×
×

سالانه بیش از ۴ هزار تن قارچ در استان مرکزی تولید ‌می‌شود

  • کد نوشته: 476718
  • ۳۰ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • علی اصغر زارعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر ۴۳ واحد تولیدی قارچ خوراکی دکمه‌ای و یک واحد تولیدی قارچ دارویی کانو درما با تولید سالانه ۴ هزار و ۲۵۰ تن قارچ در شهرستان‌های ساوه، تفرش، اشتیان، خنداب، محلات و اراک مشغول فعالیت هستند. وی افزود: در حال حاضر ۲ کارگاه تولید قارچ در استان مرکزی فعال هستند […]

    سالانه بیش از ۴ هزار تن قارچ در استان مرکزی تولید ‌می‌شود
  • علی اصغر زارعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر ۴۳ واحد تولیدی قارچ خوراکی دکمه‌ای و یک واحد تولیدی قارچ دارویی کانو درما با تولید سالانه ۴ هزار و ۲۵۰ تن قارچ در شهرستان‌های ساوه، تفرش، اشتیان، خنداب، محلات و اراک مشغول فعالیت هستند.

    وی افزود: در حال حاضر ۲ کارگاه تولید قارچ در استان مرکزی فعال هستند برای احداث کارگاه‌های صنعتی تولید قارچ حداقل ۴ هزار مترمربع مساحت و یک چاه مجوز دار نیاز است که بعد از استعلام و تأیید پروانه ساخت صادر و برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی می‌شود.

    مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: برای ساخت کارگاه‌های صنعتی تولید قارچ ۴۰ درصد آورده شخص و ۶۰ تسهیلات بانکی از صندوق کارآفرینی امید با بازپرداخت ۵ ساله مورد نیازاست. در کارگاه‌های صنعتی باید حداقل سالانه ۲۰۰ تن تولید قارچ داشته باشند از ۴۳ کارگاه تولید قارچ در استان ۹ کارگاه آن صنعتی هستند و خوشبختانه سالانه ۲ کارگاه تولید قارچ به کارگاه‌های تولید قارچ استان اضافه می‌شود.

    سقف تسهیلات پرداختی به کارگاه‌های مشاغل خانگی حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان است

    زارعی در خصوص کارگاه‌های قارچ خانگی گفت: کارگاه‌های قارچ خانگی عمدتاً در روستاها و اراضی محدوده روستا احداث می‌شوند و با توجه به اینکه مجوز این کارگاه‌ها با هدف اشتغال خانگی صادر می‌شود؛ اجازه ساخت و تغییر کاربری را ندارند و سقف تسهیلات پرداختی به کارگاه‌های مشاغل خانگی حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان است.

    وی افزود: تولید قارچ علاوه بر توجیه اقتصادی در حوزه اشتغالزایی هم نقش بسزایی دارد به طور میانگین هر کارگاه صنعتی تولید قارچ برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد و از آنجایی که در کارگاه‌های قارچ خانگی در روستاها تک تک اعضا خانواده در کارگاه فعالیت دارند، اشتغالزایی غیرمستقیم به مراتب بیشتر خواهد بود.

    مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: از آنجایی که عمدتاً رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها مصرف کننده قارچ هستند با آسیب دیدن این مراکز در ایام کرونا، کارگاه‌های تولید قارچ هم متضرر شدند؛ برای جبران خسارت به ازای هر نفر شاغل در این کارگاه‌ها ۱۲ میلیون تسهیلات با نرخ سود ۱۴ درصد با بازپرداخت دو ساله پرداخت شد.

    زارعی گفت: تولیدکنندگان قارچ علاوه تأمین نیاز استان مرکزی و استان‌های مجاور، به کشورهای همسایه از جمله عراق صادرات قارچ را دارند و حتی می‌تواند با بازارهای جهانی در تولید قارچ رقابت داشته باشد اما به دلیل موانع موجود در حال حاضر این شرایط فراهم نیست.

    وی افزود: افزایش بی رویه قیمت تجهیزات مورد نیاز کارگاه‌ها، هزینه‌های ساخت و احداث کارگاه، بالا بودن سود تسهیلات پرداختی به متقاضیان و موانع موجود در مسیر صادرات این محصول، استقبال برای ورود به تولید قارچ را پایین آورده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *