانادا فراهم شود/ کاهش بارگیری کالاهای خریداری شده از بنادر اوکراین و روسیه
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، محمد مهدی نهاوندی با بیان اینکه اوکراین و روسیه جزو تامین‌کنندگان اصلی نهاده‌های دامی و غلات در دنیا محسوب می‌شوند، گفت: بحران اوکراین به معنی توقف کامل واردات ذرت و گندم به ایران نیست و بخشی از نیاز ما که حدود ۳۰ درصد است از این کشور تهیه و تامین می‌شود که ما باید تلاش کنیم در شرایط جنگی کسری  نیاز خود را از منابع و مبادی دیگر جبران کنیم.

    وی با اشاره به افزایش جهانی قیمت نهاده‌های دامی، افزود: دستگاه‌های مربوط باید سازوکارهای اجرایی لازم را در این خصوص پیش‌بینی و اصلاح قیمت‌های ارزی برای تدوام خرید و واردات را انجام دهند.

    این فعال صنفی با بیان اینکه مهم‌ترین تاثیر جنگ روسیه و اوکراین در عرضه ذرت خود را نشان خواهد داد، گفت: در این فصل برزیل ذرتی برای عرضه ندارد چراکه خارج از فصل برداشت است و جهان برای تامین ذرت مورد نیاز متکی به نیمکره شمالی است و در حال حاضر به دلیل  شرایط جنگی کشور مبدا، شاهد کاهش و یا عدم بارگیری بخشی از کالاهای خریداری شده از بنادر اوکراین و روسیه  هستیم.

    نهاوندی پیشنهاد داد: برای تامین ذرت و دانه‌های سویا در درجه اول مسئولان مربوط باید مجوز واردات از سایر مبادی تامین از جمله آرژانتین و آمریکای شمالی را صادر کنند تا مشکل ایجاد شده حاد نشود. تغییر کشورهای واردکننده تا زمانی که تکلیف جنگ روسیه و اوکراین مشخص نشده است و امکان بارگیری از دریای سیاه وجود ندارد باید به عنوان اولویت ویژه در دستور کار قرار بگیرد.

    به گفته وی؛ در حوزه تامین روغن خام، دانه‌های روغنی و جو مشکلی زیادی در داخل کشور به وجود نخواهد آمد چراکه می‌توان از مرزهای دیگر نیاز خود را تهیه و تامین کنیم. صرفا قیمت‌های جهانی افزایش یافته است.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور گفت: سازوکارهای اجرایی ثبت سفارش، تخصیص ارز و ترخیص برای کالاهایی که در مسیر هستند باید به سرعت انجام گیرد. بانک مرکزی باید به صورت روزانه نسبت به تامین ارز نهاده‌ها به ویژه محموله‌های ذرت دامی اقدام کند تا بهانه‌ای برای لغو قراردادها به فروشندگان خارجی داده نشود. مسئولان باید از شرایط ویژه پیروی کنند دنبال کردن روند مدیریت گذشته نمی‌تواند تضمین‌کننده تامین‌ ذرت در کشور باشد البته ذخایر موجود برای ذرت مطمئن هستند.

    نهاوندی در پاسخ به این پرسش که ذخایر استراتژیک در زمینه ذرت چه مدت می‌تواند نیاز ما را تامین کند؟ گفت: حداقل تا دو یا سه ماه آینده و به شرط توجه و اجرای پیشنهادات ارائه شده جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد البته توجه به پیک تقاضا به دلیل افزایش تولید متناسب با ایام پایان سال هم ضروری خواهد بود .

    به گفته وی؛ می‌توان از مسیر دریای خزر برای تامین نهاده بهره بیشتری بگیریم هرچند این ظرفیت چندان قابل توجه نیست اما در شرایط فعلی باید از همه امکان‌ها‌ استفاده بیشتری صورت بگیرد تا با کمترین آسیب بتوانیم از تبعات بحران اوکراین در تامین نهاده های دامی گذر کنیم .

    نهاوندی ادامه داد: از آرژانتین کنجاله سویا وارد می‌کنیم اما چند سالی است که واردات ذرت از این کشور به دلیل مسائل قرنطینه‌ای و فنی متوقف شده است این در حالیست که آرژانتین به کشورهای اروپایی ذرت وارد می‌کند و باید سازوکار وارد از کشور را فراهم کنیم. باید این نکته را اضافه کنم که واکنش سریع دستگاه‌های ذیربط مهمترین نیاز امروز برای مدیریت تامین محسوب می شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *