×
×

می‌خواهند برنج داخلی کیلویی ۱۰۰ هزار تومان شود

  • کد نوشته: 477646
  • ۲۷ بهمن ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، حسن تقی‌زاده با اشاره به ادامه‌دار بودن روند افزایش قیمت برنج داخلی، گفت: قیمت برنج طارم و هاشمی بودار شده در بنکداری به کیلویی ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان رسیده است که این قیمت نسبت به هفته گذشته ۶ تا ۸ درصد […]

    می‌خواهند برنج داخلی کیلویی ۱۰۰ هزار تومان شود
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، حسن تقی‌زاده با اشاره به ادامه‌دار بودن روند افزایش قیمت برنج داخلی، گفت: قیمت برنج طارم و هاشمی بودار شده در بنکداری به کیلویی ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان رسیده است که این قیمت نسبت به هفته گذشته ۶ تا ۸ درصد افزایش داشته و همچنین قیمت برنج کشت دوم در بنکداری به کیلویی ۸۵ هزار تومان رسیده است.

    وی با بیان اینکه برنامه‌ای برای ثبات قیمت برنج داخلی وجود ندارد، گفت: شنیده‌های من حاکی از این است که مافیا برنج داخلی و صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای که برنج در حجم بالا خریداری و آن را دپو کرده‌اند می‌خواهند قیمت برنج داخلی را تا پایان سال به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هدایت کنند.

    این فعال اقتصادی با اشاره به بالا رفتن نرخ برنج‌های پرمحصول فجر، تصریح کرد: قیمت فجر به کیلویی ۶۰ هزار رسیده است. همچنین برنج شیرودی کیلویی ۴۵ هزار تومان و ندا کیلویی ۴۲ هزار تومان در بنکداری خرید و فروش می‌شود.

    رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل توزیع هوشمند برنج را راهکار مناسب برای ثبات قیمت برنج داخلی ندانست و افزود: توزیع هوشمند تا به امروز نتوانست بازار را تنظیم کند و به نظر من این طرح موفق نبوده است.

    تقی‌زاده کمبود برنج و کاهش تولید این محصول در سال جاری را تایید کرد و افزود: در سال‌های گذشته ما به کمبود تولید مواجه می‌شدیم اما شاهد افزایش نرخ چندانی نبودیم چراکه کشاورزان و برنج‌فروشان آن را دپو نمی‌کردند. در هفته گذشته صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنان برنج را از کشاورزان کیلویی ۷۵ خریداری می‌کردند این در حالی بود که قیمت برنج در بازار زیر ۷۰ هزار تومان بود آنها با نرخ بالا خریداری می‌کنند تا بتوانند گرانی‌ در واحدهای خود را توجیه کنند.

    وی عدم مدیریت در شبکه عرضه را به عنوان اصلی‌ترین عامل گرانی برنج داخلی دانست و خاطر نشان کرد: مافیای برنج داخلی، این قدرت را دارند که قیمت‌ها را مدیریت و نرخ را تعیین ‌کند. دولت نیز در شرایط فعلی کاری نمی‌تواند برای مهار این مافیا انجام دهد. ۶ ماه دیگر برنج جدید به بازار عرضه خواهد و این مدت طولانی است و آنها می‌توانند بازار را به آنجایی که می‌خواهند هدایت کنند. علاوه بر این برنج وارداتی نیز به وفور در بازار وجود دارد اما باز نمی‌توان نرخ برنج داخلی را مهار کرد.

    به گفته این فعال اقتصادی، ۷۰ درصد دولت توان مهار و کنترل این افراد را ندارد و ۳۰ درصد آن نیز موافق این جریان است و همراه آنهاست.

    وی در پاسخ به این پرسش که برخی از مسئولان بر این باورند که رسانه‌ها به گرانی قیمت برنج دامن زده‌اند آیا این دیدگاه با واقعیت بازار همخوانی دارد؟ گفت: خیر، ۶ ماه است که ما شاهد گرانی‌ قیمت برنج داخلی هستیم رسانه‌ها می‌توانند یک جو چند روزه ایجاد کنند مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *