×
×

فناوری زیستی قابلیت ایجاد جهش اقتصادی را دارد

  • کد نوشته: 477351
  • ۱۱ بهمن ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) ، مدیرعامل گروه تک ژن زیست در دیدار با رهبر انقلاب گفت: من یک میکروبیولوژیست هستم. ما میکروبیولوژیست ها اعتقاد داریم که میکروب‌ها کارخانه‌های کوچک ثروت آفرین‌اند. با این دید ما شرکت تک ژن زیست را در سال ۱۳۸۸ با سرمایه شخصی، به عنوان اولین واحد صنعتی […]

    فناوری زیستی قابلیت ایجاد جهش اقتصادی را دارد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) ، مدیرعامل گروه تک ژن زیست در دیدار با رهبر انقلاب گفت: من یک میکروبیولوژیست هستم. ما میکروبیولوژیست ها اعتقاد داریم که میکروب‌ها کارخانه‌های کوچک ثروت آفرین‌اند. با این دید ما شرکت تک ژن زیست را در سال ۱۳۸۸ با سرمایه شخصی، به عنوان اولین واحد صنعتی تولیدی میکروب‌های مفید و کاربردی در صنعت دارو و غذا تاسیس کردیم.

    مریم تاج آبادی بیان کرد: ما در صنعت غذا جایگاه بسیار خوبی را دارا و جزو ده کشور برتر در تولید پروتئین هستیم. همچنین در صنایع لبنیات و نان جایگاه‌های بسیار خوبی را داریم، اما این صنایع به مواد افزودنی احتیاج دارند که این مواد افزودنی دارای پایه زیست فناوری هستند. تقریبا سالیانه ۱ میلیارد دلار هزینه واردات این مواد افزودنی است و هدف ما تولید این محصولات است.

    وی گفت: در حال حاضر در شرکت تک ژن ۳۰۰ نفر پرسنل مشغول به کار هستند و این شرکت از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است. من بعنوان یک بانوی ایرانی افتخار می کنم که توانسته‌ام متخصصین این حوزه را مدیریت کنم. ما توانسته‌ایم به کشورهای مختلف از جمله ترکیه، لبنان و آذربایجان محصولاتمان را صادر کنیم.

    مدیرعامل گروه تک ژن زیست افزود: در اینجا بعنوان یک استاد دانشگاه که دغدغه ای فراتر از تدریس و مقاله نویسی را دارد، بعنوان یک معلمی که وظیفه دارد آینده ی روشن تری را برای جوانان کشورش ترسیم کند و بعنوان نماینده حوزه زیست فناوری، می خواهم در مورد تواندمندی‌ها و دستاوردهایی که این حوزه داشته و آینده‌ای که این حوزه می تواند ترسیم کند، خدمت شما این گزارش را عرض کنم.

    این کارآفرین گفت: بازار جهانی زیست فناوری با نرخ رشد ۹/۹ درصد در سال ۱۴۰۴، حدود ۷۵۰ میلیارد دلارخواهد بود. ما در ایران توانسته‌ایم صرفه جویی ارزی در حدود ۸/۱ میلیارد دلار در حوزه دارو و غذا داشته باشیم. از طرف دیگر ۰۰۰/۶۰ دانشجوی فارغ التحصیل در حوزه زیست فناوری و رشته‌های مرتبط را دارا هستیم. در این حوزه از نظر علمی جایگاه دوازدهم و از نظر تولیدی جزو ۵ کشور برتر آسیا هستیم.

    وی بیان کرد: تقریبا ۱۰ درصد درآمد شرکت‌های دانش بنیان مربوط به حوزه زیست فناوری و ۶۰ درصد صادرات دانش بنیان‌های کشور مربوط به این حوزه بوده است. از طریق شتابدهنده‌ها زنجیره‌های این شرکت ها شکل گرفته و بصورت زنجیره وار با یکدیگر فعالیت می کنند.

    دکتر تاج آبادی گفت: بصورت تخصصی در حوزه‌های مختلف و تقریبا ۶۰۰ شرکت در حوزه زیست فناوری و دانش بنیان در کشور تاسیس شده است. فناوری زیستی این قابلیت را دارا است که جهش اقتصادی ایجاد کند. در حوزه امنیت دارویی و امنیت غذایی می‌تواند ۵۰ درصد از واردات کشور را کاهش و تراز کشور را از واردات به صادرات سوق دهد.

    مدیرعامل گروه تک ژن زیست خطاب به امام خامنه‌ای گفت: زیست فناوری در این سال ها بسیار نجیبانه و بسیار مقتدرانه عمل کرده است. آنچه که در قالب دستاورد خدمت شما گزارش کردم، حاصل تلاش محققین و اساتید دانشگاهی است که اعتبار مالی و معنوی خودشان را هزینه کرده‌اند تا بتوانند، این افتخارات را برای کشورشان به ارمغان بیاورند.

    وی اشاره کرد: ما آمادگی این را داریم که در این حوزه طبق برنامه‌ای که به شما ارائه کرده‌ایم، برای افزایش تولید ناخالص ملی که در این برنامه زیر ساخت‌ها مشخص شده و تقسیم کارها انجام شده است. اگر دولت و مجلس حمایت داشته باشند و اگر این مهم مطالبه شما باشد، قطعا می توانیم این ارمغان را برای کشور ایجاد کنیم.

    دکتر مریم تاج آبادی ابراهیمی در پایان الزامات تحقق برنامه جهش صنعت زیست فناوری را اینگونه برشمرد :

    1. ابلاغ سیاست‌های توسعه زیست فناوری در راستای حمایت‌های مادی و معنوی از این صنعت و تحقق اهداف برنامه­ریزی شده با نظارت دفتر حضرتعالی
    2. حمایت عملی از تولید داخلی در برابر واردات. تولید داخلی را قربانی طمع واردات، شرکت‌های اروپایی و آمریکایی نکنیم!
    3. حمایت از تشکیل کنسرسیوم صادرات محصولات زیست فناوری به منظور هم­افزایی ظرفیت­های داخل  برای حضور در بازارهای منطقه و تولید مشترک در کشورهای همسایه

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *