×
×

سردرگمی تولیدکنندگان گوشت قرمز برای بازار شب عید/ انتقاد مسئولان از تاخیر دولت در صدور مجوز دام

  • کد نوشته: 7035
  • ۴ بهمن ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال گذشته در پی نوسان نرخ ارز و خروج غیرقانونی دام از مرزهای کشور، قیمت گوشت با تلاطماتی در بازار روبرو شد که همین امر زمینه را برای خروج قابل توجه ارز در شرایط بحران ارزی و جنگ‌اقتصادی در کشور فراهم کرد. بسیاری از […]

    سردرگمی تولیدکنندگان گوشت قرمز برای بازار شب عید/ انتقاد مسئولان از تاخیر دولت در صدور مجوز دام
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال گذشته در پی نوسان نرخ ارز و خروج غیرقانونی دام از مرزهای کشور، قیمت گوشت با تلاطماتی در بازار روبرو شد که همین امر زمینه را برای خروج قابل توجه ارز در شرایط بحران ارزی و جنگ‌اقتصادی در کشور فراهم کرد.
    بسیاری از مسئولان بر این باورند که امسال با وجود شرایط مساعد مرتع و بارش های مناسب، تولید دام سبک و سنگین در حدی است که بسیاری از دامداران از انباشتگی دام در واحدهای دامداری گلایه مند هستند و همواره خواهان صادرات برای رفع بحران فعلی هستند و در مقابل فروشندگان قصابی معتقدند که صادرات محدود دام می تواند همانند سال گذشته بر نوسان مجدد قیمت در بازار دامن بزند.

    آمارها نشان می دهد که امسال به سبب فراوانی تولید قیمت دام سبک ۴۰ درصد و دام سنگین ۲۵ درصد کاهش یافته که بدین ترتیب قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوساله ۶۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی ۷۲ هزار تومان است که متاسفانه در سایه کمبود نظارت دستگاه های متولی، گوشت در خرده فروشی ها با نرخ های بالاتری عرضه می شود که اخیرا گزارش هایی مبنی بر قاچاق دام از مرز بانه اعلام شده است که اگر مسئولان همانند گذشته تمهیداتی نیندیشند، در ایام پایانی سال بازار مجدد دچار التهاب خواهد شد.

    حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت قیمت گوشت و تاثیر قاچاق دام بر بازار با خبر شویم:

    خرید تضمینی دام راهگشای دامداران نیست/صادرات دام زنده تنها مرهم پیش روی دامداران

    منصور پوریان رئیس شورای صادر کنندگان دام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش عرضه دام در بازار خبر داد و گفت: بنابر پیش بینی‌های صورت گرفته عرضه دام به سبب ازدیاد تولید و روند افزایشی در بازار روبرو شده و همین امر در کاهش قیمت تأثیر به سزایی داشته است.

    وی افزود: با توجه به زایش‌های مناسب پاییز و انباشت دام در واحد‌های دامداری وضعیت فعلی بازار به زیان دامداران است که از مسئولان ذیربط انتظار می‌رود تمهیداتی برای کاهش انباشت دام در واحد‌های دامداری بیندیشند چرا که این امر معضل جدی پیش روی دامداران به شمار می‌رود.

    پوریان ادامه داد: در حال حاضر اتخاذ برخی سیاست‌ها مبنی بر خرید تضمینی دام راهگشای کاهش انباشت دام در واحد‌های دامداری نیست و تنها صادرات مدیریت شده می‌تواند بخشی از معضل پیش روی تولید کنندگان را مرتفع کند، در غیر این صورت دامداران دیگر تمایلی به پرواربندی برای دوره‌های بعد نخواهند داشت.

    رئیس شورای صادر کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه امسال تولید دام در بخش سبک و سنگین بی نظیر بوده است، بیان کرد: ازدیاد تولید در بخش دام نسبت به مدت مشابه سال قبل روند نزولی قیمت در بازار را به همراه داشته است، اما برای جبران هزینه تولید کنندگان انتظار می‌رود که با صادرات محدود دام موافقت شوند.

    این مقام مسئول قیمت گوشت در ایام پایانی سال را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به زایش‌های مناسب دام در بخش سبک و انباشت چشمگیر دام در واحد‌های دامداری نوسانی برای بازار شب عید نخواهیم داشت چرا که میزان تولید بیش از نیاز بازار است.



    به گفته وی، در شرایط فعلی اوزان دام‌های سبک به وزن ۶۰ کیلوگرم رسیده است که برای خروج از وضعیت فعلی صادرات تنها راه حل است که می‌تواند تا حدودی زیان دامداران را مرتفع کند.

    پوریان از کاهش ۲۲ هزار تومانی قیمت گوساله زنده نسبت به ابتدای سال خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو گوساله زنده ۲۲ هزار تومان و گوسفند زنده ۳۵ هزار تومان است در حالی که در ماه‌های ابتدای سال هر کیلو گوسفند با نرخ ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان و گوساله ۴۴ هزار تومان به فروش می‌رسید.

    رئیس شورای صادر کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه قیمت گوشت در خرده فروشی‌ها ارتباطی به تولید کننده ندارد، اظهار کرد: با توجه به افت قیمت دام زنده قیمت گوشت در عمده فروشی‌ها کاهش محسوسی داشته و حال ممکن است به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال این موضوع در خرده فروشی تأثیر چندانی نگذاشته باشد، در حالیکه در شرایط فعلی به سبب ازدیاد دام سطح کشتار خارج از زنجیره کشتارگاهی به محدوده ۴۰ تا ۴۵ درصد رسیده به طوری که در ورودی شهر‌های بزرگ دامداران پس از کشتار اقدام به عرضه دام با قیمت پایین در بازار می‌کنند.

    وی افزود: با توجه به زایش‌های مناسب و انباشت دام در واحد‌های دامداری شاهد ازدیاد عرضه و روند نزولی قیمیت در بازار هستیم که همین امر نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است چرا که قیمت‌های فعلی سنخیتی با هزینه‌های تولید ندارد.

    قیمت گوشت در ایام پایانی سال نوسانی ندارد/ قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوسفندی ۷۲ هزارتومان

    سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از بی توجهی مسئولان نسبت به انباشتگی دام در واحد‌های دامداری گفت: با توجه به انباشت تعداد قابل توجهی دام سنگین روی دست دامداران انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر صادرات دام به بازار‌های هدف صورت گیرد، در غیر این صورت شاهد تعطیلی واحد‌های دامداری خواهیم بود.

    وی از افت محسوس قیمت دام زنده طی ماه‌های اخیر در بازار خبر داد و افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو گوساله زنده ۲۵ هزار تومان و گوسفند زنده ۳۶ هزار تومان است که نسبت به ابتدای سال قیمت دام سنگین ۴۰ درصد و دام سبک ۲۵ درصد کاهش یافته است.

    سلطانی نرخ منطقی هر کیلو گوشت گوساله برای مصرف کننده را ۶۰ هزار تومان و گوشت گوسفند را ۷۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال گوشت با نرخ‌های بالاتری در خرده فروشی‌های سطح شهر عرضه می‌شود.

    مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور ادامه داد: با توجه به زایش مناسب در بخش دام سبک و ازدیاد دام در واحد‌های دامداری از مسئولان ذیربط انتظار می‌رود که مجوز صادرات دام را صادرکنند یا نسبت به خرید تضمینی و نگهداری گوشت در سردخانه‌ها به منظور عرضه در زمان مناسب به بازار اقدام کنند چرا که با استمرار روند فعلی دامداران قادر به ادامه تولید نخواهند بود.

    این مقام مسئول صادرات دام به بازار‌های هدف را سوپاپ اطمینانی برای دامدار برشمرد و افزود: با وجود تعدد دام در واحد‌های دامداری و زیان چشمگیر تولید کنندگان از ناحیه قیمت صادرات راه حل مناسبی برای حمایت از تولید داخل به شمار می‌رود، در غیر این صورت بی توجهی به این موضوع احتمال شیوع بیماری در واحد‌ها را افزایش می‌دهد.

    سلطانی درباره آینده بازار گوشت بیان کرد: با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا قیمت دام و به تبع آن گوشت قرمز در ایام پایانی سال نوسانی نخواهد داشت.

    استمرار قاچاق دام شوک قیمت به بازار وارد می کند/گوشت مورد نیاز شب عید تامین‌است

    علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا قیمت گوشت نسبت به هفته‌های اخیر در بازار نوسان چندانی نداشته است.

    وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام به بازار وجود ندارد، افزود: با توجه به کاهش خرید از سوی خانوار‌ها شوکی به بازار وارد نشده است، هرچند استمرار خروج غیرقانونی دام از مرز بانه می‌تواند بر التهاب بازار دامن بزند.

    وی با اشاره به اینکه داشته‌های فعلی دام ر واحدهای دامداری جوابگوی نیاز کشور است، افزود: با ورود بره های نو از دهم تا پانزدهم اسفند به بعد به طور کامل نیاز بازار شب عید را تأمین است و خللی در این خصوص وجود ندارد.

    این مقام مسئول از کاهش واردات گوشت قرمز خبر داد و گفت: با توجه به واردات گوشت با ارز نیمایی و نبود تفاوت چندان بین قیمت گوشت داخل با وارداتی، وارد کنندگان و خریداران رغبتی به این امر ندارند ضمن آنکه کیفیت گوشت داخل قابل مقایسه با وارداتی نیست.

    رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی کشور از کاهش چشمگیر قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: بنابر آمار قیمت گوشت گوسفندی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۲۵ هزار تومان کاهش یافته است که اگر مسئولان امر همانند گذشته جلوی قاچاق آن را بگیرند نوسانی در بازار شب عید نخواهیم داشت.

    به گفته وی، با وجود آنکه شرکت های بسته بندی دیگر از گوشت خارجی استفاده نمی کنند، همین امر به بهبود شرایط دامداران کمک کرده است. 

    ملکی در پایان با تاکید بر این مسئله که  صادرات دام زنده زمینه را برای التهاب قیمت گوشت در بازار فراهم می کند، تصریح کرد: بنابر رصد بازار راهکارهایی مبنی بر ذبح دام سنگین و عرضه با قیمت های مناسب به سازمان حمایت داده ایم و مازاد دام به هیچ عنوان نباید صادر شود چرا که این امر می تواند مجدد التهاب قیمت را به بازار گوشت بازگرداند.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : دام طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *