×
×

سرمایه گذاری از نوع گل

  • کد نوشته: 465762
  • ۱۸ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا، گل رز یکی از مهم‌ترین و محبوب ترین گل های شاخه بریده در دنیا است که بیشترین میزان صادرات در حوزه گل های شاخه بریدنی را به خود اختصاص می دهد. عملکرد خوب همراه با کیفیت قابل قبول و عمر مناسب پس از برداشت از اهداف اصلی تولید گل […]

    سرمایه گذاری از نوع گل
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا، گل رز یکی از مهم‌ترین و محبوب ترین گل های شاخه بریده در دنیا است که بیشترین میزان صادرات در حوزه گل های شاخه بریدنی را به خود اختصاص می دهد.

    عملکرد خوب همراه با کیفیت قابل قبول و عمر مناسب پس از برداشت از اهداف اصلی تولید گل های شاخه بریدنی به ویژه گل رز است و اشتیاق انسان به داشتن این گل در تمام فصول سال باعث شده تا تولید آن در گلخانه ها با استقبالی گسترده و قابل توجه مواجه شود.

    کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سالانه ۲.۵ میلیون گل شاخه بریده در این استان تولید می‌شود، گفت: تولید این میزان گل با ایجاد ۵۰ فرصت شغلی مستقیم که بیشتر شاغلین این بخش دانش‌آموختگان رشته کشاورزی هستند، ظرفیت مناسبی را برای رشد و توسعه اقتصادی استان فراهم کرده است. 

    «علیرضا ابراهیمی» افزود: حدود پنج سال پیش ۶۰ درصد گل مصرفی و موردنیاز استان همدان به صورت واردات(از دیگر استان ها) تامین می‌شد اما اکنون بیش از ۹۰ درصد گل مورد نیاز و مصرفی در داخل استان تولید می‌شود و ۱۰ درصد باقیمانده نیز شامل گل هایی است که امکان پرورش و تولید آن در داخل استان همدان وجود ندارد.

    کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۵۰۰ واحد گلخانه تا پایان سال گذشته در این استان ایجاد و فعال شده که در هفت هکتار آن گل شاخه بریده تولید می شود.

    وی با اشاره به مشکلات متعدد در بخش گلخانه استان همدان، گفت: افزایش چشمگیر قیمت سم، بذر، نهاده‌ها، دستمزد کارگر و تجهیزات در کنار خسارات ناشی از کرونا، مشکلات فراوانی در مسیر تولید و پرورش گل ایجاد کرده است.

    کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه از جمله مزایای کشت گلخانه‌ای صرفه جویی ۱۰ برابری در مصرف آب نسبت به کشت در فضای باز است، افزود: افزایش ۱۰ برابری متوسط عملکرد و همچنین افزایش چشمگیر میزان بهره‌وری موجب محبوبیت این شیوه کشت و ترویج و رونق آن در سطح استان شده است.

    به گفته وی، به عنوان مثال میزان برداشت خیار و گوجه فرنگی در هر هکتار فضای باز به ترتیب حداکثر ۲۵ و ۶۰ تن است که این ارقام در کشت گلخانه‌ای با افزایشی ۱۰ برابری به ۲۵۰ و ۶۰۰ تن در هر هکتار می‌رسد.

    ابراهیمی ادامه داد: همچنین در این شیوه کشت، امکان کنترل، مدیریت و حفاظت محصول از نوسانات جوی و اقلیمی وجود دارد که جزو مزایای قابل توجه این شیوه کشت محسوب می شود.

    وی گفت: از جمله دلایل خودکفایی کشور در عمده محصولات صیفی، توسعه و ترویج گلخانه‌هاست به طوری که در ۱۰ سال گذشته محصولاتی مانند بادمجان، بامیه و گوجه فرنگی خارج از فصل در بازار یافت نمی‌شد.

    ایجاد ۵۰۰ واحد گلخانه ای با ۱۹۰ هکتار وسعت در استان همدان

    وی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰۰ واحد گلخانه‌ای با ۱۹۰ هکتار مساحت در استان همدان ایجاد و فعال شده است، اظهار داشت: سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۵ هکتار گلخانه در استان احداث شد و در حال حاضر نیز طرح ایجاد هشت هکتار گلخانه جدید در دست اجراست و  همچنین احداث ۴۲۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای دیگر نیز در مرحله برنامه‌ریزی، مطالعه و احداث زیرساخت است.

    ابراهیمی با اشاره به صادرات محصولات گلخانه‌ای استان به خارج از کشور، گفت: صادرات محصولات گلخانه‌ای استان همدان به خارج از کشور ابتدا و برای نخستین بار در سال ۹۷ انجام شد و سال گذشته(۹۹) نیز محصولات گلخانه‌ای تولیدی استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و چند کشور دیگر  صادر شد.

    وی با بیان اینکه بیشترین سطح کشت محصولات گلخانه‌ای استان همدان به گوجه فرنگی، خیار و فلفل دلمه‌ای اختصاص دارد، گفت: کشت های دیگر از جمله سبزیجات برگی نیز در گلخانه‌های استان تولید می‌شود ضمن اینکه به دنبال احداث شهرک گلخانه‌ای سبزی در همدان هم هستیم.

    راه اندازی گلخانه گل شاخه بردیده با استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی

     کارشناس اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان نیز دراین خصوص با بیان اینکه تکمیل شدن ظرفیت استان در سامانه کارا و استفاده ۱۰۰درصدی از اعتبار مربوطه نشان دهنده ظرفیت بالای این منطقه برای اشتغالزایی است، گفت: از ابتدای طرح اشتغال در سامانه کارا، ۴۴۱ میلیارد تومان اعتبار به این استان اختصاص داده شده است.

    «امین پناهی» با اشاره به اینکه گلخانه سینا رُز با استفاده از طرح اشتغال روستایی و در راستای ایجاد اشتغال با ثبت نام در سامانه کارا راه‌اندای شده است، اظهار کرد: در این راستا و تاکنون ۴۹۲ میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید، بانک توسعه تعاون و پست بانک به متقاضیان فعالیت در عرصه ایجاد گلخانه پرداخت شده که نشان از تحقق ۱۱۱ درصدی(بیش از سهم و تعهد استان) اجرای این طرح در استان همدان دارد.

    وی با بیان اینکه طرح‌های ارائه شده در سامانه کارا در صورت نداشتن مشکل سرمایه و فضا به بانک عامل ارجاع داده می‌شود، گفت: بانک پس از رسیدگی، طبق دستورالعمل‌های خود تسهیلات را در اختیار کارآفرین قرار می‌دهد.

    کارشناس اشتغال اداره‌ کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه سامانه کارا تا سقف ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های اشتغالزایی پرداخت می کند، خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات سامانه کارا تا سقف ۲۵۰میلیون تومان در کمیته فنی شهرستان، تا سقف ۶ میلیارد تومان در کمیته فنی استان و بیش از ۶ میلیارد تومان در کمیته فنی کشور بررسی می‌شود که کمیته فنی با حضور نماینده بانک عامل، نماینده استاندار و دبیرخانه اداره کار برای بررسی طرح پیشنهادی تشکیل می‌شود.

    خسارت ۲۰۰ میلیونی کرونا به گلخانه گل رُز

    مدیر گلخانه سینا رُز همدان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این گلخانه فعالیت خود را از ۳ سال گذشته با استفاده از تسهیلات اشتغالزایی آغاز کرد اما با شیوع کرونا و تعطیلی بازار دچار خسارت ۲۰۰ ملیون تومانی شدیم.

    «مجید نظری» اظهار داشت: مساحت این گلخانه ۱۵ هزار متر مربع است که از ۲ سالن کشت، محوطه کارگاهی، سردخانه نگهداری گل و اتاق بسته‌بندی تشکیل شده است.

    وی تصریح کرد: طرح احداث این گلخانه سال ۹۶ آغاز و اولین برداشت در اواخر سال ۹۸ انجام شد که به علت شیوع کرونا و تعطیلی بازار دچار مشکلات جدی در روند کار شدیم. 

    وی با بیان اینکه این گلخانه بهترین کیفیت تولید گل رُز را در منطقه  دارد، افزود: این واحد در سال گذشته توانست  جایگاه  نمونه کشور را از آن خود کند و هم اکنون ۲۰ نفر در مقطع کارشناسی و دکترای رشته‌های مرتبط در این گلخانه مشغول به کار هستند.

    این کار آفرین همدانی گفت: تولیدات ما با واسطه و به صورت حق العمل کار به تهران فرستاده می شود که  این کار در سود نهایی تاثیرگذار است.

    نظری با بیان اینکه این گلخانه با سرمایه‌ای نزدیک به ۶ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: برای راه اندازی این واحد در مجموع ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی از طریق سامانه کارا دریافت شده است. 

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *