×
×

ماهی تیلاپیا در مدت ۳ سال به تولید ۸۰ هزار تنی می‌رسد

  • کد نوشته: 480553
  • ۳۰ آبان ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، «سید حسین حسینی» در حاشیه آئین گشایش ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته افزود: اکنون تولید ماهی تیلاپیا را به صورت آزمایشی در یزد انجام می شود که رخداد بزرگی است ونگرانی هایی را در اختلاف نظر […]

    ماهی تیلاپیا در مدت ۳ سال به تولید ۸۰ هزار تنی می‌رسد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، «سید حسین حسینی» در حاشیه آئین گشایش ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته افزود: اکنون تولید ماهی تیلاپیا را به صورت آزمایشی در یزد انجام می شود که رخداد بزرگی است ونگرانی هایی را در اختلاف نظر کارشناسی بوجود آورده است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: با توجه به مدیریت در حوزه تکثیر گونه هایی که مهاجم و تک جنسی نیستند و برای زیست بوم مشکل ایجاد نمی کنند را در محیط های بسته و استان هایی که عملا دسترسی به آبهای آزاد ندارند، تولیدشان فرصتی برای کشور است که این امر را با جدیت دنبال می کنیم.

    وی اظهارداشت: در عین حال باید افکار عمومی که با آدرس های غلط نگران مصرف تیلاپیا شدند را بازسازی کنیم تا بتوانیم این صنعت بزرگ را راه اندازی کنیم.وی با بیان اینکه اکنون تولید تیلاپیای کشور اندک است افزود: واردات ما در سال ۹۶ و ۹۷ بیش از ۷۵ هزارتن بوده سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافت و در ۶ ماهه امسال بیش از دو تا ۳ درصد نبوده است زیرا با توجه به تعرفه عوارض گمرکی برای این آبزی در داخل کشورایجاد شده، واردات این محصول توجیه اقتصادی ندارد.

    حسینی گفت: مهمتر ازخروج ارز از کشور به دنبال تهیه ماهی ارزان به عنوان پروتئین سالم در سفره مردم هستیم که به دلیل ارزان بودن ماهی تیلاپیا می توانیم مردم را از این محصول بهره مند کنیم.

    وی اضافه کرد: در برخی استان ها مصرف آبزیان بالا و در برخی استان ها مصرف کمی داریم که برخی بر این باورند ماهی گران است و در دسترس نیست در صورتی که باید فرهنگ مصرف اتفاق بیفتد و می توان از ماهیان ارزان غذاهای لذیذ تهیه کرد.وی ادامه داد: آبزیان از ارزان تا گران قیمت دارد ما نمی توانیم شاخص آبزیان را فقط ماهی های دریایی قرار بدهیم بنابراین باید با ترویج و تبلیغ و فرهنگ سازی مردم را به سمت مصرف ماهی های ارزان سوق دهیم.

    وی اظهارداشت: اکنون باید تلاش کنیم سی فود را جایگزین فست فودها کنیم.وی درباره پرورش میگو گفت: تولید میگو بوشهر از ۲۶ هزارتن به ۳۸ هزارتن رسیده است درحالی که ۵۰۰ هزار هکتار از مزارع ما مانده است که فکر می کنم تولیداتشان به ۴۰ هزارتن برسد.وی افزود: در سیستان و بلوچستان با توسعه این صنعت، تولید به نزدیک ۲ هزارو ۲۰۰ تن می رسد که نزدیک ۲ برابر سال گذشته خواهد بود.

    وی ادامه داد: در گلستان هم ۳ هزارتن برداشت میگو داشتیم که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

    به گفته وی، در استان هرمزگان به دلیل بروز زلزله ، یک سایت ۵ هزارتنی میگو از مدار تولید خارج شد و تعدادی از مزارع نیز به دلیل بیماری از مدار خارج شده اند اما با این وجود به نظر می رسد که امسال نیز تولید میگو نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته باشد.

    تولیدکنندگان شیلاتی بیمه ندارند

    معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شیلات بخش پرریسکی است که برای پایداری در تولیدات این بخش نیازمند بیمه هستیم زیرا اکنون اکثر پرورش دهندگان ما بیمه ندارند و یا صنعت بیمه پوشش مناسبی ندارد.

    وی اظهارداشت: ما با کارشناس های بیمه وارد عمل شدیم که بیمه تخصصی منطبق با بیمه آبزیان طراحی کنیم.وی اضافه کرد: براساس خسارت های احصا شده، ۸ هزارتن ماهی قزل آلای ما در ۱۴ استان ازبین رفته است بنابراین وزیرجهاد کشاورزی طی نامه ای به مدیریت بحران وزارت کشور خسارت این بخش را پیگیری کرد.

    وی اضافه کرد: پس از تامین اعتبار خسارت پرورش دهندگان و خسارت دیدگان پرداخت می شود.

    سوخت شناورهای صیادی دارای مجوز مشکل ندارد

    رییس سازمان شیلات ایران درباره سوخت شناورهای صیادی گفت: سوخت براساس مجوزها، قدرت موتور، روش صید طبق فرمول فائو تخصیص می یابد.

    وی افزود: شرکت پخش فراورده های نفتی سامانه ای دارد که شناورهای مجاز می توانند سوخت دریافت کنند و در این خصوص مشکلی نداریم.

    ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته از امروز تا چهارشنبه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران دایر است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *