×
×

مقابله با بیابان‌زایی منجر به تولید و امنیت غذایی می‌شود

  • کد نوشته: 477898
  • ۱۵ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) از وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد در دومین نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی، ضمن تبریک حلول ماه شعبان و هفته منابع طبیعی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم از هفته منابع طبیعی به عنوان یک فرصت استثنایی برای تقویت آب و خاک، پوشش گیاهی و شکوفایی […]

    مقابله با بیابان‌زایی منجر به تولید و امنیت غذایی می‌شود
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) از وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد در دومین نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی، ضمن تبریک حلول ماه شعبان و هفته منابع طبیعی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم از هفته منابع طبیعی به عنوان یک فرصت استثنایی برای تقویت آب و خاک، پوشش گیاهی و شکوفایی این بخش استفاده کنیم.

    وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: جایگاه حوزه‌های محیط زیست و منابع طبیعی در دنیا رشد کرده و در آینده جایگاه بالاتری پیدا خواهد کرد.

    وی تصریح کرد: تا پیش از سال ۱۴۰۱ باید یک نقشه راه برای اقدامات سال جدید در حوزه مقابله با بیابان‌زایی تبیین شود تا در فروردین ماه بتوانیم راهبرد سال جدید را تصویب کنیم، البته کارگروه باید بندی را برای حوادث و اقدامات ویژه در نظر بگیرد.

    وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم اثرگذاری جلسات کارگروه مقابله با بیابان‌زایی تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های حاضر در کارگروه، از اقدامات گذشته در زمینه مقابله با بیابان‌زایی گزارش‌هایی را ارائه دهند.

    ساداتی‌نژاد افزود: امیدواریم بتوانیم در زمینه حفظ منابع طبیعی اقدام کنیم و این کارگروه که رسالت ملی دارد، بتواند باعث ارتقا در این حوزه شود.

    ۳۲ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در حال بیابانی شدن هستند

    رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز گفت: ۳۲ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در حال بیابانی شدن هستند که ۱۳.۹ میلیون هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش، ۷.۵ میلیون هکتار به عنوان کانون‌های بحرانی در معرض هجوم شن‌های روان هستند.

    مسعود منصور افزود: از ۷.۵ میلیون هکتار کانون بحرانی، ۲.۵ میلیون هکتار کانون گرد و غبار و ریزگردها است که نیازمند یک عزم همگانی و همت عمومی است و باید تعهدات بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

    وی تصریح کرد: در سازمان منابع طبیعی رویکردی اتخاذ شد تا از مردم، خیرین و دستگاه‌ها کمک بگیریم و سندی در سازمان بر این مبنا تبیین شد تا هم کار احیا و هم تولید و اشتغال و سرمایه‌گذاری انجام شود.

    منصور افزود: اقدام دیگر در استان‌های بیابانی این بود که حدود ۵۶ هزار هکتار از اراضی را با مشارکت سایر بخش‌ها بیابان‌زدایی کرده‌ایم، در استان‌های یزد، سمنان، کرمان، مرکزی، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان ۸۵ هزار هکتار با مشارکت مردمی، خیرین و دستگاه‌ها بیابان‌زدایی انجام شده است.

    وی با بیان اینکه دو هزار هکتار توسعه درختکاری بر پایه زراعت چوب در خوزستان انجام ‌شده، خاطرنشان کرد: خوزستان دو کانون ۸۰ هزار هکتاری گرد و غبار دارد که مقرر شد تحقیقات و مطالعات میدانی انجام شود تا بتوانیم احیای آن را انجام دهیم.

    رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که طبق اسناد بالادستی باید هر سال یک میلیون هکتار بیابان‌زدایی در کشور انجام شود، ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته ۶ هزار و ۲۵۱ هکتار نهالکاری، ۳۰ هزار و ۸۱۴ هکتار مدیریت روان آب، ۴ هزار و ۲۵۰ هکتار تثبیت با بادشکن زنده و غیر زنده، ۱۷۶ هزار هکتار مراقبت و نگهداری، یک هزار و ۶۶۶ هکتار خاک پوشی و مالج پاشی و ۱۹۳ هزار هکتار عرصه تحت قرق انجام شده است.

    منصور با دستورالعمل‌های کنوانسیون مقابله با بیابان ‌گفت: دستورالعمل‌های کنوانسیون مقابله با بیابان‌زدایی شامل احیای سرزمین و شکوفایی اقتصادی پساپاندمی کووید ۱۹، تاب‌آوری در برابر خشکسالی، جوانان و مدیریت سرزمین و الگوهای مصرفی و تولیدی است که در نیمه دوم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در ساحل عاج برگزار می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *