×
×

نباید در مورد قیمت محصولات به صورت مقطعی وارد شد

  • کد نوشته: 9295
  • ۱۸ مرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • جلال محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا در مورد عرضه ۵۰۰۰ تن مرغ از محل ذخایر به بازار در اوایل مرداد و بالا رفتن دوباره قیمت مرغ گفت: این دست اقدامات مقطعی و غیرکارشناسی است. اقتصاد را نمی‌توان با زور کنترل کرد. ساختارهای اقتصادی با عرضه، تقاضا، درآمد سرانه و وضعیت صادرات و واردات تغییر می‌کند […]

    نباید در مورد قیمت محصولات به صورت مقطعی وارد شد
  • جلال محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا در مورد عرضه ۵۰۰۰ تن مرغ از محل ذخایر به بازار در اوایل مرداد و بالا رفتن دوباره قیمت مرغ گفت: این دست اقدامات مقطعی و غیرکارشناسی است. اقتصاد را نمی‌توان با زور کنترل کرد. ساختارهای اقتصادی با عرضه، تقاضا، درآمد سرانه و وضعیت صادرات و واردات تغییر می‌کند نه با اقدامات مقطعی. دولت متأسفانه هم در مورد ارز و هم در مورد قیمت محصولات به صورت مقطعی وارد می‌شود.

    نماینده مردم مهاباد در مجلس ادامه داد: این اقدامات باعث می‌شود مدت کوتاهی نوساناتی در بازار ایجاد شود و دوباره به نقطه اول بازگردد. نکته اینجاست که ذخیره استراتژیک‌ نهاده‌های دامی ما بسیار ضعیف است. ما باید برای ۶ ماه ذخیره استراتژیک داشته باشیم.

    محمودزاده در مورد تأثیر مسئله ارزی بر قیمت مرغ گفت: واردات نهاده‌های دامی در کشور ما دست افراد یا شرکت‌های خاصی است. این افراد هم‌اکنون در حال مدیریت بازار هستند، نه دولت. بنابراین اگر دولت می‌خواهد اقدام اساسی انجام دهد باید ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی را دست کم به ۶ ماه برساند و سپس واردات را به تشکل‌های مردم نهاد بخش کشاورزی واگذار کند.

    نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه واردات باید به زنجیره‌های تولیدی سپرده شود گفت: تشکل‌ها باید محصول خود را وارد و پخش کنند. هم‌اکنون دولت به علت دخیره استراتژیک ضعیف، نمی‌تواند نهاده در اختیار تولیدکننده قرار دهد. از طرف دیگر شرکت‌های تعاونی کشاورزی حق واردات دارند اما کسی آنها را بازی نمی‌دهد زیرا واردات در اختیار افراد و شرکت‌های خاصی منفعت‌جو است.

    نماینده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به «عدم اختصاص ارز دولتی به واردات نهاده‌های دامی» گفت: همه این شرایط باعث می‌شود که مرغ‌دار به سمت بازار سیاه برود تا نهاده دامی خود را تأمین کند. وقتی تولیدکننده نهاده کیلویی ۴۰۰-۵۰۰ تومان را باید ۴ یا ۵ هزار تومان بخرد، طبیعی است که قیمت مرغ سر به فلک می‌کشد. مرغدار نمی‌تواند مرغ ِپایین‌تر از هزینه تولید به بازار عرضه کند.

    نماینده مردم مهاباد در مجلس در پایان گفت: دولت با اقدامات فعلی نمی‌تواند قیمت مرغ را پایین آورد. تا زمانی که ارز تک نرخی نشود و از صورت تک نرخی شناور خارج شود، دولت ما به تفاوت ارز دولتی و آزاد را به حساب مصرف‌کنندگان واریز نکند، مرغدار بر اساس اصول اقتصاد آزاد تولید نکند و دسترسی مرغداران به نهاده‌های دامی راحت نباشد، قیمت مرغ بالاتر نیز خواهد رفت.

    ایسنا

    سرویس خبری : گوناگون

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *