×
×

مزارع طلایی کلزا رونق بخش سفره کشاورزان سلسله

  • کد نوشته: 465897
  • ۱۸ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا ، کلزاها که به گل می نشینند، سرتاسر دشت زیبای الشتر پر می شود از عطر مزارع طلایی که نویدبخش سالی پرمحصول و با برکت برای کشاورزان شهرستان است، سالهاست کشاورزان سلسله به باور سودآوری کاشت کلزا رسیده اند و این محصول پربرکت را در مزارع حاصلخیز خود می کارند تا […]

    مزارع طلایی کلزا رونق بخش سفره کشاورزان سلسله
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا ، کلزاها که به گل می نشینند، سرتاسر دشت زیبای الشتر پر می شود از عطر مزارع طلایی که نویدبخش سالی پرمحصول و با برکت برای کشاورزان شهرستان است، سالهاست کشاورزان سلسله به باور سودآوری کاشت کلزا رسیده اند و این محصول پربرکت را در مزارع حاصلخیز خود می کارند تا هم رونق بخش سفره های آنان شود و هم اقتصاد شهرستان را تقویت کند. 

    کلزا دانه روغنی زردی است که گل های آن چشم هر بیننده ای را می نوازد و روغنی را به ارمغان می آورد که هم تولید داخلی را رونق می بخشد و هم حاصل دسترنج کشاورزانی است که کوشیده اند اقتصاد مقاومتی را معنا کرده و جهشی در تولید داخلی ایجاد نمایند.

    خوشبختانه سال های اخیر کشت این محصول در بسیاری از استان های کشور رواج یافته و در لرستان و از جمله شهرستان سلسله نیز کاشت آن رو به افزایش است اما شاید هنوز بسیاری از کشاورزان از مزایای این محصول به صرفه و اقتصادی بی خبر باشند که این امر ضرورت آگاهی بخشی آنها را از طریق کارشناسان جهاد کشاورزی بیشتر می کند.

    کاشت کلزا سوددهی مناسبی برای کشاورزان دارد

    یکی از کشاورزان شهرستان سلسله که ۲ هکتار زمین زراعی کلزا دارد به ایرنا گفت: سهولت در کاشت، داشت، برداشت و سوددهی مناسب از جمله عواملی است که موجب روی آوردن کشاورزان به کشت این محصول شده چراکه کلزا کشتی باصرفه است که به آبیاری کمی نیاز دارد و قیمت خرید آن نیز ۲ برابر محصول گندم می باشد.

    “مدد کلاه کج” افزود: البته برخی سال ها به موقع پرداخت نکردن طلب کشاورزان و بالا بودن هزینه های تولید باعث شد کشاورزانی که کلزا می کاشتند از کاشت این محصول استراتژیک منصرف شوند اما با توجه به رفع موانع موجود، امسال کشاورزان بیشتری اقدام به کاشت آن در مزارع خود کرده اند.

    این کلزا کار با اشاره به اینکه نهاده های کشاورزی مورد نیاز محصول را به صورت آزاد خریداری می کنند بیان کرد: تخصیص سهمیه کود یارانه ای و سموم مورد نیاز به قیمت کمتر و پرداخت کردن به موقع مطالبات، باعث ترغیب کشاورزان بیشتری به سمت تولید این محصول استراتژیک و با صرفه خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه حمایت دولت و پرداخت تسهیلات بلاعوض نقش مهمی در افزایش تولید این محصول دارد ادامه داد: با وجود سوددهی مطلوب کشت کلزا، نبود ماشین آلات کشاورزی مناسب در زمان برداشت موجب ریزش محصول و کاهش بهره وری می شود.

    کلزا، دومین محصول استراتژیک پس از غلات

    رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سلسله نیز گفت: کلزا گیاهی است که با قرار گرفتن در تناوب کشت، هم از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد و هم باعث افزایش توان زمین در کشت های بعدی می شود.

    پیمان یوسفوند اظهار داشت: کلزا پس از غلات مهمترین محصول استراتژیک کشور محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر آموزش‌های کشت و ترویج آن افزایش یافته است.

    وی با تاکید بر اینکه کشت کلزا در شرایط فعلی کم آبی بسیار مقرون به صرفه است افزود: با افزایش سطح زیرکشت کلزا در کشور شاهد خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی خواهیم بود که این موضوع به خودی خود مشوقی برای کشاورزان است تا در این حوزه نیز برنامه‌ ریزی های لازم را داشته باشند.

    وی گفت: دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است، کشت آن علف‌های هرز مرزعه را کنترل می کند، آفات را کاهش می ‌دهد و باعث افزایش محصول در سال آینده می ‌شود.

    یوسفوند نیاز آبی کم کلزا نسبت به دیگر محصولات کشاورزی را از دیگر مزایای کشت آن برشمرد و عنوان کرد: دانه روغنی کلزا حدود ۶۱ درصد اسیداولئیک (امگا ۹)، ۱۱ درصد آلفا لینولئیک(امگا سه)، ۲۱ درصد لینولئیک اسید(امگا ۶) و هفت درصد هم اسید چرب غیر اشباع دارد که نسبت به سایر منابع تولید روغن از مزیت نسبی برخوردار است.

    وی افزود: از هر هکتار حدود سه تن کلزا برداشت می شود و امسال هر کیلوگرم کلزا ۱۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری شد که در مقایسه با سایر محصولات بسیار به صرفه و پر درآمد است.

    رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سلسله عنوان کرد: سیاست دولت حذف گیاهان آبدوست و جایگزینی کشت های کم آب است بنابراین ترویج کشت محصولاتی که نیاز کمتری به آب داشته و توجیه اقتصادی خوبی هم داشته باشد از سیاست های اصلی سازمان جهاد کشاورزی می باشد.

    شهرستان سلسله رتبه نخست تولید کلزا را در لرستان دارد

    مدیر جهاد کشاورزی سلسله نیز گفت: رتبه نخست تولید کلزا در لرستان مربوط به این شهرستان است و تابستان امسال بیش از یکهزار و ۵۸ تن کلزا از مزارع آن برداشت شد.

    مسعود غلامی اظهار داشت: سطح زیر کشت کلزا در سلسله طی سال زراعی گذشته ( تا پایان تابستان ۱۴۰۰)  ۶۰۵ هکتار بود و امسال نیز تاکنون ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته است و همچنان ادامه دارد.

    وی افزود: با توجه به اهمیت دانه های روغنی، واردات بیش از ۹۰ درصد روغن مصرفی کشور و قرار گرفتن کشت کلزا در تناوب زراعی، از این دانه روغنی بعنوان محصول استراتژیک یاد می شود.

    غلامی با اشاره به اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی سلسله جهت افزایش سطح و تولید این محصول در شهرستان تصریح کرد: تامین نهاده های کشاورزی از قبیل بذر، کود و سموم شیمیایی، مشاوره چهره به چهره و ارائه نکات علمی به کشاورزان، تنظیم و کالیبراسیون دستگاه‌های کارنده، نظارت دقیق کارشناسان از کاشت تا برداشت و خرید تضمینی از مهمترین خدمات ارائه شده به کلزاکاران این منطقه بوده است.

    وی در خصوص مشکلات پیش روی کلزاکاران شهرستان عنوان کرد: کمبود کمباین های برداشت و فرسوده بودن آنها، وجود محصولات رقیب آبدوست نظیر گشنیز، چغندرقند، سیب زمینی و برنج از اصلی ترین مشکلات موجود در این حوزه بشمار می رود.

    غلامی مهمترین مزایای کشت کلزا را قرار گرفتن در تناوب محصولات گندم و جو، درآمد بالا و صرفه اقتصادی، وجود ادوات کاملا مکانیزه در تمامی مراحل، بهره وری بالا، کمک به صنعت روغن کشی و جلوگیری از عدم واردات عنوان کرد.

    کشت کلزا ضرورتی مهم برای تحقق جهش تولید و خودکفایی کشور 

    رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: کلزا یکی از گیاهان دانه‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده، دارای طیف نسبتا وسیعی از سازگاری اقلیمی و ضرورتی مهم برای تحقق جهش تولید، خودکفایی کشور و اقتصاد مقاومتی است.

    اسفندیار حسنی مقدم با اشاره به اینکه کشت دانه روغنی کلزا برای تولید پایدار گندم بسیار ضروری است عنوان کرد: این محصول در تناوب کشت با گندم موجب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم نیز می‌شود.

    وی افزود: آفت “سنک” در سال گذشته خسارت زیادی به مزارع کلزا وارد کرد که امسال باید این موضوع را مورد بررسی و پایش قرار داد و در صورتی که جمعیت این آفت در مزارع به نرم مبارزه برسد، ضمن اطلاع رسانی به کشاورزان، مبارزه شیمیایی جهت کنترل آن و جلوگیری از خسارت های احتمالی در دستور کار قرار گیرد.

    حسنی مقدم شهرستان سلسله را با داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز یکی از نقاط مهم کشور در خصوص کشت دانه روغنی کلزا دانست و گفت: کلزا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد اندک اسیدهای چرب اشباع شده جزو با ارزشترین روغن‌های خوراکی است و پروتئین موجود در کنجاله آن نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود.

    امسال ۲ هزار و ۲۲۷ تن کلزا از سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی لرستان برداشت شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *