×
×

سود واردات گندم در جیب مافیا/ کمبود گندم تولید داخل صحت دارد؟

  • کد نوشته: 9123
  • ۴ مرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر خودکفایی محصولات استراتژیک از جمله گندم، اتخاذ برخی تدابیر از سوی تصمیم گیران در بدنه دولت ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می کند که جبران آن امکان پذیر نیست. طی روزهای اخیر خبر واردات گسترده گندم تحت لوای […]

    سود واردات گندم در جیب مافیا/ کمبود گندم تولید داخل صحت دارد؟
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر خودکفایی محصولات استراتژیک از جمله گندم، اتخاذ برخی تدابیر از سوی تصمیم گیران در بدنه دولت ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می کند که جبران آن امکان پذیر نیست.

    طی روزهای اخیر خبر واردات گسترده گندم تحت لوای شرکت خانوادگی سر و صدای زیادی در رسانه ها به پا کرد که این امر با واکنش گندمکاران کشور روبرو شد.

    بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود ظرفیت و پتانسیل بالای تولید گندم در کشور، مافیای واردات با نفوذ در بدنه دولت به سبب سود هنگفت واردات به بهانه های مختلف بحث کمبود گندم در داخل را مطرح می کنند تا به اهداف شوم خود دست یابند که از دستگاه قضایی انتظار می رود با این موضوع برخورد جدی داشته باشد تا امنیت غذایی کشور دچار مخاطره نشود.

    حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات واردات گندم تحت لوای شرکت خانوادگی و تاثیر آشفتگی های اقتصادی در تولید این محصول استراتژیک با خبر شویم:

    تبعات منفی واردات گندم بر تولید داخل

    محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه واردات گندم صرفه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: با وجود ممنوعیت واردات گندم، چطور ممکن است برخی افراد اقدام به واردات کنند، در حالیکه گندم تولید داخل نسبت به واردات ارزانتر است.

    وی افزود: با وجود قیمت مناسب گندم داخلی نسبت به خارجی، چطور ممکن است که واردات برای واردکننده صرفه اقتصادی داشته باشد.

    ملک زاده ادامه داد: قبل از سال ۹۳ و ۹۴ که به خودکفایی نرسیده بودیم، واردات چی ها اقدام به واردات گندم می کردند که بخشی از این میزان در داخل مصرف و بخش دیگر در کارخانه های آردسازی پس از تبدیل به آرد به کشورهای همسایه صادر می شد.

    رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه واردات گندم با منطق اقتصادی در تضاد است، اظهار کرد: با وجود قانون انتزاع چطور ممکن است که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید، مجوز واردات گندم را صادر کرده باشد.

    به گفته ملک زاده، با وجود فراوانی تولید گندم در داخل این امکان وجود دارد که واردات چی ها از طریق قاچاق اقدام به واردات کرده باشند یا اینکه با نرخی می آورند که واردات برای آنها مقرون به صرفه است، در غیر این صورت قابل قبول نیست که فردی با چنین شرایطی محصول وارد کند.

    وی با اشاره به تبعات سوء واردات گندم بیان کرد: در شرایط فعلی که به خودکفایی گندم رسیدیم، واردات ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می کند که این امر امنیت غذایی کشور را دچار مخاطره خواهد کرد.

    رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: با وجود ظرفیت و پتانسیل بالای کشور در تولید گندم و تاکید مقام معظم رهبری بر ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل انتظار می رود که مسئولان و تصمیم‌گیران دولت پا روی این مسائل نگذارند و اجازه ندهند که ارز قابل توجهی از کشور خارج شود‌.



    نیازی به واردات گندم نداریم

    سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی و شرایط مساعد تولید و صادرات گندم، نیازی به واردات نداریم.

    وی افزود: سیاست نظام از ابتدای انقلاب کاشت گندم و تامین امنیت غذایی در داخل بوده است و طی سال های اخیر مقام معظم رهبری بر رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی تاکید کردند که این امر اهمیت تولید محصولات استراتژیک و تامین امنیت غذایی در داخل را نشان می دهد.

    حسینی ادامه داد: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری هدف از نامگذاری امسال جهت دادن به سیاست اجرایی و عملکرد مسئولان دولتی است.

    مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی گفت: علی رغم تاکید مقام‌معظم رهبری بر حمایت از تولید داخل، اما متاسفانه در سال های اخیر این موضوع مورد بی لطفی برخی مسئولان قرار گرفته که نیاز به واردات نتیجه این موضوع است، در حالیکه اعلام به موقع و مناسب قیمت خرید تضمینی از ایجاد رانت و فساد جلوگیری می کند.

    وی ادامه داد: با وجود توان تولید گندم در داخل، مافیای واردات و منفعت طلبان ، با نفوذ در شورای اقتصاد و ایجاد بی انگیزگی در تولید گندم، واردات را رقم زدند.

    به گفته حسینی، با وجود پتانسیل تولید گندم در داخل، برخی افراد با استفاده از رانت و نفوذ در بدنه دولت اقدام به واردات گندم و جو کردند که دستگاه قضایی و نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود کنند.

    این مقام مسئول افزود: بنده به عنوان نماینده کشاورزان تقاضا دارم که رانت های موجود در واردات محصولات مختلف کشاورزی اعم از شکر، روغن، گندم باید قطع شود چرا که ظرفیت موجود در کشور نشان می دهد که در تمامی این محصولات امکان تامین نیاز کشور در داخل وجود دارد، به همین خاطر از قوه قضاییه و دولت تقاضا دارم که به جد با هر گونه رانت و فساد مبارزه کنند.

    مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اظهار نگرانی نسبت به آینده تولید گندم بیان کرد: فرصت طلبان یک سال با شعار ارزان بودن گندم خارجی نسبت به تولید داخل و سال بعد با مطرح کردن موضوع گندم های آلوده به دنبال سودهای سرشار از واردات هستند، در حالیکه این اطمینان را به دولت می دهیم که در محصولات اساسی، توان تولید در داخل وجود دارد و تنها مافیای واردات با برنامه ریزی این مسائل و بهانه های مختلف درصدد کسب سود های هنگفت هستند.

    وی گفت: از مسئولان شورای اقتصاد تقاضا داریم که به جای حمایت از کشاورزان خارجی در کنار بخش کشاورزی و کشاورزان داخلی بمانند و دستگاه قضایی باید با اشخاصی که به دنبال واردات و نابودی امنیت غذایی در داخل هستند، برخورد کند.

    مافیای واردات به دنبال نابودی تولید گندم هستند

    عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به واردات گندم و زیر سوال بردن خودکفایی این محصول استراتژیک اظهار کرد: واردات یک بحث مافیایی است و در بخش کشاورزی واردات چی ها به عناوین مختلف به دنبال آن هستند تا خودکفایی محصولات استراتژیک را زیر سوال برند و امنیت غذایی کشور را دچار مخاطره کنند.

    وی با اشاره به اینکه امکان واردات گندم از سوی تمامی واردکنندگان وجود ندارد، افزود: بنده از شخص خاصی به عنوان سلطان گندم نام نمی برم، اما مجموعه ای از افراد با القای کمبود گندم در داخل به دنبال منافع خود هستند، در حالیکه کشاورزان با استفاده از نظر کارشناسان تولید را انجام می دهند و میزان گندم تولید داخل جوابگوی نیاز کشور و ذخایر استراتژیک است.

    هاشمی ادامه داد: مافیای واردات، موضوع کمبود گندم در داخل را به برخی تصمیم گیران القا می کنند تا از طریق واردات به حاشیه سود بالایی دست یابند.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، بیان کرد: از مسئولان و تصمیم گیران در بدنه دولت تقاضا داریم که زیر بار فشار مافیای واردات نروند.

    وی در پایان تصریح کرد: با توجه به جذابیت سود بالای واردات، مافیا به دنبال واردات گندم هستند و برای تحقق این موضوع بر بدنه دولت فشار می آوردند تا بتوانند سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *