×
×

شورای علمی به کمک کشاورزی گیلان آمد/پیگیری مطالبه مهم رئیس‌جمهور

  • کد نوشته: 477819
  • ۸ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر –  گیلان استانی بر محور کشاورزی است که گردشگری آن نیز بر پایه کشاورزی استوار است. این وضعیت به‌گونه‌ای است که توسعه در هر بعدی در استان گیلان باید خود را با بخش کشاورزی هماهنگ کند. ۲۸ درصد اشتغال و ۴۸ درصد […]

    شورای علمی به کمک کشاورزی گیلان آمد/پیگیری مطالبه مهم رئیس‌جمهور
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر –  گیلان استانی بر محور کشاورزی است که گردشگری آن نیز بر پایه کشاورزی استوار است. این وضعیت به‌گونه‌ای است که توسعه در هر بعدی در استان گیلان باید خود را با بخش کشاورزی هماهنگ کند.

    ۲۸ درصد اشتغال و ۴۸ درصد اقتصاد استان گیلان بر پایه کشاورزی است و ۳۰۰ هزار خانوار بهره‌مند از کشاورزی در استان گیلان فعالیت می‌کنند.

    گیلان قطب امنیت غذایی کشور

    به گفته سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی ۳ درصد اراضی کشور در گیلان واقع‌شده و ۶۰۰ میلیون دلار در سال صادرات محصولات از استان داریم.

    شورای علمی به کمک کشاورزی گیلان آمد/پیگیری مطالبه مهم رئیس‌جمهور

    وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۴۸ درصد اقتصاد گیلان وابسته به کشاورزی است و قطب امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود، افزود: مصوبات بخش کشاورزی در سفر دولت به گیلان بالای هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

    رئیسی: از کارهای علم پایه در حوزه کشاورزی استقبال می‌کنم

    این در حالی است که حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به این استان و در جمع اقشار مختلف مردم گیلان با بیان اینکه گیلان قطب کشاورزی است، اضافه کرد: از کارهای علم پایه و ارتباط بین دانشگاه، صنعت بازار و اقتصاد، تولید، واردات و صادرات در این حوزه استقبال می‌کنم.

    وی تأکید کرد که «کارهای ما باید علم پایه باشد و دولت فعلی اتاق فکر خود را در دانشگاه فعال می‌کند.»

    رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آب کشاورزی و بهره‌وری از مسائلی است که می‌تواند توسط دانشگاه حل شود، ادامه داد: به مسئولان و استاندار گیلان و مدیران استان تأکید می‌کنم ارتباط بین نخبگان تحصیل‌کرده و صاحب‌نظران و فرهیختگان را برای خود تعریف کنند که سرمایه‌ای ارزشمند است.

    حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه کشاورزی باید به‌صرفه شود و مشخص کنید که محصول تولیدی یا در داخل استفاده‌شده یا صادر شود، گفت: زمینه صادرات محصولات کشاورزی باید آماده شود زیرا شرایط لازم برای فروش محصولات در منطقه وجود دارد و کشور روسیه تمایل خود را برای خرید محصولات کشاورزی ایران اعلام کرده است.

    شورای علمی به کمک کشاورزی گیلان آمد/پیگیری مطالبه مهم رئیس‌جمهور

    شورای علمی توسعه بخش کشاورزی شکل گرفت

    در این راستا پیرو تأکید رئیس‌جمهوری در جریان سفر اخیر به استان گیلان در خصوص بهبود ضریب امنیت غذایی و اهتمام برای تحول کشاورزی استان بر مبنای رویکردهای نوین دانش‌بنیان، «شورای علمی توسعه بخش کشاورزی استان» شکل گرفت.

    این شورا با حضور نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی استان، رئیس پارک علم و فناوری گیلان، نماینده جهاد دانشگاهی گیلان و رؤسای مؤسسات و مراکز تحقیقاتی مستقر در این استان و با محوریت سازمان جهاد کشاورزی تشکیل‌شده است.

    صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به پتانسیل‌های بخش کشاورزی و نگاه ویژه دولت سیزدهم به این بخش و برنامه ارائه‌شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی با عنوان «تحول در کشاورزی با رویکرد جهادی» و اصول پانزده‌گانه آن خواستار همکاری و تعامل بیش‌ازپیش دانشگاه‌های مستقر در استان با مؤسسات و مراکز تحقیقاتی و نهایتاً ارائه دستاوردهای کاربردی به بخش اجرا برای انتقال به عرصه‌های تولیدی شدند.

    حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی مسئله محور

    وی افزود: برای آنکه علم در خدمت توسعه قرار گیرد باید از ابزارها و امکانات موجود به بهترین شکل استفاده شود.

    محمدی حل مشکلات تولید در استان و افزایش بهره‌وری محصولات مختلف کشاورزی را درگرو ارائه راهکارهای کاربردی از سوی ارکان علمی و تحقیقاتی بخش کشاورزی استان دانست.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تشکیل شورای علمی در این حوزه یادآور شد: مشکلات بخش کشاورزی به مراکز یادشده اعلام خواهد شد و انتظار می‌رود پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی دانشگاه‌ها مسئله محور بوده و به سمت حل مشکلات موجود جامعه بهره‌برداران سوق داده شود.

    محمدی مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان دانشگاه در عرصه‌های تولیدی را لازمه اثربخشی دانش اکتسابی از دانشگاه‌ها دانست.

    فاصله‌ای از شورا تا میدان عمل

    با تشکیل «شورای علمی توسعه بخش کشاورزی استان گیلان» مقررشده است که جلسات شورا به‌صورت منظم و هر بار با محوریت تصمیم‌گیری برای حل یکی از مشکلات اساسی در حوزه کشاورزی استان برگزار شود.

    باید منتظر ماند و دید خروجی این شورا و تصمیمات آن تا چه میزان بر رونق و بهبود بهره‌وری بخش کشاورزی استان مؤثر است و می‌تواند گره‌گشای حوزه تولید و اشتغال گیلان سرسبز باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *