×
×

ملخ‌ها در گیلان می‌تازند/ جهاد راضی کشاورز ناراضی

  • کد نوشته: 479098
  • ۲۱ خرداد ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • بهرام قربانپور: حدوداً ماه گذشته بود که گزارشی با عنوان «مهمان ناخوانده ای که اشک پیازکاران لوشانی را درآورد» منتشر و در آن به مشکلات و چالش‌های ناشی از هجوم ملخ مراکشی به اراضی باغی و زراعی شهرستان رودبار را روایت شد. به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر ، رودبار یکی از شهرستان‌های […]

    ملخ‌ها در گیلان می‌تازند/ جهاد راضی کشاورز ناراضی
  • بهرام قربانپور: حدوداً ماه گذشته بود که گزارشی با عنوان «مهمان ناخوانده ای که اشک پیازکاران لوشانی را درآورد» منتشر و در آن به مشکلات و چالش‌های ناشی از هجوم ملخ مراکشی به اراضی باغی و زراعی شهرستان رودبار را روایت شد.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر ، رودبار یکی از شهرستان‌های اثرگذار در بخش کشاورزی به شمار می‌رود. این شهرستان دارای اراضی زراعی و باغی مستعدی در تولید محصولاتی همانند زیتون، پیاز، برنج، فندق، گردو، انار، صیفی جات و… بوده و نه تنها نیاز شهرستان را در این بخش‌ها تأمین می‌کند بلکه قدرت و توانایی صادرات به شهرستان‌ها و استان‌های دیگر را هم در خود می بیند.

    اما شهرستان مستعد و کشاورز خیز رودبار این روزها درگیر موضوع و چالش تکراری به نام حمله «آفت ملخ مراکشی» است. آفتی که به محض آلودگی در یک منطقه در عرض چند ثانیه تمام محصولات خشک و تر را نابود می‌کند. کارشناسان و صاحب نظران معتقدند گرم شدن زمین، تغییرات اقلیمی و همچنین کاهش شدید منابع آبی سبب پدید آمدن آفات شده که این روند اگر ادامه یابد آینده تاریکی در انتظار کشاورزی است.

    ملخ‌ها در گیلان می‌تازند/ جهاد راضی کشاورز ناراضی

    مخرب‌ترین آفات مهاجر جهان

    آفت ملخ مراکشی که به نام دیگری نظیر ملخ صحرایی، بیابانی و دریایی هم از آن یاد می‌شود از جمله مخرب‌ترین آفت‌های مهاجر جهان است که به کار جمعی و گروهی علاقه زیادی داشته و تعداد هر گروه از آنها در یک کیلومتر مربع بیش از ۱۵۰ میلیون ملخ تخمین زده می‌شود.

    این نوع ملخ‌ها اشتهای زیادی داشته و از هر نوع پوشش گیاهی سبز همانند غلات، صیفی جات، درختان میوه، مراتع و علوفه و علفزارها تغذیه می‌کنند.

    طبق ادعای سازمان فائو اگر یک جمعیت از این ملخ‌ها در یک کیلومتر مربع قرار داشته باشد می‌توانند در طی یک روز محصولات کشاورزی که تأمین کننده غذای ۳۵ هزار نفر است را تخریب کنند، این آمار خیره کننده عمق فاجعه هجوم آفت ملخ در هر دایره سرزمینی را نشان می‌دهد. اگر راه حلی برای دفع این آفات اتخاذ نشود این موجود ریز و مرموز می‌تواند به سرمنشا قحطی، فقر و گرسنگی در جهان تبدیل شود.

    در کنار قدرت تکثیر بالای آفت ملخ، از توانایی پرواز این موجود عجیب و غریب نیز نباید گذشت این نوع ملخ‌ها می‌توانند در طی یک شبانه روز به اندازه ۱۶۰ کیلومتر پرواز کنند و به راحتی می‌تواند یک منطقه را در محاصره خود درآورند.

    روش‌های بیولوژیکی مبارزه با آفت ملخ

    در کنار مبارزه شیمیایی همانند سم پاشی علیه آفات ملخ، مبارزه بیولوژیکی دفع ملخ هم توصیه شده است روش‌هایی چون؛ شخم زدن زمین، استفاده از آرد، استفاده از پرندگان، روغن چریش، اسپری سیر، اسپری فلفل، استفاده از درختان مانع شونده و … می‌تواند به کنترل و دفع آفات ملخ کمک شایان کند.

    تمام مواردی که برای روش‌های بیولوژیک دفع ملخ در بالا به آن اشاره شد، می‌تواند بسیاری از مزارع و باغات را از حمله ملخ‌ها در امان بدارد اما استفاده از این روش‌ها بیشتر برای اراضی باغی و زراعی با ابعاد کوچک‌تر مورد استقبال قرار می‌گیرند و برای مبارزه با ملخ‌ها در مزارع بزرگ‌تر استفاده از سموم ملخ کش فوق العاده قوی و تأثیر گذار توصیه می‌شود.

    پایش ۴۴ هزار هکتار از اراضی و مزارع شهرستان

    مدیر جهاد کشاورزی رودبار در حالی از عملکرد این سازمان در مبارزه با آفت ملخ رضایت دارد که اکثر کشاورزان و باغداران رودباری از هجوم این آفت به باغات و مزارعشان به تنگ آمده‌اند.

    سروش ابراهیمی با بیان اینکه جهاد کشاورزی اقدامات خوبی در راستای مبارزه با آفات ملخ انجام داده است، اظهار کرد: در سه ماه گذشته بیش از ۴۴ هزار هکتار از اراضی و مزارع شهرستان رودبار پایش شده که از این میزان حدود ۳۲ هزار هکتار آلوده گزارش داده شد.

    وی از سم پاشی و عملیات مبارزه با آفت ملخ در حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی و مزارع شهرستان رودبار خبر داد و افزود: علیرغم محدودیت‌های اعتباری، امکانی و انسانی که وجود داشت توانستیم عملکرد خوبی در مبارزه و دفع آفات از خود نشان دهیم.

    ملخ‌ها در گیلان می‌تازند/ جهاد راضی کشاورز ناراضی

    مصرف ۱۵ هزار لیتر سم در اراضی باغی و زراعی

    مدیر جهاد کشاورزی رودبار با بیان اینکه قریب به ۱۵ هزار لیتر سم در اراضی باغی و زراعی این شهرستان استفاده شده است، گفت: حدود ۸۸ هکتار از اراضی باغی و زراعی شهرستان رودبار مبارزه دفع آفات به صورت طعمه پاشی صورت گرفت.

    ابراهیمی با اشاره به بسیج اکیپ‌های مختلف جهت مبارزه با آفت ملخ مراکشی در نقاط مختلف شهرستان، بیان کرد: تعداد ۱۰ دستگاه اکیپ خودرویی مجهز به سمپاش یو ال وی، یک دستگاه اکیپ خودرویی مجهز به سمپاش زنبه ای با دو خروجی سم، یک دستگاه سمپاش فرغونی، سمپاش بنادر کشتیرانی، سمپاش آتش نشانی، پنج دستگاه اکیپ‌های مجهز به سمپاش کوله پشتی، شش دستگاه اکیپ‌های تراکتوری و پنچ دستگاه سمپاش زنبه پشت نیسانی در عملیات‌های مختلف به مبارزه با آفت ملخ مراکشی پرداختند.

    وی با اشاره به وسعت و پراکندگی شهرستان رودبار، این مسئله را سبب کندی در مبارزه و دفع آفات عنوان کرد و افزود: تعداد سه دستگاه اکیپ خودرویی کانون یاب به همراه ۱۰ نفر کانون یاب از همکاران جهاد و منابع طبیعی، کار شناسایی مناطق آلوده را برعهده داشتند.

    مردم به کمک جهاد بیایند

    مدیر جهاد کشاورزی رودبار از سم پاشی قریب به ۶۰ نقطه این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: شهرهای لوشان و منجیل بیشترین نقاط آلوده به آفات ملخ گزارش شده بود که همراه سایر نقاط شهرستان مورد سم پاشی قرار گرفت.

    ابراهیمی با اشاره به آمار سال گذشته، گفت: بر اساس آمارها سال گذشته مکان‌های آلوده و تعداد عملیات‌های صورت گرفته به نسبت امسال بسیار کمتر بوده است.

    وی، عملکرد مبارزه‌ای امسال را نسبت به سال گذشته قابل دفاع دانست و افزود: امسال با حجم عظیمی از حمله آفات ملخ مراکشی در اراضی باغی و زراعی شهرستان مواجه شدیم و به همین سبب تعداد پایش ها، اکیپ‌های کانون یابی مراکز آلوده و همچنین عملیات‌های سم پاشی را افزایش دادیم.

    مدیر جهاد کشاورزی رودبار، کمک و مشارکت مردم در همه زمینه‌ها بویژه مبارزه با آفت ملخ را بسیار مؤثر دانست و تصریح کرد: برای کنترل و دفاع آفت ملخ مراکشی نیازمند مشارکت، همیاری و همراهی مردم و کشاورزان هستیم.

    لزوم ارائه طرح تشویقی و حمایتی برای کشاورزان متضرر

    هجوم آفت ملخ در شهرستان رودبار یک موضوع تازه ای نیست و هر ساله کشاورزان و باغداران با حمله برق آسای ملخ‌ها، داغدار محصولات باغی و زراعی می‌شوند و حاصل یکسال زحمت، تلاش و شب بیداری‌های خود در عرض چند ثانیه نابود می‌شود. از طرفی دیگر جهاد کشاورزی در کنار محدودیت‌های مالی، اعتباری، امکانی و انسانی که دارد تا حد توان تلاش کرده تا با عملیات‌های سم پاشی، التیام بخش مصائب این کشاورزان و باغداران بخت برگشته باشد، اما نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که این عملکردها چندان رضایت بخش نبوده است.

    اگر چه متولیان جهاد کشاورزی به تنهایی و با دست‌های خالی نمی‌توانند در مبارزه به هجوم برق آسا و مرگبار آفت ملخ کاری از پیش ببرند و نیاز است مردم و دیگر دستگاه‌ها و نهادها در این زمینه مشارکت داشته باشند، اما توصیه می‌شود طرح‌های تشویقی و حمایتی برای کشاورزان و باغداران متضرر از این آفت خانمان سوز در نظر بگیرند تا آنها از امر خطیر کشاورزی دلسرد نشوند و سال بعد راغب شوند دوباره به سر زمین‌ها و مزارع شأن بیایند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *