×
×

صنعت مرغداری در حال به گل نشستن است/ مقصر اصلی معدوم سازی ‌۱۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه کیست؟

  • کد نوشته: 7751
  • ۴ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی روز‌های اخیر ماجرای معدوم سازی ۱۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه و انتشار فیلم‌های مختلف در شبکه‌های مجازی با واکنش‌های متعددی روبرو شد، این در حالی است که انجمن جوجه یکروزه این اقدام را امری برای تعادل بخشی بازار می‌دانند. بسیاری از مسئولان بر این […]

    صنعت مرغداری در حال به گل نشستن است/ مقصر اصلی معدوم سازی ‌۱۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه کیست؟
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی روز‌های اخیر ماجرای معدوم سازی ۱۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه و انتشار فیلم‌های مختلف در شبکه‌های مجازی با واکنش‌های متعددی روبرو شد، این در حالی است که انجمن جوجه یکروزه این اقدام را امری برای تعادل بخشی بازار می‌دانند.

    بسیاری از مسئولان بر این باورند که فرآیند معدوم سازی در صنعت مرغداری مرسوم است و در طول تاریخ مسائل و عوامل مختلف همچون نوسان قیمت جوجه یکروزه، ممنوعیت‌های گاه و بیگاه صادرات و کمبود دان تولیدکنندگان را وادار به اتخاذ چنین تصمیماتی می‌کند.

    غلامعلی فارغی دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه معدوم سازی جوجه‌های یکروزه تاثیری بر روند بهبود بازار نهاده‌های دامی نداشته است، اظهار کرد: با وجود معدوم سازی جوجه‌های یکروزه، اما تاکنون خروجی مثبتی بر بازار ذرت و کنجاله سویا اتفاق نیفتاده است.

    وی قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که قیمت تمام شده هر قطعه جوجه یکروزه به ۳ هزار تومان می‌رسد.

    فارغی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان جوجه یکروزه ماهیانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان متضرر هستند، بیان کرد: در حال حاضر ممنوعیت واردات مرغ و تخم مرغ نطفه دار از سوی عراق بر زیان تولیدکنندگان دامن زده است.

    دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کمبود دان و عدم تاثیرگذاری صادرات به عراق به میزان محدود را از جمله مشکلات پیش روی تولیدکنندگان اعلام کرد.

    وی فرآیند معدوم سازی جوجه‌های یکروزه را امری مرسوم در صنعت مرغداری دانست و افزود: در طول تاریخ بار‌ها با نوسان قیمت جوجه یکروزه و فرآیند معدوم سازی در صنعت مرغداری مواجه بودیم، اما انتشار این اخبار و فیلم‌ها در فضای مجازی و معدوم سازی با این شکل قابل قبول نیست.

    وی بیان کرد: واحد‌هایی که ۵۰ درصد مرغ‌ها خروس هستند، اقدام به معدوم‌سازی می‌کنند و این موضوع غیر معمول نیست.

    به گفته این‌مقام‌مسئول، مرغ‌ها برای کشتار به کشتارگاه می‌روند که در صورت نشان دادن فیلم‌ها و تصاویری از کشتارگاه ممکن است افراد از خرید و مصرف مرغ اجتناب کنند.

    وی با اشاره به اینکه صنعت مرغداری در حال به گل نشستن است، بیان کرد: با وجود بی توجهی مسئولان به نامه نگاری‌ها و مشکلات تولیدکنندگان، برخی از آن‌ها راه معدوم سازی جوجه‌های تولیدی را انتخاب کردند تا مسئولان بدانند جوجه‌های آن‌ها در حال معدوم سازی است، اما با ادبیات نامناسبی موضوع را مطرح کردند.

    فارغی با اشاره به اینکه نابودی صنعت طیور ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد می‌کند، بیان کرد: با معدوم سازی صنعت طیور حداقل ۳۰ تا ۱۰۰ هزار نفر بیکار می‌شوند که هزینه بیکاری این تعداد بر عهده دولت است، از این رو انتظار می‌رود به جای پرداخت بیمه بیکاری از صنعت طیور حمایت کند.

    فارغی خرید تخم مرغ نطفه دار و توزیع ۳۰۰ هزار تن ذرت و ۱۵۰ هزار تن کنجاله سویا به مرغداران از سوی پشتیبانی امور دام را از جمله راهکار‌های رفع بحران صنعت طیور اعلام کرد.

     ضرورت رفع مشکلات تخصیص ارز به واردات نهاده‌های دامی

    حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بازنشر فیلم‌های معدوم کردن جوجه‌های یکروزه در فضای مجازی اظهار کرد: با گسترش ویروس کرونا و تعطیلی صنوف با افت کشش تقاضا برای خرید مرغ و مازاد تولید جوجه بر نیاز کشور مواجه شدیم که همین موضوع موجب شد تا انجمن جوجه یکروزه اقدام به صدور بخشنامه‌ای مبنی بر معدوم سازی ۱۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه به واحد‌های تولیدی کند.

    وی افزود: با وجود معدوم سازی تعداد قابل توجهی جوجه یکروزه انتظار می‌رفت با پیش بینی شرایط بازار به جای حذف جوجه‌های تولید شده، تخم مرغ‌های موجود در جوجه کشی‌ها را معدوم یا روانه بازار می‌کردند تا ضمن کاهش ضرر واحد‌های تولیدی، بازنشر این موضوع منجر به فضاسازی و هجمه نشود.

    اسداله نژاد ادامه داد: با وجود آنکه بازار در تامین نهاده‌ها به طور غیرمستقیم با اشکالاتی مواجه شده است، همین امر موجب شده تا قیمت نهاده‌های دامی روزانه در بازار افزایش‌یابد به طوریکه طی ۲ روز قیمت دان آماده از ۳ هزار و ۴۰۰ به ۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

    این مقام‌مسئول با تاکید بر رفع مشکلات تخصیص ارز به واردات نهاده‌های دامی بیان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام ذخایر موجود در انبارهایش را باید روانه بازار کند تا مشکل کمبود مرتفع شود، ضمن آنکه تمهیداتی بیندیشد تا نهاده با قیمت مصوب به دست تولیدکننده برسد.

    این مقام مسئول قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: بنابر اظهارات تولیدکنندگان، قیمت تمام شده هر قطعه جوجه یکروزه ۳ هزار تومان است، درحالیکه هم اکنون هر قطعه جوجه با نرخ ۵۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسد.

    وی ادامه داد: فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی مربوط به زمانی است که هنوز تصمیم معدوم سازی اتخاذ نشده بود و تصور بر غیر واقعی بودن این فیلم هاست.

    نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه برنامه ریزی انجمن جوجه یکروزه ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد می‌کند، بیان کرد: یک واحد تولیدی که نتوانست جوجه‌های خود را به فروش برساند و دچار زیان شده بود، اقدام به معدوم سازی کرد چرا که امکان نگه داری جوجه بیش از یک تا ۲ روز در جوجه کشی‌ها وجود ندارد، در غیر این صورت جوجه‌های تولیدی کیفیت لازم برای پرورش را از دست می‌دهند.

    نبود کشش بازار دلیل اصلی افت قیمت جوجه یکروزه

    عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نبود کشش بازار برای خرید مرغ را دلیل اصلی افت جوجه یکروزه در بازار اعلام کرد و گفت: با گسترش ویروس کرونا و تعطیلی واحد‌های صنفی تقاضا برای خرید مرغ کاهش یافت که همین امر موجب شد تا مرغدار انگیزه کافی برای تولید و خرید جوجه یکروزه را نداشته باشد.

    وی افزود: جوجه یکروزه کالایی است که از ۲۰ تا ۲۱ روز قبل برای کارخانه‌ای که جوجه کشی انجام می‌شود، در پروسه زمانی مشخص بیرون می آید و در غیر این صورت معدوم سازی تصمیم اجتناب ناپذیر صاحب کالاست.

    حجت ادامه داد: مرغداری که با گذشت ۶۰ روز از جوجه ریزی هنوز نتوانسته مرغ تولیدی خود را در بازار عرضه کند و امکان جوجه ریزی مجدد را ندارد و از طرفی برای تامین دان مورد نیاز با مشکلاتی مواجه هستند، از این رو تمامی این عوامل نابودی صنعت طیور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

    به گفته این مقام مسئول، هم اکنون اقداماتی برای تامین دان مورد نیاز تولیدکنندگان آغاز شده است که رفع این معضل می‌تواند کارگشای مرغداران گوشتی و تولیدکنندگان جوجه یکروزه باشد.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت فعلی هر قطعه جوجه یکروزه را ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: زمانیکه تولیدکننده اقدام به معدوم سازی جوجه‌های تولیدی می‌کند، کل میزان قیمت تمام شده تولید را متضرر می‌شود.

    وی قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: فروش با نرخ‌های فعلی بیانگر زیان چشمگیر تولیدکنندگان مرغ مادر است که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر برای کاهش ضرر و زیان تمهیداتی اندیشیده شود، در غیر این صورت با آشفتگی بازار روبرو خواهیم شد.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان با اشاره به اینکه بخش مرغ گوشتی حکم ترن را دارد، تصریح کرد: با وجود آنکه مابقی بخش‌های تولیدی مرغ به مرغ گوشتی متصل است، از این رو تامین دان مورد نیاز و رفع بحران صنعت طیور امری ضروری به شمار می‌رود.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری:دام ،طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *