×
×

از میوه‌های لوکس تا مشتریان ته‌جعبه‌ای آخر شب

  • کد نوشته: 2841
  • ۳۱ تیر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • خبرگزاری فارس ـ گروه اقتصادی ـ فاطمه بیات، در میان موضوعات مختلفی که طی سال‌های گذشته در مورد گرانی کالاها و کاهش قدرت خرید مردم پیگیری می‌کردیم، فقط مانده بود که میوه به عنوان یکی از ارزان‌ترین مواد غذایی مصرفی در سبد خانوار که نقش مهمی هم در سلامت مردم دارد، خوردنش برای برخی آرزو […]

  • خبرگزاری فارس ـ گروه اقتصادی ـ فاطمه بیات، در میان موضوعات مختلفی که طی سال‌های گذشته در مورد گرانی کالاها و کاهش قدرت خرید مردم پیگیری می‌کردیم، فقط مانده بود که میوه به عنوان یکی از ارزان‌ترین مواد غذایی مصرفی در سبد خانوار که نقش مهمی هم در سلامت مردم دارد، خوردنش برای برخی آرزو شود.

    طبق نظر متخصصان تغذیه هر فرد به ویژه در سن رشد باید روزانه به طور متوسط نیم کیلوگرم انواع میوه فصل را مصرف کند، اما ظاهراً مصرف میوه هم در کنار لبنیات و گوشت قرمز در حال فراموشی است. اگر گذری در میوه‌فروشی‌های سطح پایتخت داشته باشید، با قیمت‌های عجیب و غریبی مواجه می‌شوید.

    صرف‌نظر از سوپرمارکت‌های میوه در نقاط شمال پایتخت که قیمت‌های ۹۰ هزار تومانی برای میوه‌های خارجی لوکس از جمله بلوبری، رسبری، اووکادو و امثال آن در بسته‌بندی‌های کوچک قیمت زده‌اند، در نقاط متوسط پایتخت هم قیمت میوه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسیار افزایش یافته است.

    هر کیلوگرم گلابی ۲۳ هزار تومان، هر کیلوگرم گیلاس تک‌دانه ۲۵ هزار تومان، انگور یاقوتی ۱۵ هزار تومان، سیب گلاب ۱۲ هزار تومان، هلو هم بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان قیمت خورده است.

    اگر چه این رقم در غرفه‌ای سازمان میادین،میوه و تره بار ۴۰ درصد پایین‌تر است.

    مشتریان اغلب نظاره‌گر برچسب‌های قیمت میوه‌اند و دیگری خبری از از کیسه‌های چند کیلویی میوه در دست مشتریان نیست.

    مردی میانسال که مشغول خرید از یکی از میوه‌فروشی‌های منطقه نارمک تهران است، در مورد هزینه خرید میوه و تره‌بار به صورت هفتگی می‌گوید: خانواده ۴ نفره‌ای هستیم که میوه جزو اقلام ضروری و مصرفی ما محسوب می‌شود تا پیش از عید به صورت هفتگی همه اقلام میوه را با رقم ۵۰ هزار تومان برای مصرف یک هفته تهیه می‌کردم، اما اکنون باید برای ۳، ۴ کیلو میوه تابستانه ۱۰۰ هزار تومان بپردازم و مسلماً بسیاری از خانواده‌ها از عهده چنین هزینه‌ای بر نمی‌آیند.

    صاحب یکی از میوه‌فروشی‌های سطح پایتخت نیز از مشکلات تهیه میوه تا ضایعات و هزینه بالای خرید میوه می‌گوید و اینکه لزوماً افزایش قیمت‌ها تقصیر میوه‌ فروشی‌ها نیست.

    او می‌گوید: وقتی هر کیلو گیلاس درجه یک را باید از میدان میوه‌ و تره‌بار ۲۰ هزار تومان بخریم، شما محاسبه کنید که به اضافه هزینه حمل و نقل من باید هر کیلو گیلاس را چقدر بفروشم که هم سود کنم و هم مشتری رضایت داشته باشد. در کنار این موضوع ضایعاتی که هنگام حمل و نقل یا گرمای هوا به ما تحمیل می‌شود، را هم محاسبه کنید.

    وی می افزاید: هزینه برقی که برای خنک نگه داشتن میوه‌ها در فصل تابستان بپردازیم هم سرسام‌آور است. در کنار آن باید ماهانه برای یک مغازه ۱۲ متری ۸ میلیون تومان اجاره‌بها بدهم که مالیات هم بر این هزینه‌ها سربار می‌شود.

    وی از تصاویر تلخی که روزانه از عدم توان خرید مردم می بینید، می‌گوبد: بارها و بارها شده که مادر و فرزندی آمده‌اند و وقتی برچسب قیمت‌ها را دیده‌اند با گریه کودک بدون آنکه میوه‌ای بخرند از مغازه خارج می‌شوند.

    ماجرا بدین جا ختم نمی‌شود، ساعت ۱۰ شب کافی است، تا کنار مغازه میوه‌فروشی که در حال جمع‌آوری بساط میوه و کنار گذاشتن میوه‌های ضایعاتی بایستید، مشتریان میوه‌های ته‌جعبه‌ای آخر شب کم نیستند،‌ خانمی میانسال که سرپرست خانوار است و ۳ فرزند دارد، مشتری شبانه این مغازه است.

    او می‌گوید: توان خرید میوه کیلو ۱۰ هزار تومان را ندارم و در نتیجه آخر شب هر آنچه که ته جعبه باشد با قیمت کیلویی هزار تومان از مغازه‌دار می‌خرم و گاهی آن‌قدر میوه‌ها غیرقابل استفاده هستند که مجبورم آن را به صورت کمپوت برای فرزندانم استفاده کنم.

    با حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان تهران که صحبت می‌کنیم او علت افزایش بی‌رویه اقلام مختلف میوه را سرمازدگی بهاره عنوان می‌کند و می‌گوید: سرمای شدیدی که در فروردین ماه امسال رخ داد سبب شد که بخش زیادی از میوه‌های سردرختی در اطراف استان تهران از جمله دماوند و لواسانات که بیشترین حجم گیلاس، زردآلو و سیب گلاب را تولید می‌کردند، از بین بروند و اکنون با کمبود بار در میدان مواجه هستیم.

    وی تصریح می‌کند:‌ همه این‌ها در حالی است که تقاضای چندانی برای خرید میوه وجود ندارد، وگرنه معلوم نبود که وضعیت به چه شکلی می‌شد، چرا که حتی با نرخ دلار واردات میوه هم مقرون به صرفه نیست، اما وضعیت میوه در فصل پاییز تغییر می‌کند و قیمت‌ها روند کاهشی خواهد داشت، چرا که طبق آمار که داریم تولید نارنگی امسال بسیار مطلوب بوده است.

    خبرگزاری فارس

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *