×
×

میگوی پرورشی؛ دروازه‌ای جدید به سمت افزایش درآمد ارزی + ویدئو

  • کد نوشته: 6146
  • ۱۸ آبان ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • ملل آسیا اولین افرادی بودند که اقدام به پرورش میگو کردند. ازآنجا که در قدیم امکان تکثیر و تولید لارو میگو وجود نداشته است، برای تامین لارو میگو از محیط های طبیعی دریا استفاده می شد. لاروهای جمع آوری شده از سواحل به استخرهای پرورشی که معمولا دو منظوره (توام با برنج، ماهی و… ) […]

    میگوی پرورشی؛ دروازه‌ای جدید به سمت افزایش درآمد ارزی + ویدئو
  • ملل آسیا اولین افرادی بودند که اقدام به پرورش میگو کردند. ازآنجا که در قدیم امکان تکثیر و تولید لارو میگو وجود نداشته است، برای تامین لارو میگو از محیط های طبیعی دریا استفاده می شد.

    لاروهای جمع آوری شده از سواحل به استخرهای پرورشی که معمولا دو منظوره (توام با برنج، ماهی و… ) بودند، انتقال می یافتند؛ سیستم پرورشی در آن دوره به صورت گسترده بود، لذا بازدهی پایینی داشت.

    باپیشرفت علوم در این زمینه پرورش میگو رو به رشد گذاشت، به طوری که در زمان حاضر این فعالیت برای کشورهای جنوب شرقی آسیا از اهمیت بالایی از جهت ارز آوری، صادرات، اشتغال و… برخوردار است.

    پرورش میگو در منطقه خلیج فارس و دریای عمان در ابتدا توسط کشورهای کویت و بحرین صورت گرفت. فعالیت های پرورشی در ایران از سال ۱۳۶۳ آغاز شد و هم اکنون از سیر روبه رشدی برخوردار است.

    استاندار هرمزگان در بازدیدی که اردیبهشت ماه امسال از جهاد دانشگاهی هرمزگان داشت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به دنبال ایجاد ۵۰ هزار هکتار سایت پرورش میگو هستیم و سعی می‌کنیم دغدغه‌های زیست‌محیطی پیش آمده را نیز با طرح‌های مطالعاتی حل کرد که امیدواریم بتوانیم با جهاد دانشگاهی در این زمینه نیز همکاری خوبی داشته باشیم.

    فریدون همتی عنوان کرد: ظرفیت آبزیان در استان هرمزگان ظرفیتی بی‌پایان است اما مشروط به آن است که در این زمینه‌ها هزینه و زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

    وی خاطرنشان کرد: مزارع پرورش میگو می‌توانند انقلابی در اقتصاد و اشتغال استان هرمزگان ایجاد کنند که سالانه ۴ الی ۵ هزار میلیون تومان درآمدزایی و ارزآوری دارد.

    نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این عنوان کرده بود: معتقدم باید از سرمایه‌گذاران در حوزه تولید و ایجاد اشتغال به خصوص در زمینه پرورش میگو حمایت کنیم و موانع پیش روی سرمایه گذاران را بر داریم.

    حسین هاشمی تختی افزود: برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید باید دو موضوع محیط زیست و حقوق مردم مورد توجه جدی مسئولان باشد.

    هاشمی تختی خاطرنشان کرد: دستگاه های نظارتی بر روی واگذاری اراضی با کاربری سایت های پرورش میگو و همچنین افرادی که اراضی به آنها واگذار شده است دقت نظر داشته باشند.

    رئیس اداره توسعه میگوی شیلات هرمزگان نیز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به رتبه نخست هرمزگان در تولید میگوی پرورشی در کشور، اظهار کرد: ۸۰ درصد میگوهای تولیدی هرمزگان به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌شود.

    علی اکبر مجاز ادامه داد: امسال سطح زیر کشت میگو پرورشی استان هرمزگان پنج هزار و ۴۳۱ هکتار در قالب ۴۳۹ مزرعه بوده است.

    وی افزود: بیشترین مراکز پرورش میگو در شهرستان‌های جاسک، سیریک، میناب، بندرعباس، بندرلنگه، پارسیان و قشم واقع شده است.

    رئیس اداره توسعه میگوی شیلات هرمزگان اضافه کرد: میگوهای تولیدی هرمزگان از نوع وانامی و کاهش هزینه‌های غذایی، رشد سریع، بازماندگی بالا و مقاوم بودن در برابر بیماری‌ها از مهمترین ویژگی‌های این گونه است.

    مجاز عنوان کرد: امسال تولید میگوی پرورشی در هرمزگان نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته و پیش بینی می شود، ۲۸ هزار تن میگوی پرورشی از این سطح برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد رشد خواهد داشت.

    یک سرمایه گذار سایت پرورش میگو در هرمزگان نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: یک سال قبل کارهای واگذاری ۳۳۰ هکتار زمین با کاربری سایت پرورش میگو در روستای گزی از توابع شهرستان جاسک را انجام داده و از ۸ ماه گذشته احداث آن را آغاز کردیم که در پایان خرداد ماه ۹۸ ۱۶۰هکتار آن به بهره برداری رسیدهو ۱۷۰ هکتار باقیمانده آماده بهره برداری برای فصل جدید است.

    محمد ملاحی افزود: پیش بینی کردیم در استخرهای خود در مدت ۴ ماه دوره پرورش میگو بالغ بر ۴۰۰ تن تولید داشته باشیم.

    وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در سایت های پرورش میگو با آن مواجهیم عدم وجود شبکه برق رسانی و همچنین عدم تامین سوخت مورد نیاز سایت هاست، در این زمینه ها پیگیری هایی انجام و قول هایی داده شده که امیدواریم محقق شود.

    این سرمایه گذار سایت پرورش میگو در هرمزگان با اشاره به اینکه در مجموعه سایت پرورش میگوی روستای گزی برای ۳۲ نفر ایجاد اشتغال شده است، عنوان کرد: بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان برای احداث، ذخیره سازی میگو و تامین خوراک آبزیان هزینه شده است.

    ملاحی خاطرنشان کرد: میگوهای تولید شده هم برای مصرف بازار داخلی و هم برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و شرق آسیا استفاده می شود.

    وی بیان کرد: همچنین کار فرآوری، عمل آوری، بسته بندی و انجماد ماهی و میگوهای پرورشی را نیز انجام می دهیم، ظرفیت انجماد ما روزانه ۳۵ تن و ظرفیت نگهداری سردخانه زیر صفر درجه ما ۴۰۰ تن است.

    این سرمایه گذار سایت پرورش میگو در هرمزگان اضافه کرد: در این بخش در فصل برداشت میگو برای ۲۰۰ نفر و در فصول دیگر برای ۲۵ نفر به صورت دائم ایجاد اشتغال شده است.

    به گزارش ایسنا، در سه دهه اخیر سرمایه گذاری های گسترده ای در بخش تولید و عمل آوری و توزیع میگوی پرورشی در کشور انجام شده، رشد و توسعه تولید و تکثیر میگو در مزارع پرورش میگو نه تنها بازار داخلی را پوشش داده، بلکه صادرات چندین هزار تنی را نیز به ارمغان آورده است.

    ایسنا

    سرویس خبری : دام ،طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *