×
×

صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به ۴۵ کشور جهان

  • کد نوشته: 476373
  • ۱۵ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از خبرگزاری مهر ، محصولات مختلف کشاورزی در زیربخش‌های زراعتی، دام و طیور و باغبانی به ۴۵ کشور دنیا صادر می‌شود به گونه‌ای که میزان صادرات در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته و به ۲۰ درصد رسیده است. و در حال حاضر، برنامه‌های اصلی استان در […]

    صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به ۴۵ کشور جهان
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از خبرگزاری مهر ، محصولات مختلف کشاورزی در زیربخش‌های زراعتی، دام و طیور و باغبانی به ۴۵ کشور دنیا صادر می‌شود به گونه‌ای که میزان صادرات در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته و به ۲۰ درصد رسیده است.

    و در حال حاضر، برنامه‌های اصلی استان در بخش صادرات و تجارت فراسرزمینی، حمایت از صنایع و تولیدات صادرات محور است و در این راستا یکی از اولویت‌های اصلی رفع موانع پیش روی صادرات تا تراز تجاری استان آذربایجان شرقی ارتقا یابد.

    صادرات محصولات مختلف کشاورزی به ۴۵ کشور دنیا

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: محصولات مختلف در زیربخش‌های زراعتی، دام و طیور، محصولات فرآوری شده و باغبانی به ۴۵ کشور دنیا صادر می‌شود.

    اکبر فتحی ادامه داد: کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان، عمده کشورهایی هستند که محصولات کشاورزی استان به آنها صادر می‌شود که البته کشورهای حوزه خلیج فارس (امارات متحده عرب) نیز در زمره کشورهای هدف قرار دارند و از سویی اخیراً نیز کشور پاکستان برای محصول سیب به عنوان مقصد صادراتی استان معرفی شده است.

    وی افزود: ۱۰۰ شرکت در استان آذربایجان شرقی، صادر کننده هستند و در اتاق بازرگانی نیز دارای کارت فعال بازرگانی و صادراتی هستند که ۷۰ شرکت آن در سطح استان فعال هستند و ۳۰ شرکت نیز در خارج از استان نظیر یزد، خراسان و گیلان فعالیت دارند.

    فتحی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی دومین تولید کننده سیب در کشور است که صادرات خوبی را به همراه داشته و رقم خوبی را نیز به خود اختصاص داده است.

    فتحی افزود: صادرات در زیر بخش دام و طیور شامل پنیر، لبنیات و ماست به کشور عراق است که ۱۴ درصد را به خود اختصاص داده است.

    وی گفت: ۱۶ درصد صادرات در رابطه با صنایع تبدیلی مربوط به صنایع تبدیلی کشاورزان شامل رب گوجه فرنگی، انواع آبمیوه و کنسانتره میوه است که از استان آذربایجان شرقی صادر می‌شود.

    فتحی بیان کرد: زیربخش زراعت شامل پیاز، سیب زمینی، کاهو و کلم است که البته در محصولات دامی نیز پوست و چرم حیوانات نیز از استان آذربایجان شرقی صادر می‌شود.

    افزایش سهم صادرات غیرنفتی استان آذربایجان شرقی

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: اوایل شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزها در تمام کشورها برای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا، صادرات را تحت الشعاع قرار داده بود اما رفته رفته با توجه به اینکه کشاورزی تعطیل بردار نیست و ملزم به تأمین غذای مورد نیاز جامعه است، صادرات نیز افزایش یافت.

    وی افزود: اگر صادرات سال ۹۹ را با صادرات سال‌های گذشته مقایسه کنیم، میزان صادرات سال ۹۹ نسبت به سال‌های گذشته (سهم صادرات محصولات کشاورزی از صادرات غیرنفتی استان) به ۲۰ درصد رسیده است در حالی که در سال‌های گذشته بیشتر از ۱۴ درصد نبود.

    فتحی بیان کرد: تولیدات ما سال‌های سال در راستای تأمین امنیت غذایی است و زمانی که صرفاً برای رفع نیازهای داخل تلاش می‌کنیم طبیعتاً استاندارهای خود را بر تولید لحاظ می‌کنیم بنابراین باید با استاندارهای کشورهای هدف، آشنایی کافی داشته باشیم و به همین دلیل کشاورزان باید از بازارهای هدف شناخت کافی داشته باشند تا نسبت به استاندارها تولید کنند که در این راستا اتاق بازرگانی و صنایع و معادن می‌تواند ایفای نقش کند.

    وی در ادامه افزود: بخش کشاورزی باید به سمت لحاظ کردن استانداردها هدایت شده و از این رو باید سلایق دنیا را در اختیار خود داشته باشیم تا بر اساس همان سلایق، محصولات صادر شده بسته بندی شود.

    بخش کشاورزی باید به سمت لحاظ کردن استانداردها هدایت شده و از این رو باید سلایق دنیا را در اختیار خود داشته باشیم

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: برخی از اقدامات در دست ما نیست به طور مثال در گمرکات با توجه به فسادپذیری که برخی از محصولات دارند، باید میزان آلایندگی کنترل شود تا محصول فسادپذیر مدت زیادی نماند چرا که کیفیت خود را از دست می‌دهند.

    فتحی گفت: یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر در حوزه صادرات با آن مواجه شده‌ایم بحث تعهد ارزی است که هر صادرکننده‌ای مکلف است ارز حاصل از فروش محصول را به کشور بازگرداند؛ مثلاً در کشورهایی که محصولات صادر شده به ریال فروخته می‌شود امکان بازگشت ارز وجود ندارد و باید هر کشوری در زمینه صادرات و واردات برای خود، آئین نامه نظام مندی باشد.

    بر اساس اعلام گمرک استان آذربایجان شرقی، مجموع صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته به ارزش ۴۰۱ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۷۳ دلار است و هم‌چنین مجموع صادرات محصولات کشاورزی طی ۷ ماهه سال جاری به ارزش ۱۷۵ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۹۴۸ دلار است.

    برگزاری نمایشگاه بزرگ صنعتی در شهر باکو

    سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به تأکید دولت مبنی بر افزایش مبادلات تجاری بین استان‌های مرزی و کشورهای پیرامون و هم‌چنین با توجه به نقش محوری صادرات در توسعه کشور و استان، برای معرفی بیشتر صنایع استان و کشور، به مردم و تجار و دولت جمهوری آذربایجان تصمیم بر این شد تا یک نمایشگاه بزرگ صنعتی خصوصاً در حوزه صنایع دانش پایه در ۲۷ دی ماه سال جاری در شهر باکو برگزار شود.

    اولین هدف از این نمایشگاه، معرفی قابلیت‌های استان و جمهوری اسلامی در عرصه صنایع و هم‌چنین ایجاد پلی بین تولیدکنندگان و صاحبان فکر و ایده ایرانی با مشتری‌ها در جمهوری آذربایجان است

    محمد کلامی ادامه داد: اولین هدف از این نمایشگاه، معرفی قابلیت‌های استان و جمهوری اسلامی در عرصه صنایع و هم‌چنین ایجاد پلی بین تولیدکنندگان و صاحبان فکر و ایده ایرانی با مشتری‌ها در جمهوری آذربایجان است.

    وی افزود: در وهله دوم به دنبال رونق تجارت و تبدیل شدن به کریدور تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان و ارواسیا هستیم.

    سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی بیان کرد: برنامه‌های اصلی استان در بخش صادرات و تجارت فراسرزمینی، حمایت از صنایع و تولیدات صادرات محور است.

    کلامی گفت: اولویت بر این است تا از این صنایع به صورت تسهیلات و تسهیل امورات و رفع موانع، پیش روی صادرات حمایت گردد تا تراز تجاری استان آذربایجان شرقی را ارتقا یابد.

    لزوم رفع موانع برای حضور تجار و تولید محصولاتی در عیار بین المللی

    وی افزود: لازمه فعالیت در خارج از مرزها، منوط به دولت و تسهیل‌گری و هم‌چنین رفع موانع برای حضور تجار و فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه‌ها در راستای مراودات تجار داخلی و خارجی و هم‌چنین تلاش برای تولید محصولاتی در عیار بین المللی از حیث کیفیت، قیمت و بسته بندی است.

    محصولات کشاورزی استان آذربایجان شرقی در زیربخش‌های مختلف به ۴۵ کشور دنیا صادر می‌شود و در سال گذشته به ۲۰ درصد افزایش یافته است اما با این وجود لازمه فعالیت در خارج از مرزها منوط به فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه‌ها در راستای مراودات تجار داخلی و خارجی است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *