×
×

سیستان و بلوچستان ظرفیتی مهم در تولید کالاهای اساسی

  • کد نوشته: 27443
  • ۲۷ آبان ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • تولید مستمر و خودکفایی در تامین کالاهای اساسی، کشور را از تکانه‌های اقتصادی نجات می‌دهد که در این میان سیستان‌وبلوچستان از ظرفیت‌های خاص تولید در این نوع کالاها برخوردار است.

    به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا، در اقتصاد پیچیده کنونی موضوعات مختلفی وجود دارد که رابطه مستقیم آنها با رفاه و سطح زندگی مردم بر عموم جامعه مشخص است، یکی از این موضوعات مهم و مطرح در سطح جامعه بحث تامین کالاهای اساسی است.

    بارها واژه کالاهای اساسی را شنیده‌ایم که این روزها پر رنگ‌تر در تیترها و نوشته‌ها جلوه نمایی می‌کند، اما اگر از واژگان فراتر رفته و به عنوان عامه جامعه سبد غذایی خود را مرور کنیم چند کالای اساسی خودنمایی بیشتری دارند در واقع اگر نباشند سطح رفاه خانوار تعریف و معیاری ندارد.

    برنج، گندم، روغن، حبوبات و گوشت چند کالای اساسی است که در زندگی ما ایرانیان جایگاه مهمی دارند حداقل می‌توان گفت در دهه های اخیر سبک غذایی و معیشتی ما با این کالاها آمیخته شده است.

    با توجه به اهمیت موضوع کالاهای اساسی در زندگی روزمره به بررسی وضعیت تامین این نوع کالاها در سیستان‌وبلوچستان می پردازیم، قطعا این استان هم تحت تاثیر ناملایمات‌ اقتصادی ضربه هایی خورده است اما دور از ذهن نیست که هدفمان را در این گزارش بررسی وضعیت اصلیترین اقلام کالاهای اساسی در این استان قرار دهیم.

    کالاهای اساسی و نقش آن در رفاه

    هزاران سال است که بشر در روی کره زمین به دنبال رفاه است و هر کس تعریف خود را از رفاه ارائه می‌دهد.

    در اینجا منظور از رفاه توانایی یک فرد، گروه یا ملت برای فراهم آوردن خوشبختی، امنیت و تولید محصولات مناسب است که مردم را قادر می سازد بر اساس تعاریف خاص خودشان، خوب زندگی کنند.

    بررسی رابطه کالاهای اساسی و رفاه نیز به این تعریف باز می‌گردد.

    برای خوب زندگی کردن در شرایط کنونی تامین کالاهای اساسی ضروری است و یکی از مصادیق خوب زندگی کردن برخورداری از این کالاها در معیاری متناسب است.

    بازار کالاهای اساسی در سیستان‌وبلوچستان

    سوال مهمی که در ذهن مردم ما وجود دارد اطلاع از وضعیت کالاهای اساسی در سیستان‌وبلوچستان است به همین دلیل به گفت و گو با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان نشستیم،

    داود شهرکی گفت: تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در حال جذب و توزیع است و مردم استان هیچ نگرانی در تامین کالاهای مورد نیازشان نداشته باشند زیرا هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

    وجود کالاهای اساسی در شرایط مطلوب امیدوار کننده است اما سوال دیگری که ذهنمان را مشغول کرده تفاوت قیمت‌های این کالاها در بازار است اینکه علت این تفاوت‌ها آن هم در این حد چیست؟

    چرخه کالاهای اساسی، توزیع مناسب

    حال مطمئن شدیم که در تامین کالاهای اساسی سیستان‌وبلوچستان مشکلی وجود ندارد اما آنچه که مردم را رنج می دهد تفاوت قیمت‌ها در بخش های مختلف استان است که در کندوکاوی علت این تفاوت قیمت ها را جستجو کردیم.

    امروزه حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب می‌شود و بدلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد و کاهش قیمت کالاها دارد.

    این بخش دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و درمجموعه فعالیت‌های اقتصادی نقش غیرقابل انکاری دارد.

    در صورت نبود چرخه حمل و نقل مناسب قیمت‌گذاری بر کالاها امری سلیقه‌ای می شود زیرا این معیار از سوی توزیع کنندگان بر روی قیمت اصلی کالا بر مردم مصرف کننده تحمیل می شود.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان به این تفاوت قیمت ها اشاره و در جواب علت آن بیان کرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان استانی پهناور و فاصله بین شهرهای آن زیاد است هزینه‌های حمل و نقل به قیمت کالا می‌افزاید به همین دلیل قیمت اجناس در شهرهای مختلف این استان متفاوت است.

    هر چند این دلیل توجیه مناسبی برای افزایش قیمت هاست اما باید در نظر داشته باشیم موضوع افزایش قیمت کالاهای اساسی پاشنه آشیل بسیاری از زندگی ها شده است و برای این حمل و نقل و هزینه های ناشی از ان باید چاره ای اندیشید.

    یکی از کسبه زاهدان گفت: اگر برای حمل و نقل کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم یارانه در نظر گرفته شود و نظارت ها نیز بر سیستم حمل و نقل افزایش یابد اطمینان دارم که قیمت کالاها می تواند در تمام شهرها یکسان باشد.

    وی که خود را عبدالرضا سراوانی معرفی کرد افزود: وقتی نظارت دقیقی بر حمل و نقل نیست و هر راننده ای نرخ کرایه را خودش تعیین می کند و صاحب کالا نیز چاره ای جز پذیرش ندارد باید قیمت ها یکسان نباشد.

    این کاسب بازاری اظهار داشت: متاسفانه حتی محصولاتی که در داخل استان هم تولید می شود قیمت یکسانی ندارد و علت آن را باید مسوولان و دستگاههای دست اندرکار بررسی و چاره اندیشی کنند.

    ضرورت تولید کالاهای اساسی در سیستان‌وبلوچستان

    اگر مفهوم کالا از نظر سودآوری واجد توجیهات لازم باشد، کالا وارد مرحله تولید می‌شود.

    تولید کالاهای اساسی در هر استانی علاوه بر تامین نیازهای داخلی و مزیت رقابتی که می تواند برای آن ایجاد کند از افزایش قیمت ها ناشی از حمل و نقل از مبداهای مختلف جلوگیری می کند.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان به گرانی های اخیر اشاره کرد وگفت: گرانی‌های اخیر در شرایط موجود اجتناب ناپذیر است چون این گرانی ها با توجه به اینکه این استان در بخش تامین برخی اقلام، اجناس و محصولات کشاورزی استانی تولید کننده نیست و تنها مصرف کننده است، هزینه های حمل و نقل این استان به قیمت‌های اصلی کشوری اضافه می شود.

    خودکفایی کالاهای اساسی با بهره‌مندی از ظرفیت های سیستان‌وبلوچستان

    خودکفایی در تولید کالاهای اساسی از مهم‌ترین اهداف اقتصادی کشور در سال های اخیر بوده است . هر چند در ادبیات مربوط به تجارت بین الملل بحث خودکفایی از جایگاهی برخوردار نیست ولی نباید این مهم را از نظر دور داشت که ایران در منطقه حادثه خیز خاورمیانه قرار دارد و خودکفایی در تولید اجزاء اصلی سبد مصرفی خانوارها به حفظ استقلال و قدرت استراتژیک و رفاه و امنیت غذایی خانوارهای فقیر و با سطح درآمد متوسط کمک می کند.

    گوشـت قرمز از مهم‌تـرین منابع تامین پروتئین محسوب می شود که در غذای ایرانیان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است

    اما با کمبود و گرانی این کالا در سبد خانوار و تبدیل شدن آن به اقلامی دست نیافتی توجه به آن را ضروری می‌کند.

    حفظ و تداوم خودکفایی در تولید گوشت هم از دیدگاه پایداری منابع و هم از دیدگاه سیاست گزاران دارای اهمیت ویژه‌ای است.

    نقش سیستان‌وبلوچستان در خودکفایی گوشت

    یکی از کالاهای اساسی که می تواند از مبدا سیستان و بلوچستان کشور را خودکفا کند گوشت است. برای بررسی بیشتر موضوع باا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری این استان به گفت وگو نشستیم.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: گوشت قرمز کشور و نبود ثبات در بازار آن یکی از مشکلات این روزهای مردم به شمار می‌رود و این در حالیست که سیستان و بلوچستان به دلیل ظرفیت‌های مرزی و وجود دامهای اصیل گاو سیستانی و گوسفند بلوچی، پتانسیل بالایی دارد تا بتواند با تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور مشکلات گرانی و بی‌ثباتی بازار عرضه این کالای اساسی مردم را رفع کند و بخشی از دغدغه‌های جامعه و رهبر معظم انقلاب را کاهش دهد.

    ماندانا زنگنه افزود: دراین استان ۲۱۵ واحد پرواربندی گوساله وجود دارد که در هر دوره می‌توانند بیش از ۷۵ هزار راس گوساله را پروار کنند و این در حالیست که در بخش روستایی نیز نزدیک به ۲ هزار و ۲۵۱ واحد پرواربندی کوچک روستایی ایجاد شده تا این منطقه در مجموع از وجود ۲ هزار و ۴۶۶ واحد پرواربندی دام سبک و سنگین بهره ببرد و این ظرفیت می‌تواند بخش اعظمی از نیاز گوشت قرمز کشور را تامین کند.

    وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان از امتیاز هم مرزی با افغانستان و پاکستان بهره می‌برد و این ۲ کشور هم در امر پرورش و صادرات دام سبک و سنگین فعالیت فراوانی دارند و با توجه به مقوله قاچاق دام زنده از مرزهای غربی و جنوب غربی به خارج ایران، این استان می‌تواند با واردات دام از ولایت نیمروز افغانستان و ایالت بلوچستان پاکستان در کنار دام تولیدی داخلی نیاز کشور به گوشت قرمز را تامین کند.

    زنگنه تصریح کرد: سال گذشته ۲۳ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز دام داخلی در سیستان و بلوچستان تولید شد و در کنار آن از محل واردات دام نیز ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز به دست آمد تا مجموع میزان گوشت قرمز تولیدی این استان به ۳۴ هزار و ۴۰۰ تن برسد و این تنها بخشی از توان این منطقه در تامین بازار گوشت قرمز کشور است.

    وی گفت: ظرفیت و توانمندی های فراوان این استان در زمینه تولید محصولات مختلف کشاورزی فرصت مهم دیگری برای تامین نیازهای اساسی مردم است و می توان با تقویت این بخش بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اجرای طرح های مهم آبیاری نوین بویژه طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان برای انتقال آب با لوله به زمین های کشاورزی نشان از توجه دولت به توسعه کشاورزی و تولید محصولات موردنیاز مردم است.

    وی ادامه داد: به همین منظور در سفر نخست رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به این استان اجرای طرح آبیاری نوین در ۱۰۰ هزار هکتار از زمین های جنوب استان و ۴۶ هزار هکتار در شمال استان به تصویب رسید که این خود گام بسیار مهمی در تقویت بخش کشاورزی است.

    توسعه در گرو خودکفایی در تولید

    ارز که بالا و پایین رود و یا قاچاق که زیاد و کم شود علاوه بر تاثیرات کلی بر اقتصاد کشور مهم ترین اقلام اساسی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد این زمان است که حرف‌های اقتصاددانان و پژوهشگران نمی‌تواند جای مواد غذایی ضروری را در سفره های خالی پر کند.

    با توجه به این موضوع اقدامات موثر در حوزه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید هر زمان که انجام شود به توسعه کشور کمک می‌کند زیرا کشوری که دغدغه تامین کالاهای اساسی خود را ندارد و به بهترین شکل ممکن در درون خود این ظرفیت را بومی کرده است از هیچ تکانه اقتصادی نخواهد لرزید و رسیدن به قله‌های توسعه در ابعاد مختلف برایش دست یافتنی تر است.

    سیستان و بلوچستان هر چند از نگاه‌های کلیشه‌ای و تصویر سازی‌های ناهمگون رنج می‌برد اما در ابعاد مختلف پتانسیل خودکفایی و تولید انواع کالاهای اساسی را دارد که این مهم لزوم توجه، برنامه‌ریزی و عمل را بیشتر می‌کند.

    منبع: ایرنا

  • image_pdfimage_print

    تولید مستمر و خودکفایی در تامین کالاهای اساسی، کشور را از تکانه‌های اقتصادی نجات می‌دهد که در این میان سیستان‌وبلوچستان از ظرفیت‌های خاص تولید در این نوع کالاها برخوردار است.

    به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا، در اقتصاد پیچیده کنونی موضوعات مختلفی وجود دارد که رابطه مستقیم آنها با رفاه و سطح زندگی مردم بر عموم جامعه مشخص است، یکی از این موضوعات مهم و مطرح در سطح جامعه بحث تامین کالاهای اساسی است.

    بارها واژه کالاهای اساسی را شنیده‌ایم که این روزها پر رنگ‌تر در تیترها و نوشته‌ها جلوه نمایی می‌کند، اما اگر از واژگان فراتر رفته و به عنوان عامه جامعه سبد غذایی خود را مرور کنیم چند کالای اساسی خودنمایی بیشتری دارند در واقع اگر نباشند سطح رفاه خانوار تعریف و معیاری ندارد.

    برنج، گندم، روغن، حبوبات و گوشت چند کالای اساسی است که در زندگی ما ایرانیان جایگاه مهمی دارند حداقل می‌توان گفت در دهه های اخیر سبک غذایی و معیشتی ما با این کالاها آمیخته شده است.

    با توجه به اهمیت موضوع کالاهای اساسی در زندگی روزمره به بررسی وضعیت تامین این نوع کالاها در سیستان‌وبلوچستان می پردازیم، قطعا این استان هم تحت تاثیر ناملایمات‌ اقتصادی ضربه هایی خورده است اما دور از ذهن نیست که هدفمان را در این گزارش بررسی وضعیت اصلیترین اقلام کالاهای اساسی در این استان قرار دهیم.

    کالاهای اساسی و نقش آن در رفاه

    هزاران سال است که بشر در روی کره زمین به دنبال رفاه است و هر کس تعریف خود را از رفاه ارائه می‌دهد.

    در اینجا منظور از رفاه توانایی یک فرد، گروه یا ملت برای فراهم آوردن خوشبختی، امنیت و تولید محصولات مناسب است که مردم را قادر می سازد بر اساس تعاریف خاص خودشان، خوب زندگی کنند.

    بررسی رابطه کالاهای اساسی و رفاه نیز به این تعریف باز می‌گردد.

    برای خوب زندگی کردن در شرایط کنونی تامین کالاهای اساسی ضروری است و یکی از مصادیق خوب زندگی کردن برخورداری از این کالاها در معیاری متناسب است.

    بازار کالاهای اساسی در سیستان‌وبلوچستان

    سوال مهمی که در ذهن مردم ما وجود دارد اطلاع از وضعیت کالاهای اساسی در سیستان‌وبلوچستان است به همین دلیل به گفت و گو با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان نشستیم،

    داود شهرکی گفت: تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در حال جذب و توزیع است و مردم استان هیچ نگرانی در تامین کالاهای مورد نیازشان نداشته باشند زیرا هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

    وجود کالاهای اساسی در شرایط مطلوب امیدوار کننده است اما سوال دیگری که ذهنمان را مشغول کرده تفاوت قیمت‌های این کالاها در بازار است اینکه علت این تفاوت‌ها آن هم در این حد چیست؟

    چرخه کالاهای اساسی، توزیع مناسب

    حال مطمئن شدیم که در تامین کالاهای اساسی سیستان‌وبلوچستان مشکلی وجود ندارد اما آنچه که مردم را رنج می دهد تفاوت قیمت‌ها در بخش های مختلف استان است که در کندوکاوی علت این تفاوت قیمت ها را جستجو کردیم.

    امروزه حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب می‌شود و بدلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد و کاهش قیمت کالاها دارد.

    این بخش دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و درمجموعه فعالیت‌های اقتصادی نقش غیرقابل انکاری دارد.

    در صورت نبود چرخه حمل و نقل مناسب قیمت‌گذاری بر کالاها امری سلیقه‌ای می شود زیرا این معیار از سوی توزیع کنندگان بر روی قیمت اصلی کالا بر مردم مصرف کننده تحمیل می شود.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان به این تفاوت قیمت ها اشاره و در جواب علت آن بیان کرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان استانی پهناور و فاصله بین شهرهای آن زیاد است هزینه‌های حمل و نقل به قیمت کالا می‌افزاید به همین دلیل قیمت اجناس در شهرهای مختلف این استان متفاوت است.

    هر چند این دلیل توجیه مناسبی برای افزایش قیمت هاست اما باید در نظر داشته باشیم موضوع افزایش قیمت کالاهای اساسی پاشنه آشیل بسیاری از زندگی ها شده است و برای این حمل و نقل و هزینه های ناشی از ان باید چاره ای اندیشید.

    یکی از کسبه زاهدان گفت: اگر برای حمل و نقل کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم یارانه در نظر گرفته شود و نظارت ها نیز بر سیستم حمل و نقل افزایش یابد اطمینان دارم که قیمت کالاها می تواند در تمام شهرها یکسان باشد.

    وی که خود را عبدالرضا سراوانی معرفی کرد افزود: وقتی نظارت دقیقی بر حمل و نقل نیست و هر راننده ای نرخ کرایه را خودش تعیین می کند و صاحب کالا نیز چاره ای جز پذیرش ندارد باید قیمت ها یکسان نباشد.

    این کاسب بازاری اظهار داشت: متاسفانه حتی محصولاتی که در داخل استان هم تولید می شود قیمت یکسانی ندارد و علت آن را باید مسوولان و دستگاههای دست اندرکار بررسی و چاره اندیشی کنند.

    ضرورت تولید کالاهای اساسی در سیستان‌وبلوچستان

    اگر مفهوم کالا از نظر سودآوری واجد توجیهات لازم باشد، کالا وارد مرحله تولید می‌شود.

    تولید کالاهای اساسی در هر استانی علاوه بر تامین نیازهای داخلی و مزیت رقابتی که می تواند برای آن ایجاد کند از افزایش قیمت ها ناشی از حمل و نقل از مبداهای مختلف جلوگیری می کند.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان به گرانی های اخیر اشاره کرد وگفت: گرانی‌های اخیر در شرایط موجود اجتناب ناپذیر است چون این گرانی ها با توجه به اینکه این استان در بخش تامین برخی اقلام، اجناس و محصولات کشاورزی استانی تولید کننده نیست و تنها مصرف کننده است، هزینه های حمل و نقل این استان به قیمت‌های اصلی کشوری اضافه می شود.

    خودکفایی کالاهای اساسی با بهره‌مندی از ظرفیت های سیستان‌وبلوچستان

    خودکفایی در تولید کالاهای اساسی از مهم‌ترین اهداف اقتصادی کشور در سال های اخیر بوده است . هر چند در ادبیات مربوط به تجارت بین الملل بحث خودکفایی از جایگاهی برخوردار نیست ولی نباید این مهم را از نظر دور داشت که ایران در منطقه حادثه خیز خاورمیانه قرار دارد و خودکفایی در تولید اجزاء اصلی سبد مصرفی خانوارها به حفظ استقلال و قدرت استراتژیک و رفاه و امنیت غذایی خانوارهای فقیر و با سطح درآمد متوسط کمک می کند.

    گوشـت قرمز از مهم‌تـرین منابع تامین پروتئین محسوب می شود که در غذای ایرانیان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است

    اما با کمبود و گرانی این کالا در سبد خانوار و تبدیل شدن آن به اقلامی دست نیافتی توجه به آن را ضروری می‌کند.

    حفظ و تداوم خودکفایی در تولید گوشت هم از دیدگاه پایداری منابع و هم از دیدگاه سیاست گزاران دارای اهمیت ویژه‌ای است.

    نقش سیستان‌وبلوچستان در خودکفایی گوشت

    یکی از کالاهای اساسی که می تواند از مبدا سیستان و بلوچستان کشور را خودکفا کند گوشت است. برای بررسی بیشتر موضوع باا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری این استان به گفت وگو نشستیم.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: گوشت قرمز کشور و نبود ثبات در بازار آن یکی از مشکلات این روزهای مردم به شمار می‌رود و این در حالیست که سیستان و بلوچستان به دلیل ظرفیت‌های مرزی و وجود دامهای اصیل گاو سیستانی و گوسفند بلوچی، پتانسیل بالایی دارد تا بتواند با تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور مشکلات گرانی و بی‌ثباتی بازار عرضه این کالای اساسی مردم را رفع کند و بخشی از دغدغه‌های جامعه و رهبر معظم انقلاب را کاهش دهد.

    ماندانا زنگنه افزود: دراین استان ۲۱۵ واحد پرواربندی گوساله وجود دارد که در هر دوره می‌توانند بیش از ۷۵ هزار راس گوساله را پروار کنند و این در حالیست که در بخش روستایی نیز نزدیک به ۲ هزار و ۲۵۱ واحد پرواربندی کوچک روستایی ایجاد شده تا این منطقه در مجموع از وجود ۲ هزار و ۴۶۶ واحد پرواربندی دام سبک و سنگین بهره ببرد و این ظرفیت می‌تواند بخش اعظمی از نیاز گوشت قرمز کشور را تامین کند.

    وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان از امتیاز هم مرزی با افغانستان و پاکستان بهره می‌برد و این ۲ کشور هم در امر پرورش و صادرات دام سبک و سنگین فعالیت فراوانی دارند و با توجه به مقوله قاچاق دام زنده از مرزهای غربی و جنوب غربی به خارج ایران، این استان می‌تواند با واردات دام از ولایت نیمروز افغانستان و ایالت بلوچستان پاکستان در کنار دام تولیدی داخلی نیاز کشور به گوشت قرمز را تامین کند.

    زنگنه تصریح کرد: سال گذشته ۲۳ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز دام داخلی در سیستان و بلوچستان تولید شد و در کنار آن از محل واردات دام نیز ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز به دست آمد تا مجموع میزان گوشت قرمز تولیدی این استان به ۳۴ هزار و ۴۰۰ تن برسد و این تنها بخشی از توان این منطقه در تامین بازار گوشت قرمز کشور است.

    وی گفت: ظرفیت و توانمندی های فراوان این استان در زمینه تولید محصولات مختلف کشاورزی فرصت مهم دیگری برای تامین نیازهای اساسی مردم است و می توان با تقویت این بخش بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اجرای طرح های مهم آبیاری نوین بویژه طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان برای انتقال آب با لوله به زمین های کشاورزی نشان از توجه دولت به توسعه کشاورزی و تولید محصولات موردنیاز مردم است.

    وی ادامه داد: به همین منظور در سفر نخست رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به این استان اجرای طرح آبیاری نوین در ۱۰۰ هزار هکتار از زمین های جنوب استان و ۴۶ هزار هکتار در شمال استان به تصویب رسید که این خود گام بسیار مهمی در تقویت بخش کشاورزی است.

    توسعه در گرو خودکفایی در تولید

    ارز که بالا و پایین رود و یا قاچاق که زیاد و کم شود علاوه بر تاثیرات کلی بر اقتصاد کشور مهم ترین اقلام اساسی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد این زمان است که حرف‌های اقتصاددانان و پژوهشگران نمی‌تواند جای مواد غذایی ضروری را در سفره های خالی پر کند.

    با توجه به این موضوع اقدامات موثر در حوزه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید هر زمان که انجام شود به توسعه کشور کمک می‌کند زیرا کشوری که دغدغه تامین کالاهای اساسی خود را ندارد و به بهترین شکل ممکن در درون خود این ظرفیت را بومی کرده است از هیچ تکانه اقتصادی نخواهد لرزید و رسیدن به قله‌های توسعه در ابعاد مختلف برایش دست یافتنی تر است.

    سیستان و بلوچستان هر چند از نگاه‌های کلیشه‌ای و تصویر سازی‌های ناهمگون رنج می‌برد اما در ابعاد مختلف پتانسیل خودکفایی و تولید انواع کالاهای اساسی را دارد که این مهم لزوم توجه، برنامه‌ریزی و عمل را بیشتر می‌کند.

    منبع: ایرنا

    منبع : پایگاه خبری صنعت غذا وکشاورزی (اگروفودنیوز)

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *