×
×

مسئولان آب پاکی را روی دست مردم ریختند/ برنج خارجی ارزان نخواهد شد

  • کد نوشته: 2335
  • ۲۰ اسفند ، ۱۳۹۶
  • ۰
  • با افزایش دید و بازدید شب عید سفره مردم به نرخ کالاهای اساسی معطوف می شود که در این میان برنج قوت اصلی مردم در سفره های ایرانی ها به شمار می رود که همین موضوع موجب شده تا در این روزها نگرانی خاصی از حیث نوسان قیمت در چشم مردم مشاهده شود. در بررسی […]

  • با افزایش دید و بازدید شب عید سفره مردم به نرخ کالاهای اساسی معطوف می شود که در این میان برنج قوت اصلی مردم در سفره های ایرانی ها به شمار می رود که همین موضوع موجب شده تا در این روزها نگرانی خاصی از حیث نوسان قیمت در چشم مردم مشاهده شود.

    در بررسی میدانی خبرنگاران ما از بنکدارن در استان‌های مختلف از جمله زنجان، تهران، قزوین و اصفهان مشخص شد که آشفتگی در بازار برنج خارجی سربه فلک کشیده است و در بازه زمانی چند ماهه نرخ هر کیلو برنج هندی به ۸ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.
    کارمندان پس از دریافت حقوق برای تامین مایحتاج شب عید خود، حساب و کتاب زندگیشان به هم ریخت به طوریکه افراد زیادی با این رسانه تماس گرفتند و خواستار رسیدگی به افزایش نجومی قیمت برنج خارجی در بازار شدند.

    به نظر می رسد که مسئولان آب پاکی روی دست مردم ریختند، چرا که قرار نیست قیمت برنج خارجی کاهش چشمگیری در روزهای باقی مانده به ایام پایانی سال داشته باشد.

    در ادامه جهت شفاف سازی این موضوع مصاحبه ای  با مسئولان مربوطه صورت گرفته است:

    حمید رضا خلیلی مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به آخرین وضعیت توزیع برنج در ایام پایانی سال اظهار کرد: شرکت بازرگانی دولتی به میزان کافی برنج برای تنظیم بازار شب عید تهیه کرده و به ۳۲ استان کشور اختصاص داده است که براساس دستوالعمل جدید در فروشگاه‌های زنجیره ای، میادین میوه و تره بار و نمایشگاه‌های بهاره عرضه می‌شود.

    به گفته وی؛ در این مرحله کالای برنج در اختیار اصناف قرار نخواهد گرفت که بدین منظور از مردم تقاضا داریم که مایحتاج خود را از فروشگاه‌های زنجیره ای، نمایشگاه‌های بهاره خریداری کنند.

    خلیلی نرخ توزیع هر کیلو برنج هندی pr11 را دوهزار و ۶۰۰ و ۱۱۲۱ هندی را  پنج هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه محدودیتی در توزیع برنج وجود ندارد، افزود: به میزان تقاضای فروشگاه های زنجیره ای، میادین میوه و تره بار و فروشگاه های بهاره در ایام پایانی سال برنج توزیع خواهد شد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

    وی در پاسخ به این سوال که دلیل توزیع برنج هندی با نرخ ۷ تا ۸ هزار تومان در بازار چیست، بیان کرد:  در چند روز گذشته شرکت‌های بزرگ، نرخ برنج خود را اعلام کردند که انتظار می‌رود بعد از اعلام قیمت توسط شرکت های واردکننده، نرخ برنج خارجی در بازار شکسته شود.

    خودداری واردکنندگان از عرضه برنج دلیل اصلی گرانی

    عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: با توجه به آنکه درصدی از برنج کشور در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تامین می شود، بنابراین کمبودی در ایام پایانی سال نداریم.

    وی امتناع از عرضه برنج خارجی توسط واردکنندگان و بنکداران را دلیل اصلی گرانی در ایام پایانی سال اعلام کرد.

    پاپی زاده ادامه داد: واردکنندگان، برنج های وارداتی خود را در انبارها ذخیره سازی و در چند روز مانده به شب عید در بازار توزیع می کنند که درنهایت خلأ بازار تا توزیع، نوسان قیمت را به همراه دارد.

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از اخذ سود بالای محصول توسط واردکنندگان بیان کرد: واردکنندگان با سودهای غیرمتعارفی اقدام به عرضه محصول خود در بازار می کنند و تنها ارز مبادله ای بهانه ای برای واردکنندگان است تا نرخ بالای برنج در بازار را توجیه کنند.

    وی تصریح کرد: با توجه به آنکه واردات برنج برحسب ثبت سفارش محصول صورت گرفته است؛ بنابراین افزایش قیمت برنج در چند روز مانده به شب عید تنها ناشی از منفعت طلبی سودجویان است که انتظار می‌رود سازمان تعزیرات نظارت جدی بر عملکرد بنکداران داشته باشد.

    اما و اگرهای ارزان شدن برنج

    محمد آقا طاهر رئیس بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به دلایل اخیر گرانی برنج خارجی اظهار کرد: در ماه های اخیر نرخ برنج خارجی به دلیل اختصاص نیافتن ارز مبادله ای به واردات با نوساناتی در بازار روبرو شد.

    به گفته وی در چند روز اخیر به سبب ترخیص برنج از گمرکات، قیمت هر کیلو برنج با کاهش ۸۰۰ تومانی در بازار روبرو شده است.

    سیر صعودی قیمت برنج خارجی ادامه خواهد داشت

    مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با انتقاد از پافشاری بانک مرکزی به اختصاص ندادن ارز مبادله ای گفت: با وجود آنکه واردکنندگان تصوراتی مبنی بر فشار وزارت جهاد و وزارت صنعت به بانک مرکزی به منظور تخصیص ارز مبادله ای به واردات داشتند، اما در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار با بانک مرکزی همراه شدند تا برنج با ارز آزاد وارد شود.

    به گفته وی؛ عدم اختصاص ارز مبادله ای به واردات برنج منجر به عرضه هر کیلو محصول با نرخ ۸ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار شد.

    کشاورز با اشاره به اینکه عمده خریداران برنج خارجی قشر ضعیف جامعه هستند، افزود: اختصاص نیافتن ارز مبادله ای به واردات،حذف محصول از سبد کالای این خانوار را به همراه دارد.

    دبیرانجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد:وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تنظیم بازار ارز مبادله ای به واردات این محصول اختصاص نداده است؛ بنابراین تبعات منفی این امر نظیر افزایش قیمت و آشفتگی بازار در ایام پایانی سال را باید بپذیرد.

    به گفته وی با توجه به از دست دادن زمان واردات برنج، اختصاص ارز مبادله ای در وضعیت کنونی فایده ای ندارد، در حالیکه با آزاد سازی واردات از اول آذر و مدیریت وزارت جهاد، مشکلی در ایام پایانی سال نداشتیم.

    کشاورز در خاتمه گفت: سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در داخل مصرف می شود که یک میلیون و ۷۰۰ تا دو میلیون آن از تولید داخل و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

    این در حالی است که وزارت جهاد سرانه مصرف برنج به ازای هر ایرانی را ۳۱ کیلو اعلام می کند، اما کارشناسان این رقم را ۴۰ تا ۴۱ کیلو می‌دانند.

    گفتنی است که دبیر انجمن برنج،  فروش برنج ایرانی با نرخ ۱۷ هزار تومان در بازار را شایعه می داند و معتقد است که هم اکنون نرخ هر کیلو برنج طارم هاشمی در فروشگاه های زنجیره ای ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است در حالیکه این نرخ در مدت مشابه سال قبل ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *